1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Ecoboost 250pk stotteren bij hoge temperatuur

Discussie in 'Performance' gestart door Arthur, 31 dec 2019.

  1. Mijn ST van 2017 heeft een K&N luchtfilter in de originele behuizing, de middendemper is verwijderd en de "wol" is uit een van de achterkamers van de achterdemper gehaald. Daarna getuned bij Unlimited Tuning Amersfoort waardoor de ST van 248 naar 269 PK ging en (nog veel leuker) van 401 naar 503 NM.

    Maar als de motor en de buitentemperatuur echt heet is, wil de auto nog wel eens in storing gaan. Bij plotseling veel gas geven gaat de ST stotteren en geeft aan: "Active City Stop niet beschikbaar" + "Motor onderhoud nu!". Na de motor aan en uit te zetten, werkt alles weer prima.

    Nu is mij verteld dat dat zou kunnen komen doordat de Luchtmassasensor "vervuild" is door de oliedeeltjes uit het K&N filter, waardoor deze de lucht onvoldoende kan meten. Dus heb ik speciale luchtmassasensor reiniger gekocht (die geen rest-residu achterlaat) en de MAF-sensor gereinigd. Maar nog geeft de auto soms die storing.
    De Ford-dealer heeft de auto doorgemeten maar zag niets vreemds (kon niets reproduceren) en gaf alleen aan dat die getuned was.

    Ook heb ik gelezen dat wanneer de motor zoveel extra lucht krijgt, dat het vermogen iets wordt terug geschroefd door de boordcomputer (klopt dat?).
    Verder heb ik gelezen dat wanneer je bijvoorbeeld een Cold air intake plaatst je ook een andere MAF-sensor moet plaatsen die de grotere hoeveelheid lucht kan meten (klopt dat?).

    Veel gehoord en gelezen, maar de vraag is wat kan ik doen om die storing niet meer te krijgen? Helpt het wanneer ik een Cold air intake plaats ipv alleen een K&N filter in de originele behuizing? Geeft misschien ook wat betere aanvoer van de lucht, dus nog wat feller?
    Graag advies?
     
  2. Zou de originele map eens terug laten zetten en kijken of het nog voorkomt.
    Als je dat niet wil kan je de k&n filter vervangen door een originele en de sensor reinigen.
    Mocht je probleem dan nog blijven bestaan kan je zelf wel een hypothese maken.
     
    Arthur vindt dit leuk.
  3. De Focus 3 (ik ben eigenlijk alleen bekend met de 1.6 en 1.0 ecoboost met dit verhaal) geeft al vrij snel storing als er een sportfilter in ligt. Met name K&N is een bekend geval daarin.
     
    Arthur vindt dit leuk.
  4. Klopt inderdaad dat het vermogen automatisch iets kan worden terug geschroeft als de auto niet gechipt is. De mijne gaf met CAI zonder tuning minder vermogen, dan met originele inlaat. Voor zover ik weet is er geen andere MAF-sensor geplaatst bij mij. Chippen doe ik eind volgend jaar volgens huidige planning
     
    Arthur vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina