1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Steenslag

Discussie in 'Exterieur' gestart door Theovv, 7 jul 2023.

  1. Ik heb vandaag een Focus MK4 bekeken het viel me op dat deze behoorlijk wat steenslag had. Ik vroeg me af of jullie dat ook hebben of dat dit toevallig een auto van een snelwegklever is geweest?

    Zijn er er nog kleuren waarbij de lak meer of minder kwetsbaar is? Dit was een felrode.

    En heeft iemand wel eens een geslaagde spotrepair laten doen van steenslag?

    Er zijn tegenwoordig ook hele dunne, transparante folies die je op motorkap en bumper aan kan laten brengen ter bescherming. Iemand daar ervaring mee?
     
  2. Ook hier steenslag. Ben geen kleever maar op mijn kleur zie je het gewoon direct. Zelfde voor rood. Ik neem het zoals het is. Zodra je het het bijgewerkt, heb je de volgende dag een nieuwe [emoji3]
     
  3. Je bent niet de enige :(

    PPF is een optie, maar zou ik alleen op een puntgave lak aanbrengen. Steenslag hoort er nu eenmaal bij, helaas bij de focus net wat meer :schater:
     
  4. Geen ervaring mee, maar folie zal een steen niet tegen kunnen houden. PPF is niet heiligmakend. Tevens zal je die ook naar verloop van tijd moeten vervangen in verband met vuil wat erin kan treden.
     
  5. Elke lakkleur is net zo gevoelig voor steenslag. Daar ontkom je niet aan. Daar hoef je geen "bumperklever voor te zijn.

    PPF is een hele dure oplossing voor 95% minder kans op steenslag schade, zeker ook omdat er tegenwoordig zelf herstellende PPF folië is, waar je 10 jaar garantie op krijgt.
    Preventie is iig afstand houden op voorligger.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. En in hoeverre is dit nog met spotrepair te herstellen, of in ieder geval bijna onzichtbaar te maken? Ik heb wat zitten googlen en kom zelf repair kitjes tegen, zoals de easy repair steenslag reparatie set, en ook spot repair bedrijven die ermee adverteren, maar zal vooral lastig zijn om de juiste lakkleur te krijgen lijkt me, want die verkleurt en een lakstift is de oorspronkelijke fabriekskleur.
     
  7. Wat verwacht je van een spotrepair? Als je een steenslagpitje wilt bijwerken die midden op je motorkap zit, dan gaat een spotrepair het niet mooier maken.
     
  8. a: Spotrepair (techniek) is niet bedoeld voor steenslag
    b: je lak verkleurt niet (tenzij unilak is) d.m.v verkrijting/oxidatie
    c: je clearcoat zal verkleuren (vergelen) en daardoor "tintverschil creeren, met name goed te zien bij spotrepair

    steenslag repareren kan opzich redelijk tot goed, afhankelijk hoe groot, grof je steenslag is. Is je steenslag teveel, dan adviseer ik overlaten spuiten. Omdat arbeidsuren technisch overspuiten goedkoper is als met de hand alle steenslag te behandelen met het juiste gereedschap zien te verwijderen/verkleinen.. Je lak aanmoeten brengen tot 1 mm2 aantoe. Laten drogen, clearcoat erover, laten drogen een aantal dagen, en dan wellicht schuren en uitpolijsten. Reken de uren maar uit.

    Setjes is leuk, de ervaring leert dat dit vaak verergert omdat met de techniek niet snapt, teveel gebruikt of te ongeduldig is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Overspuiten is natuurlijk het mooist, maar dat kost een hoop geld en kan je blijven doen.

    Het iets minder zichtbaar maken van de kale plekjes helpt al een hoop, ook al wordt t niet helemaal glad.

    In dit filmpje zie je een middel en techniek wat vrij goed lijkt te werken:


    Maar grootste probleem lijkt me kleurverschil. Ik heb wel eens met n lakstift iets hersteld op mn rode mito, maar het kleurverschil was te groot, dat zie je dan net zo goed als dat t plekje kaal is. Maar misschien verschilt de mate van verkleuring ook per lakkleur?

    Er zijn ook bedrijfjes die aardige resultaten claimen: https://www.be-style.nl/koplamp-repair/
     
  10. Je weet nu waar je kansen liggen.
    Maak er gebruik van, zou ik zeggen. Bestel het materiaal, of pak 1 van die bedrijfjes.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Ik ben nieuwsgierig of merr mensen hun eigen ervaring kunnen delen met een kit of bij een bedrijf en wat ze aan- afraden
     
  12. Ik zou ze gewoon lekker "inkleuren" met een lakstift. beetje lak op een sateprikker/tandenstoker en vullen maar. Werkt prima. Dan moet je echt dichtbij kijken wil je zien dat 't bijgewerkt is.
     
  13. Helaas ook steenslag gehad op de Focus. Bij schadehersteller laten bijwerken, niets meer van te zien.
    Bij voorruit laten vervangen hebben ze drie puntjes voor niets bij gewerkt (zelf lak aangeleverd).
    Helaas 3/4 jaar later weer 1 steenslag puntje op de bumper :(.

    Ben absoluut geen bumperklever. Risico dat er bij hoort…
    Heb wel het gevoel dat de Focus 4 er kwetsbaarder voor is dan mijn vorige auto’s.
     
  14. Dank voor jullie berichten. BIj rode auto's is het verschil tussen de (verkleurde) lak en originele lakstift altijd enorm groot en dat zie je wel heel goed, ook van een afstandje. Is dat bij andere kleuren dan minder het geval? Of hebben jullie precies laten meten welke kleur de huidige lak van jullie auto heeft?

    @Sir Focus: hoeveel was je ongeveer kwijt bij de schadehersteller, en om hoeveel plekjes ging dat ongeveer?
     
  15. De schadehersteller heeft het gratis bijgewerkt. Wel zelf de lak aangeleverd. Deze heb ik gehaald bij de Ford-dealer. Dit is wel tegelijkertijd gedaan met het vervangen van de voorruit.
    Ging om drie plekjes. Kosten enkel de lak. Weet niet meer exact wat dat gekost heeft. Zal max twee tientjes zijn geweest.
     
  16. Als je metallic rood bedoelt. Dan is dat een enorm vervelende kleur om bij te werken. Dit is vaak namelijk een parelmoer die uit diverse lagen bestaat. Wat wij vaak doen op de zaak is het een basislaag van een standaard rode unilak erop en daarover de lakkleur van de auto.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Nee, ik heb een niet-metallic rood. Zal morgen eens een foto maken.
     
  18. Je maakt je "druk" om de verkeerde indruk van een auto.....ja dat verdient een uitleg:
    Als ik bij een 2e hands auto kom, en er zit niets ...maar dan ook niets aan steenslag op de voorkant,
    dan is of de vorige eigenaar alleen op mooie wegen wezen rijden en nooit op een snelweg, of hij is
    overgespoten wat mogelijk op een schade kan wijzen.
    De kans op alleen maar mooie wegen is natuurlijk nihil, en dan moet ik er ook bij vermelden dat collectors
    items natuurlijk hier niet onder vallen.

    Ik ben eens 2 uur bezig geweest met een tandenstoker en lak om de motorkap van mijn rode Mitsubishi Carisma
    te ontdoen van steenslag, ja je zag dat hij was bij gestipt, maar dat was nog altijd beter dan belachelijk veel witte
    stipjes op de motorkap (ik meen iets van over de 40 plekjes)
    Eigenlijk hebben al mijn auto's wel een paar of meer plekjes steenslag gehad.....zolang ze niet roesten dan gewoon
    bij stippen en zo netjes mogelijk afwerken, wat ik dan vaak doe is met een tandenstoker aanstippen zodat er een
    bultje op zit, een dag of wat laten uitharden, en daarna lichtjes polijsten zodat deze vlak word
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. Overspuiten kan natuurlijk ook gewoon omdat er teveel steenslag op zit of gewoon omdat de eigenaar dat het waard vind. Hoeft niet altijd schade te zijn alleen dat is moeilijk te bepalen dus snap je wel
     
    DexterXL en gerardTDCI vinden dit leuk.
  20. :cheer:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina