1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Startproblemen met warme motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 4 jul 2017.

  1. Beste allemaal,

    Ik ben in het bezit van een Ford Focus II first edition uit 2005. Het gaat om een 1.6 benzine variant.

    Ik heb al een tijdje last van startproblemen bij een warme motor. Als ik na een rit de auto even (lees tussen 10 minuten en 60 minuten) stil laat staan krijg ik vaak de motor lastig aan de praat. Hij wil dan niet aanslaan. Hij hikt en pruttelt, maar lijkt dan de kracht te missen om hem te laten draaien.

    Het probleem doet zich in ieder geval nooit voor bij een koude start of als de auto langer dan 2 uur heeft stilgestaan.

    Tijdens het rijden hikt de auto niet, houdt niet in en rijdt verder vloeiend.

    Wat kan dit zijn?

    Bedankt voor de reacties!

    Groeten, Frank
     
  2. Dit is een vrij bekend probleem bij dit type motor. Ik heb zelf ook een 2005 Focus 2 met de 1.6 Duratec motor gehad en had dit probleem zelf ook weleens. Mijn auto is hier destijds binnen de garantieperiode 2 keer voor bij de Ford dealer geweest. Echter zonder het gewenste resultaat. Gezien het probleem bij mij sporadisch optrad en lastig te simuleren was heb ik het er destijds maar bij gelaten.

    Uiteindelijk heb ik later het probleem bij mij opgelost nadat ik de PCM software heb geupdate naar de meest recente versie.


    Persoonlijk zou ik dus beginnen met de software. De ford dealer kan tijdens het uitlezen zien of er een nieuwere software versie beschikbaar is en wanneer dit het geval is de PCM updaten. Grote kans dat het probleem hiermee is opgelost.
     
  3. #3 Vogel, 4 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2017
    Ooit zelfde symptomen gehad met een Opel. Dat was toen een barstje in een chip op de bobine. Nieuwe bobine => opgelost.
    Bobine voor een FF1.2 (2003) 1.6 Zetec heeft me ooit 46 euro gekost. Dat is dus te doen (indien het nodig blijkt) .
     
  4. De zoektocht blijft lastig. Ik ga inderdaad een afspraak maken bij de dealer om de software te controleren. Sinds gisteren heb ik wel ineens door dat het ook aan de sleutel kan liggen. Had een startprobleem met de vaste sleutel en met de reservesleutel sloeg de auto direct aan.
     
  5. Doet me denken aan mijn probleem, waar ik ook nog niet de oplossing voor heb. Voor een ander probleem heb ik de bobine en bougiekabels al vervangen, dus dat is het niet bij mij.
    Zie andere topic: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=6584&page=15

    Frankvns ben benieuwd wat de dealer kan vinden. Zou je dat kunnen laten weten svp?
     
  6. Ik laat het zeker weten, alleen verwacht ik niet dat ze veel gaan vinden. Ik wil er ook geen honderden euros aan kwijt zijn omdat het probleem zich slechts heel af en toe voordoet. Maar als hij eenmaal niet wil starten ben je wel 5-10 minuten zoet om hem weer aan de praat te krijgen.

    Het kan iets met de motor zijn, iets met de software, sleutel, startmotor, startonderbreker... noem maar op.
     
  7. Wanneer het aan de sleutel zou liggen moet het PATS (startblokkering) controlelampje in de teller continue knipperen wanneer de motor niet wil aanslaan. Tevens wordt er dan een PATS gerelateerde foutcode opgeslagen.
     
  8. En starten met gas bij en iets langer geduld werkt dan niet ? Want dat is wat ik moet doen. Bij mij zeker geen 5 tot 10 minuten.
     
  9. Bij jou lijkt het er meer op dat de brandstofpomp niet tof meer is.
     
  10. OK, bedankt voor het meedenken daarover. Klinkt dat dan ook logisch dat hij er totaal geen problemen mee heeft als de motor koud is ? Gelijk starten en lopen bij koude start?
     
  11. Is er een manier om zelf te checken welke PCM software in de auto geïnstalleerd zit? Weet iemand wat de kosten zijn van zo'n software update door/bij de dealer? [MENTION=142]JW[/MENTION] had jij de 100 PK Duratec First Edition? [MENTION=32676]provoke78[/MENTION] heeft de 115pk, ikzelf de 100pk. De start klachten heb ik heel sporadisch ook maar ik ben ook wel benieuwd naar nieuwere software. Is er een topic op het forum waarin de veranderingen benoemd staan van oude naar nieuwe software van de MK2.1?
     

Deel Deze Pagina