1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 130pk Stotteren rond 1900rpm 5e versnelling

Discussie in 'Performance' gestart door Niels2.0, 15 feb 2023.

  1. #1 Niels2.0, 15 feb 2023
    Laatst bewerkt: 15 feb 2023
    Hallo mensen,


    Ik heb een vraagje. Ik heb een Centennial Focus Mk.I uit 2003 met de 2.0i al een jaar nu. (121.000km)
    Bij 60/65 km/u in de vijfde heb ik best hevig stotteren, terwijl dit gewoon prima zou moeten kunnen.
    Mijn vorige 2.0i had hier geen last van die liep soepel.
    Ook bij 80 voel ik kleine stotters.

    Bij koude motor is het stotteren sowieso vrij hevig in 3e, 4e en 5e versnelling. Voelt echt als schokken, ik hou de toeren dan ook onder 2000.
    Wat ik al vervangen heb ondertussen (voor niet al te veel, ik zit gelukkig in de automaterialen):

    Luchtmassameter (Pierburg)
    Bougies (NGK - Platinum)
    Bougiekabels (NGK)
    Bobine (Bosch)
    Ook de oude Motorkraft bobine van mijn vorige focus geprobeerd.
    Krukassensor (Hella)
    Nokkenassensor (Hella)
    Nullast regelklep schoongemaakt.
    De meeste massapunten schoongemaakt.

    Optrekken vanaf 50 in z'n 5 geeft geen problemen, alleen constante snelheid/toeren tussen 60/80 ( voornamelijk 65)
    Z'n vermogen heeft hij wel heb ik het idee.

    Geen koelvloeistof/olie verbruik.

    Iemand enig idee misschien?
     
  2. ik denk echt dat je te laag in zijn toeren zit.
     
  3. Nee, volgens het boekje kan je zonder problemen 50 in z'n 5 rijden. Mijn vorige 2.0i had er geen problemen mee. En ik heb er ook hoger in snelheid voelbaar last van.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Ik rij met de Mondeo in zn 5 ook op 1200 toeren prima weg. Hoe is je lucht filter zelf? Misschien werkt t een keer om je accu 30 min los te halen om even de motor opnieuw in te leren.

    Even een keer 98 tanken kan ook helpen.

    Anders eens je verstuivers controleren.
    Fuel rail los maken en dan de auto door starten. Kijk naar t vernevel beeld.
     
  5. Ja dit ging echt prima altijd. Rustig aan.

    Ik heb een K&N inlegfilter die ik met regelmaat schoonmaak.
    Dat accu trucje ga ik inderdaad eens proberen, dat werkte altijd goed bij Aziatische auto's.
    Ik heb injectoren, maar voor die handeling zal ik eens een bevriende garagehouder benaderen. Bedankt voor je reactie.
     
  6. Ik zou zeggen: vliegwiel en/of koppeling is op z'n eind.
     
  7. Waarom heb ik dan geen problemen met koppelen verder, ook geen slippen?
    Vliegwiel van deze auto's zijn vrij zwaar en geven voor zover ik weet geen problemen.
    Mijn vorige 2.0 haalde de 300.000 zonder nieuwe koppeling.
     
  8. Injectoren=verstuiver (in t engels).

    Dat kan je prima zelf joh. 2 moertjes van je fuel rail los. En dan beetje wd40 spuiten waar ze de kop in gaat. Beetje wrikken en je trekt ze er zo in zn geheel uit. Draai je hem om, injectoren omhoog. En doorstarten

    https://youtube.com/shorts/yHD6AtQNj24?feature=share

    Zo zou t er ongeveer uit moeten zien.

    Anders kom je maar langs :rock:
     
  9. Ik ken die auto's verder niet en wat je beschrijft is wel precies een klacht die bij die onderdelen past.
     
  10. Okay heel erg bedankt voor de reacties. Heb ik wel wat aan. Super.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Maar nu zijn we natuurlijk wel benieuwd welke oplossing het was als je het straks hebt opgelost :mrgreen:
     
  12. #12 Niels2.0, 20 jul 2023
    Laatst bewerkt: 20 jul 2023
    *Trommelgeroffel*

    Carterventilatieslang achter op de inlaat.
    Zacht/poreus. Trok waarschijnlijk dicht.

    De gaskleppositiesensor had ik ondertussen ook al vervangen, zonder resultaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Pcv valve nagekeken/vervangen ook?
     
  14. Nee, wel aan gedacht. Behalve dat die vervelend weggewerkt zit aan de voorzijde, zijn mijn problemen weg.
    Bedankt voor je aanvulling wel.
     

Deel Deze Pagina