1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Stationair toerental wisselend

Discussie in 'Performance' gestart door JMN, 5 feb 2010.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb sinds kort een 1.6 Focus II Wagon First Edition (benzine) en merk dat bij het stationair draaien de toerenteller een beetje op een neer gaat... tussen de 700 en 900 toeren... Maakt niet uit of hij warm is of niet...
    iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

    bij voorbaat dank!
     
  2. probeer je stappenmotor eens schoon te maken,die kan wel eens vies wezen.
     
  3. Hmm ja daar zeg je me wat... en als ik nu een beetje heel erg een leek ben.. is dat zelf te doen?
     
  4. ik zie nu dat je een focus 2 hebt en weet niet zeker als daar die stappenmotor op de zelfde plek zit en als hij ook het zelfde is maar dat weet vast iemand anders hier wel..op de foto zit de stappenmotor ( in het rode vakje ) bij mij...

    kijk ma even of jij hem daar ook hebt zitten..

    ik maak ze schoon met remmenreiniger...lekker wat in spuiten en even laten inweken...dan even goed schudden en herhaald dit een paar X.en blaas dit NIET met een LUCHTPISTOOL schoon maar goed heen en weer schudden als hij leeg is met remmenreiniger en mischien een beetje in de gaatjes blasen met de mond is voldoende..Als je er een luchtpistool ofzow op zet is de kans er dat je hem vernield...

    probeer dit eens en het kan ook zomaar wezen dat het wat anders is maar als je het niet probeert weet je het nooit..

    [​IMG]
     
  5. Wat je nu aanwijst is de stationairregelklep / nullastklep, zo'n 5 cm meer naar
    rechts zit je stappenmotor;)
    Bij de MKII zal het wat anders opgebouwd zijn, maar zal ongeveer hetzelfde werken,
    je gasklephuis reinigen kan ook de klacht verhelpen.
     

  6. oeps jha dat bedoel ik foutje :mrgreen:

    jha een gasklep reinigen kan ook heel wat doen,daar heb je gelijk in...
     
  7. Dank voor de reacties! Helaas ben ik niet zo technisch dus ik durf geen onderdelen uit elkaar te halen... Misschien eens een keertje aan de garage vragen...

    kan het ook zijn dat hij hierdoor ook minder zuinig rijdt? wij zijn geen echte heftige rijders maar op de eerste volle tank met 60% snelweg halen we net aan 1 op 12...
     
  8. Ja, dat kan er invloed op hebben.
    stappenplan voor de eerste controle / reinigingen zijn:
    - gasklephuis reinigen
    - stationairregelklep reinigen
    - stappenmotor reinigen
    daarna accupolen eraf, x-aantal minuten wachten, daarna alles er weer op,
    vanaf dat moment gaat oa. de stappenmotor opnieuw inleren, dan zou in
    theorie de klacht weg moeten zijn, zo niet, dan is het zoekwerk voor de garage.
     
  9. misschien software update bij de ford dealer verkrijgbaar??;)
     
  10. Even een update; inmiddels is het gasklephuis gereinigd en heb ik van de garage ook een fles spul gekregen om de motor van binnen te reinigen.
    Gisteren heb ik de polen van de accu losgemaakt om het motormanagement te resetten.
    Vooral dat laatste maakt een enorm verschil... na zo'n kleine 30 km woon/stad/werkverkeer is het verbruik nu 7,5L/100km in plaats van 8,5L/100km gemiddeld met veel snelweg... Het ziet er dus veelbelovend uit!

    nu alleen nog de code van mijn radio zien te achterhalen.. ;)
     
  11. Als het een code is met een M beginnend dan kan je dit even via PM aan mij vragen, dan krijg je hem van me ;)
     
  12. klinkt goed! maar kan het serienummer nergens vinden, is er een mogelijkheid dat ik dat kan achterhalen zonder de radio uit het dashboard te hoeven halen?
     
  13. Mijn radio doet het weer dankzij yes-n!!!
     
  14. Het probleem is nog steeds niet helemaal verholpen... Moet maar weer eens langs de garage...
     
  15. Scheelt het zoveel om je focus te resetten en is het zonder risico? Ik ben niet ontevreden over mijn huidige verbruik 1:14 met 50% snelweg:cheer:, maar als ik hoor dat door simpelweg de stroom van de auto te halen het verbuik beter wordt. De code van mijn radio heb ik maar ik ben bang dat het verbruik er misschien ook op achteruit kan gaan.:nocheer:
    Is het de moeite waard om te proberen of er gewoon vanaf blijven?
     
  16. Door de stroom eraf te halen reset je de boordcomputer. Die zal zichzelf daarna weer gaan inleren. Ik denk niet dat je verbruik er beter of slechter van zal worden.
     
  17. Is dat slangetje niet lek onder je inlaatspruitstuk? Dat is bij mij wel het geval en ik denk dat hij daarom een beetje wisselt in de toerentallen. gaat om een vacuum slangetje volgens mij!
     
  18. Hai RdF,

    Dank voor je reactie, kan het ook kloppen dat ie daardoor meer verbruikt? enne Hoe ziet het inlaatspruitstuk eruit? Heb je evt een foto of omschrijving?

    groeten

    JMN
     
  19. [​IMG]

    Daar onder die zwarte buizen (inlaat) zit een slangetje, vacuum slang volgens mij. Die kan wel eens lek zijn dan hoor je hem sissen. als het goed is. Het is bij mij wel het geval en ik moet hem ooit nog eens vervangen.
     

Deel Deze Pagina