starten, na kort stilgestaan te hebben...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pankuku, 2 mei 2014.

  1. Vele threads gelezen, echter mijn probleem niet kunnen vinden (zo snel).

    Ik heb een 2006, 2.0 rally Ford Focus.

    Na een rit waarbij de motor volledig warm is, stoppen en uitzetten. Bijvoorbeeld om te tanken. Daarna wil het starten met enige regelmaat niet lukken. Startmotor gooit hem rond, alle meters doen hun werk, maar aanslaan doet hij niet. Probleem was er niet toen ik hem kocht vorig jaar.
    Met uitlezen komt de foutcode p0460 - Fuel Level Sensor Circuit Malfunction, maar kennelijk heeft die er niks mee van doen.

    Ook loopt mijn kofferbak vol met water, maar dat schijnt aan de scharnieren te liggen.

    Graag hulp bij de eerste klacht.

    thnx

    gr Frank
     
  2. Je bent nieuw hier?
     
  3. Wat helpt die opmerking Johan? Voorstellen is niet verplicht.

    Als ik het goed heb is er voor de startproblemen van de 2.0 benzine een software update.
     
  4. Oke, je hebt gelijk ik zeur... :oeps:
    Ik hoop dat je probleem zo opgelost kan worden.
     
  5. Beide gevallen klinken herkenbaar. Eerste geval is uiteindelijk mijn bobine vervangen, nu ben ik aan het afwachten wat het resultaat is daarvan. (bij mij deed die dit overigens alleen als het blok afgekoeld was) Het tweede probleem was een minuscuul gaatje in mijn dakgoot waardoor er water in mijn reservewielbak kwam. Dit hebben ze bij de dealer opgelost door het opnieuw af te kitten.

    Gaat in dit geval over een focus uit 2006 met een 1.6 motor.

    Succes verder met de problemen, hoop dat je er wat aan hebt.
     
  6. Bij een Duitser met zo'n bliksemschicht precies hetzelfde meegemaakt.
    Warm starten was heel vaak geen optie. En het probleem werd steeds erger.

    Het bleek uiteindelijk de elektronica in de bobine te zijn. Gelukkig voor jou zijn die van Ford de helft van de prijs tov die bliksemschicht.

    Als ik me niet vergis zit de bobine onder het luchtfilter bij de FoFo 1. Wel VOORAF even fotootje maken welke kabel waar in zit, want dat komt natuurlijk nogal nauw.
     
  7. De topicstarter heeft een 2.0 Rally Edition (Focus 2). Dit type motor heeft 4 bobines. Elke cilinder heeft hierbij zijn eigen penbobine die rechtstreeks op de bougie gemonteerd. Deze bobines gaan maar zelden kapot en daarbij zou het helemaal uniek zijn als er dan ook nog eens 4 tegelijk kapot gaan. De kans is dus heel klein dat het probleem wordt veroorzaakt door een slechte bobine.

    Foutcode P0460 duidt op een probleem m.b.t. de tankzender in de tank of de bedrading daar naartoe. De brandstofpomp is bij dit type motor geintegreerd in de tankzender unit. Mogelijk moet je het probleem in deze richting zoeken. Persoonlijk zou ik in ieder geval dit probleem oplossen zodat de foutcode verdwijnt.

    Wat is er verder al gedaan om het probleem op te lossen? Is de PCM al voorzien van de nieuwste software? Is de auto uitgelezen op het moment dat deze niet wil starten? Niet alle foutcodes worden opgeslagen. Het kan voorkomen dat foutcodes worden gewist wanneer de motor opnieuw is gestart.



    Wat betreft de lekkage in de kofferbak. Bij de Focus 2 zijn er een aantal bekende punten waar er lekkage op kan treden zodat er water de kofferbak in loopt. De scharnieren zijn een bekend probleem (productiefout). Als dit het geval is zou dit betekenen dat de auto al 8 jaar lekt. Het is niet zo dat de scharnieren opeens gaan lekken.

    In veel gevallen komt het water naar binnen via de bevestigingspunten van de achterlichten en achterspoiler. Deze zijn afgedicht met schuimrubber ringen. Deze ringen verteren waardoor ze niet meer afdichten en er water naar binnen kan lopen. Dit is op te lossen door nieuwe schuimrubber ringen te plaatsen of af te dichten met vloeibare pakking of kit.

    Andere mogelijke lekkagepunten die wat minder vaak voorkomen zijn lekkage via de kitnaden onder de afdekstrips in het dak en de ontluchtingsroosters die onder de achterbumper zitten.
     
  8. Deze motor is ook weg gevoelig voor verzuipen. Volgende keer als hij niet start. Probeer dan te starten met het gas volledig ingetrapt. Waarschijnlijk slaat hij dan wel aan. Hier is een software update voor, echter deze motor blijft er erg gevoelig voor.
     

Deel Deze Pagina