1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Startprobleem MK2 Fase1 1.6TDCI

Discussie in 'Electronica' gestart door Vogel, 13 apr 2014.

  1. #1 Vogel, 13 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2014
    Hallo,
    Ik heb dit forum (en de .be-variant) al vaak bezocht en menig antwoord gevonden. Maar deze keer vind ik het antwoord niet terug en daarom heb ik me maar eens ingeschreven.
    Ik heb met veel plezier en weinig problemen 130.000km in mijn vorige FoFo gereden. Omdat de teller inmiddels op 337.000km stond, besloot ik iets meer dan een half jaar geleden een nieuwe(re) FoFo te kopen. Ditmaal een 1.6TDCI uit 2005. Hoewel ik over het algemeen tevreden ben, loop ik toch nog tegen wat achterstallig onderhoud en andere probleempjes aan. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het volgende:

    Het gebeurt met enige regelmaat dat de auto niet wil starten. Het contactslot werkt, de sleutel wordt herkend (rode lampje in het midden gaat uit), je hoort bij het starten een relais klikken, maar de startmotor gaat niet draaien.
    Soms duurt dit een paar minuten, maar ik heb het ook een uur lang geprobeerd voordat hij opeens wel startte. Het allervreemdste vind ik de keren dat de motor niets deed en ik de sleutel vasthield in de starten-stand. Na 10-50 seconden vasthouden was het probleem opeens spontaan verdwenen!

    Het volgende heb ik reeds gedaan:

    • Accu vervangen
    • Accupolen gecontroleerd/ingevet
    • Aansluiting van massakabel accu op het frame schoongemaakt/ingevet
    • Aansluiting massakabel naar motor(??) onder de accubak schoongemaakt/ingevet
    • Zekeringkast onder motorkap met contactspray behandeld
    • Multistekker in de zekeringkast losgehaald en teruggestoken
    • Relais startonderbreker(???) in zekeringkast opnieuw ingestoken.
    • Reset door accupool los te halen.

    Niets van deze acties heeft ook maar enig effect gehad.

    Overige details:

    • Het dashboard reageert gewoon, valt niet weg en is niet aan het resetten (tenzij ik zelf een stroomonderbreking heb veroorzaakt)
    • Er zit ook nog een aftermarket alarm/startonderbreker in die werkt met de gewone sleutel, maar ook een eigen zender heeft.
    • Op een moment dat de motor niet wilde starten gaf de ODBII een melding: P0213 Ford - Cold Start Injector 1. Ik kan echter geen details over deze melding vinden, dus ik weet niet of deze melding altijd komt bij een koude start of dat het verband houdt met het probleem.
    Alle hulp, ideeen en tips worden zeer gewaardeerd!
     
  2. waarschijnlijk gewoon startmotor defect.
    en dat aftermarket alarm zou ik ook verwijderen
     
  3. Hoi Dutchguy,
    Dank je voor het meedenken!

    Een paar vragen over de startmotor:
    Wat zou er defect kunnen zijn aan de startmotor? Zit daar nog elektronica/relais in? Kan ik iets daaraan meten? Valt daar nog iets aan te repareren of wordt dat vervangen?

    Dat alarm verwijderen staat zeker in de planning, maar dat wil ik wel graag in 1 keer goed doen, dus dat wil ik nog even goed uitzoeken. Ik ben momenteel ook een beetje huiverig dat ik eventuele problemen die optreden niet kan herleiden. Ik zou gaan twijfelen of het probleem ligt aan het verwijderen van het alarm of het eerder opgetreden startprobleem.
     
  4. Door slijtage kan de startmotor er al mee ophouden, verder kan ik er niet met zekerheid op ingaan.
    Is het een mogelijkheid het alarm alleen los te koppelen? Bijvoorbeeld alle stekkers losmaken. Dan kun je zien wat er gebeurt en eventueel het probleem meteen weer verhelpen door het alarm weer aan te sluiten.
     
  5. #5 Vogel, 15 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2014
    hoi rfknol,
    Nee dat alarm afkoppelen gaat niet zomaar. Er zit ook een startonderbreker in met best veel draden naar allerlei componenten die onderbroken worden.
    'Gelukkig' zijn alle draden zwart zodat je ze niet makkelijk kunt onderscheiden/volgen (..zucht)
     
  6. Wat is een redelijke prijs voor een startmotor?
     
  7. Heb ik met Pasen weer iets te doen, he
     
  8. Je zou ook kunnen overwegen je startmotor te laten reviseren.
    HIER hoor ik wel goede verhalen over wil m'n reserve dynamo hier nog steeds een keer onder handen laten nemen.
    Weet niet of het prijstechnisch voordeliger is dan een 'sloopunit' maar even een belletje kan natuurlijk geen kwaad. Breda <-> eindhoven is te doen natuurlijk. Maar waarschijnlijk is er ook een dergelijk bedrijf in Breda e.o.
     
  9. Ik zou eerst het alarm verwijderen alvorens de startmotor te vervangen. Ik schat de kans grooy in dat deze de boosdoener is.
     
  10. #10 Vogel, 19 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2014
    Vanmiddag heb ik het alarm verwijderd. Het had een onderbreker op de grijs(-zwarte???) draad van het contactslot. Weet iemand wat die draad doet?

    Overigens is een alarm verwijderen een prima manier om de bedrading van je auto te leren kennen. Alles open gehad van kofferbak tot motorkap, dashboard van links tot rechts.

    Edit:
    Starter Positive Wire (+): Gray/Black
    Starter Positive Wire Location: Ignition Switch Harness

    Dit zou dus de oorzaak van het probleem kunnen zijn.:cheer:
     
  11. En? Werkt het al beter nu?
     
  12. Het probleem kwam maar +/- 2x per maand voor, dus het is nog een beetje vroeg voor conclusies.
     
  13. so far, so good
     
  14. Probleem met het starten had ik ook. Soms een hele week geen problemen, en dan ineens dagen achter elkaar. Bij de de dealer een hoop geld uitgegeven. Stelletje amateurs!
    Uurtje 100 euro en dan niks uithalen. Triest voor woorden, ben er nog steeds ziek van.
    Sinds deze week laten fixen door een echte electronica vakman. Die ontdekte dat de batterij in de afstandbediening (Sleutel) de boosdoener was. Moet het even afwachten. Als ik twee weken geen problemen heb dan weet ik zeker dat het gefixed is. Ik heb er goede vertrouwen in dat de diagnose klopt. Mijn vrouw (Andere aftsandbediening) had er nooit last van en geloofde mij op een gegeven moment niet. Ze weet dat ik weer graag een Volvo wil :-).

    Overigens heeft deze man mij geadviseerd de egr te laten reinigen. Daarvoor ben ik nu aan op dit forum aan het kijken of het iets is wat je zelf kan doen of beter moet laten doen.
     
  15. Mofa, de batterij van je afstandsbediening is echt alleen voor de afstandsbediening. De startonderbreker is een apart systeem en daarvoor hoeft in de sleutel geen batterij aanwezig te zijn.
     
  16. Voor zo ver ik weet heeft een egr reinigen weinig nut... Hebben ze bij mij ook ooit gedaan(had nog garantie en ze wilden niet te hoge kosten hebben) ging 2week goed en toen begon de elende opnieuw.
     
  17. #17 Vogel, 4 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2014
    @Mofa
    Als je geen extra startonderbreker hebt (zoals ik had) dan kun de status van je startonderbreker zien aan het rode ledje tussen de klokken op het dashboard.
    Als je sleutel niet geaccepteerd wordt, dan gaat deze (geloof ik) snel knipperen. Als de sleutel goed herkend wordt, gaat hij uit.

    By the way, de status van mijn probleem is nog altijd: so far, so good :thumbs:
     
  18. #18 jason101, 4 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2014
    Ik heb 2 jaar terug jaar een gereviseerde gekocht en doet het nog steeds perfect. Kostte me rond de 220 euro incl montage.
     
  19. Opgelost startprobleem

    Geen probleem meer gehad --> opgelost
     

Deel Deze Pagina