1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk Stotteren/inhouden in bij koude motor

Discussie in 'Performance' gestart door McGyver, 10 jun 2013.

  1. #1 McGyver, 10 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2013
    Als de motor koud is en ik rijd weg, houdt de motor in rond de 1700-1800 toeren.
    Dit is vooral voelbaar in de 1e en 2e versnelling.

    Ongeveer een maand (km-stand 130K km) terug heb ik de bougies vervangen. Toen was het even weg, maar nu (km-stand 131,5K km) komt het langzaam weer terug.

    Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
     
  2. Klinkt bekend, is volgens mij al ergens een hele topic aan gewijd...weet alleen
    niet waar, maar het resultaat was dat eigenlijks elke Focus II 2.0i rijder hier
    in zekere zin last van heeft.
    Bij mij is het een heel eind weg, door een K&N inleg filter, 60mm gasklephuis en
    euro 98 te tanken, ik geloof dat toen de conclusie was dat hij eigenlijks te arm
    loopt, en nu het warmer word gaat hij sneller/eerder van de choke af....
     
  3. #3 McGyver, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2013
    Oké! Dat wordt dus even spitten.
    Waarom gebeurt dat dan bij dit specifieke toerental?

    Ik was al bang dat ik het bij de bobinnes moest zoeken....

    EDIT: Volgens mij is het dit topic: www.focusclub.nl/forum/....t=22256
     
  4. Wel apart de conclusie is dat de wagen te arm zou lopen... terwijl jij juist het luchtinlaat traject hebt aangepast.... (meer lucht erin) Dus zou je juist denken dat ie te rijk loopt en door de aanpassingen (meer lucht erin) een beter mengsel heeft gekregen. Maar vlak ook niet uit wat euro 98 doet...

    @Roelard sinds wanneer doet de wagen dit? Vanaf het nwe filter of is het dan juist erger geworden?
     
  5. Het nieuwe filter zit er nog niet in. Voordat het nieuwe filterhuis geplaatst kan worden, moet ik eerst de carterontluchting nog fixen.

    Het hikken doet hij al heel lang, de ene keer is het beter merkbaar dan anders.
     
  6. In dit draadje schreef Nicky over een pcm update i.v.m. slecht stationair lopen en af en toe inhouden van de motor. Heeft jouw Focus deze update al gehad?
     
  7. #7 McGyver, 12 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2013
    Yep! Vorig jaar oktober, samen met de modificatie aan de koelventilator.

    Vanochtend bij de automaterialenzaak een spuitbus met luchtinlaat cleaner gehaald en vanmiddag gelijk de boel schoon gemaakt.
    Slang vanaf het luchtfilterhuis los gehaald en gasklep op een kier gezet. De lange slang die bij de spuitbus hoort helemaal tot in het inlaat spruitstuk gestoken en vervolgens het goedje er in gespoten. Je kunt van buitenaf helaas niet zien of je alle 4 de inlaten te pakken hebt. Na 5 min. intrekken/losweken de motor gestart. Hij wil bijna niet aanslaan, maar de aanhouder wint! Dikke witte rook pluimen achter de auto!! :thumbup:
    Met een flesje additief (om bij de eerste tankbeurt toe te voegen) het toerental op ca 2000 gezet, door deze tussen het gaspedaal en de onderkant van het dashboard te klemmen.
    Vervolgens met korte tussenpozen nog meer van de spuitbus via het gasklephuis in de motor gespoten. Vervolgens de motor een paar minuten stationair laten draaien.
    Daarna de motor uitgezet en het luchtfilterhuis weer aangesloten.

    Nu was ik heel benieuwd of er ook enige verbetering zou zijn, dus even een rondje gereden.
    Omdat de motor goed warm is, is het inhouden niet goed te voelen, maar het bokken bij het schakelen is verdwenen. Het leek af en toe net als of ik net een week mijn rijbewijs had.
    Stilstaand bij het verkeerslicht viel me gelijk op dat ik de motor bijna niet meer hoorde en het trillen is helemaal weg! Het heeft dus wel zin gehad!
     
  8. Dan was de boel in de inlaat toch dusdanig vuil. Mooi dat de inlaat cleaner heeft geholpen :D :thumbs:
     
  9. Ik kan dit iedereen aanraden!
     
  10. Ja, dat verbaasde mij, maar de logica erachter zou zijn dat de lambdasensoren
    meten dat er veels te weinig brandstof is, en gaat de boel bijregelen.....dat is
    wat mij werd verteld.....;)
     
  11. welk adjectief heb je gebruikt Roelard?
    ik ga de rally ook even een goede onderhoudsbeurt geven, ik heb namelijk ook last van toerental schommelingen.
    ik ga zowieso de gasklephuis reinigen en een openlucht filter of K&N filter inzetten, maar goed schoonmaken is altijd goed
     
  12. Om de intake te reinigen heb ik dit gebruikt: www.5in1power.nl/5in1-ergaturbo-intake-cleaner
    en als aanvulling heb ik vanochtend dit voor het tanken toegevoegd: www.5in1power.nl/5in1-petrol-engine-treatment
     
  13. ik heb van de week 4 ongebruikte injectoren gezet. wou ze eerst laten ultrasoon reinigen echter op ebay was er 1 in engeland die ongebruikte injectoren verkoopt. inc verzendkosten is het bijna even duur als het reinigen zelf.

    resultaat is dat hij al iets rustiger loopt echter toeren zijn wel iets gestegen bij koude motor. maar dit zal op den duur wel weer bijgeregeld worden.
    in ieder geval met warme motor lijkt hij ietst rustiger te zijn. stotterd iets minder.
    maar tijd zal het wel leren
     
  14. Ik zie dat er een software update is voor de focus 2 fase 1 2.0 benzine motor voor slecht stationeer lopen. Welke versie is dit? en kan je zelf ook zien welke versie er bij jou op staat. anders kunnen alle garages dit uitlezen en eventueel een update geven of kan alleen een ford dealer dat.
     
  15. Heb je misschien meer info? heb je misschien een site waar je kan zien wat de laatste beschikbare software versie voor je focus is? want ook ik heb het zelfde probleem.
     
  16. Hoe bedoel je ford etis want als ik daar kijk zie ik niets over de softwareversie en hoe je kan zien welke versie je hebt.
     

Deel Deze Pagina