1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Startmotor gaar

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jason101, 1 feb 2012.

  1. Gisteren wilde de auto voor het eerst voor een lange tijd niet starten. Wel en klik maar niet aanslaan. De ANWB erbij gehaald en blijk het de startmotor relais te zijn die niet meer top is. Nu is er in Den haag een bedrijf D&SSD die gespecialiseerd in het reviseren. In de loop van vandaag maar ff naartoe en kijken wat ze ermee kunnen.
     
  2. Als het het relais is dan hoeft de startmotor toch niet gereviseerd worden?
    Ik dacht dat het relais in de zekeringkast onder de motorkap zit.
     
  3. Op de startmotor zelf zit ook een relais dat eerst de bendix laat ingrijpen. Over dit relais gaat het.
     
  4. Had nog geen tijd gezien om er aan te werken maar denk de startmotor vandaag toch echt de geest heeft gegeven.
     
  5. Je kan vrij eenvoudig controleren of het relais op de startmotor inderdaad kapot is. Als je de 2 contactpunten op de startmotor (waar de dikke + kabel op gaat) met een schroevendraaier of tang met elkaar verbind moet de startmotor gaan draaien. Als dit niet het geval is kan je er vanuit gaan dat het relais kapot is.

    Vaak is het aleen een corrosieprobleem. De contactpunten die inwendig in het relais zitten zijn dan dermate gecorrodeerd dat ze uiteindelijk geen contact meer maken. Hierdoor schakeld het relais nog wel maar gaat de startmotor niet meer draaien.

    Als het probleem daadwerkelijk in het relais op de startmotor zit is het vaak mogelijk om dit relais los te vervangen (dit is een beetje afhankelijk van het merk en type startmotor). Het is dan niet altijd nodig om de gehele startmotor te (laten) reviseren. Onderdelen zijn vaak te vinden bij een bedrijf dat startmotoren reviseerd.

    Als je een beetje handig bent is het goed te doen om de startmotor er zelf onder uit te halen en te repareren/reviseren.


    Hieronder kan je zien hoe de startmotor en relais er uit zien.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Ik heb de contactpunten waar jij het over hebt gevonden. Een contactpunt is duidelijk zichtbaar en makkelijk bereikbaar maar die andere zit er een beetje onder verstopt en niet zo makkelijk bereikbaar. Dus met elkaar verbinden gaat mij niet lukken, of er moet een trucje voor zijn.
     
  7. Het is inderdaad lastig om er goed bij te komen. Om het even goed te proberen kan je de startmotor er helemaal onder vandaan halen. Je kan dan eventueel wat uitproberen op een (losse) accu. Om de startmotor te laten repareren/reviseren zal je de startmotor er zowieso onder vandaan moeten halen.
     
  8. #8 jason101, 5 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2012
    Dank je JW......... maar ik ben niet van plan om met deze temperaturen onder de auto te gaan liggen. Ik laat er morgen wel ff naar kijken.....wat is dit forum toch leerzaam. Hier leer ik nog wat van:)
     
  9. Dat is wijze beslissing. Als je niet de mogelijkheid hebt om de auto binnen te zetten moet je dit ook zeker niet doen. Met de huidige temperaturen ga je niet voor je lol onder de auto liggen.
     

Deel Deze Pagina