1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stotteren & tikken bij lage toeren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wvrooy, 13 mrt 2012.

  1. #1 wvrooy, 13 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mrt 2012
    Beste FoFo-ers,

    Al enige tijd heeft mijn :focus: last van gestotter tijdens het optrekken, vooral bij lage toeren (1500-2000 rpm). Soms gaat dit gepaard met één of twee duidelijk hoorbare tikken die ook te voelen zijn in het gaspedaal. Mede door de informatie op dit forum ben ik op zoek gegaan naar het probleem in de ontstekingshoek.

    Terwijl ik de bougiekabels aan het inspecteren was zag ik een lek in een vacuümslang onder het inlaatspruitstuk. Deze slang heb ik vervangen, maar het probleem bleef bestaan.

    Vervolgens heb ik de bougiekabels doorgemeten; deze hadden allemaal een weerstand van maximaal 5,5 kOhm, evenredig oplopend met de kabellengte. Lijkt in orde dus.

    De volgende verdachte was de bobine. Deze heb ik vanmiddag vervangen, maar na een testrit moet ik toch de conclusie trekken dat het probleem nog niet is opgelost. Het gestotter lijkt iets minder geworden te zijn, maar het tikken lijkt juist vaker voor te komen! Van beiden ben ik echter niet helemaal zeker...

    Voordat ik ook de bougiekabels (onnodig?) vervang ben ik benieuwd of iemand het probleem herkent en misschien een oplossing weet.

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    ---

    Verdere informatie die van belang kan zijn:
    Uitlezen geeft alleen foutcode P0171 "Lean air/fuel mixture". Lijkt me te verklaren door het vacuümlek, dus even afwachten of deze na een reset nog naar boven komt.
    Daarnaast hoor ik soms een fluitend geluid rond de 2250 rpm, ook na het vervangen van de vacuümslang.
     
  2. Heb je de bougies ook gecontroleerd? Als de bobine slecht is, kunnen de bougies ook slecht zijn. Beter vervang je dan alles in 1 keer, dus bobine, kabels en bougies. Daarbij tikken, kan worden veroorzaakt door verkeerde olie. De fofo wil graag 5w30 of 5w40. Geen 10W etc.
     
  3. De olie heb ik anderhalve week geleden vervangen door Kroon 5w30 volgens Ford specificatie. Bougies heb ik eigenlijk nog niet los gehad, daar zal ik eens naar kijken...
     
  4. Als hij tikt dan heb je kans dat een klepstoter kapot is en dat de klep niet geheel meer open gaat
     
  5. Bij een kapotte klepstoter zou je toch continu getik moeten horen, en niet alleen als de motor moet 'werken'?
     
  6. Buiten dat hebben deze motoren vaste klepstoters die met vulplaatjes afgesteld worden en geen hydraulische klepstoters. Als de klepspeling te ruim zou zijn zou je dit dus permanent moeten horen (zeker bij een koude motor).
     
  7. Ah kijk, weer wat geleerd :)
    Morgen heb ik tijd om weer eens onder de motorkap te duiken. Bedankt voor de tips zover, ik hou jullie op de hoogte!
     
  8. Probleem opgelost!
    Vandaag heb ik de bougiekabels vervangen en de :focus: rijdt weer heerlijk soepel. Enige minpuntje is dat ik de bougies zelf nog niet heb losgekregen, dus daar ga ik later nog een keer naar kijken. Lijkt erop dat de vorige eigenaar ze nogal enthousiast heeft aangedraaid...

    Op (voor mij althans) onverklaarbare wijze is nu ook het fluiten rond de 2250 rpm verholpen. Het tikken is ook weg, wellicht dat ik de vonk door de bougiekabel naar het blok hoorde overslaan?

    Nogmaals bedankt voor de hulp Peter, Marco & JW!
     
  9. Nee dat zou nooit hoorbaar kunnen zijn binnen, maargoed, als de motor niet lekker onsteekt kun je allerlei rare geluiden krijgen natuurlijk.
    Zou zeker ook de bougies nog even vervangen, beetje kopervet aan het schroefdraad, dan komen ze volgende keer wel los in ieder geval.
     

Deel Deze Pagina