Start-stop?

Discussie in 'Electronica' gestart door Miquel, 3 mei 2016.

  1. Mijn focus mk3.1 heeft start-stop maar deze doet niets. Hij heeft aan de computer gehangen bij de dealer maar geen bijzonderheden.
    Iemand suggesties? Gaat om de 1.6 ecoboost.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  2. Zit de originele accu er nog in? Het kan zijn door de leeftijd de accu iets minder is geworden, het start-stop systeem luistert nogal nauw vwb de condities wanneer hij wel of niet werkt.
    Ik merk dat bij mijn 2011 :focus3: het systeem ook wat minder vaak werkt dan vroeger.
     
  3. Wat Fred zegt herken ik ook. Bij mij werkt het systeem meer niet dan wel. Accu is bij de dealer doorgemeten en is goed. Als ik hem een nachtje aan de lader hang, werkt het stop startsysteem weer. Na een dag is het weer over. Ik laat het maar zo.
     
  4. als je beschrijft dat het start-stop systeem niet werkt, bedoel je dan ook dat na het starten het gele lampje op de start-stop knop gaat branden en niet weg te drukken is? of kun je het systeem gewoon aan en uit schakelen, maar functioneert het in de praktijk gewoon niet.
     
  5. Hoi,

    Da's wel toevallig. Ik ben vandaag met hetzelfde probleem bij de dealer geweest. Accu was niet te testen. Moet nu eerst via een lader extern geladen worden. Monteur had er een hard hoofd in: accu werd tijdens het laden loei heet (je hield er je hand niet op), het stonk naar zwavelzuur en de lader gaf geen verbetering in de laadtoestand. Wel maar een uur geladen.

    Nu dus langer aan het infuus en dan moet er een "run" op los gelaten worden, wat dat ook mag zijn. Loopt via een computerverbinding. Volgens mij wilde de monteur op uitwisselen aansturen, maar de servicemedewerker hield vast aan de "run", waarschijnlijk omdat er nog garantie op de auto zit...

    Apart, dit...
     
  6. Ja de knop werkt werk (denk ik). Heeeeel sinds die het sss het wel. Maar zoals ik die allemaal lees denk ik inderdaad aan de accu.
    Iemand goed alternatief voor een accu? Gok bij de dealer de hoofdprijs. .

    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  7. Ik zou geen nieuwe accu plaatsen puur om start/stop aan de gang te krijgen, dat geld bespaar je nooit aan brandstof.
     
  8. Dealer: € 184,- :shock:
     
  9. Voor een accu? ?? Zeker wel een "echte" motorcraft...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk
     
  10. Nee, ik heb een Varta. 100 Ah. Zal de vervanger ook wel zijn. En ja, voor een accu....
     
  11. Die van mij doet het ook niet. Wil binnenkort wel een nieuwe accu erin zetten. Wanneer ik de Focus aan de druppellader hang gebeurd er ook niet heel veel meer.

    Rij nu 80 km per dagen wil wel kunnen blijven rijden...

    Volgens mij is er al eerder een draadje over de accu geweest, even kijken welke er toen uit kwam
     
  12. Bij mij doet het start-stop systeem het ook al een paar dagen niet. Over het algemeen rijdt ik ook kleine stukjes. Gebruik 't ook vrij weinig.

    Voor mij in ieder geval een puntje om in de gaten te houden.
     
  13. Merk wel dat het bij de fase 2 verbeterd is.
    Bij mijn fase 1 werkte het ook bijna nooit, alleen als ik weer een lange rit had gemaakt.
    Bij mijn huidige focus werkt het eigenlijk altijd wel.
     
  14. Ook mijn focus, fase 2, is voorzien van start-stop. De start-stop werkt bij mij ook praktisch altijd.
     
  15. Vandaag een lange laadsessie op mijn accu gehad. Geen resultaat. Zaterdag ochtend komt er onder garantie een nieuwe accu in. 18 Maanden is ook wel érg kort, he...
     
  16. Dat de accu maar 18 Maanden oud is zegt op zich niet zo veel. Het is meer hoe ermee is omgegaan. De accu 1 x helemaal leeg trekken en vervolgens de auto starten met starthulp kan al voldoende zijn om de accu dermate te beschadigen dat het Start/Stop systeem niet meer werkt. Dit terwijl de auto dan nog prima start.

    Toen ik mijn auto kocht was deze net 1 Jaar oud. De auto had op dat moment een half jaar stilgestaan en gezien de afdekkap van de accu tijdens de proefrit in de kofferbak lag weet ik vrijwel zeker dat de accu leeg is geweest en de auto met starthulp is gestart. Vanaf dag 1 dat ik de auto in mijn bezit had werkte het Start/Stop systeem niet. Binnen de garantieperiode ben ik hiermee 2 x bij de dealer terug geweest maar deze bleef volhouden dat de conditie van de accu goed was en het niet werken van het Start/Stop systeem niet aan de accu kon liggen.

    Gezien ik hier mijn bedenkingen bij had en mijn metingen uitwezen dat de accu niet in topconditie was uiteindelijk nadat de garantie was afgelopen zelf een nieuwe accu geplaatst. Vanaf dat moment werkt het Start/Stop systeem uitstekend. Onder normale omstandigheden werkt het systeem zelfs bij korte ritten. Al na 2 kilometer schakelt het systeem de motor uit.
     
  17. Ok, maar dat zijn bijzondere omstandigheden, natuurlijk. Een auto van een jaar oud die daarvan een half jaar stil staat is niet representatief om een eenduidige oorzaak aan te wijzen. Bij de dealer kon men er geen échte oorzaak voor geven. Alhoewel dat een slecht ladend circuit mij uitgesloten lijkt. Ik had bij mijn vorige auto wél een te krap bemeten elektrisch circuit. Maar dat uitte zich in andere gevolgen.

    Gelukkig doet van Mossel zijn werk wat grondiger: er werd geladen met en processor gestuurde lader die eerst een analyse van de accu maakte. Daar kwam al uit vast te staan dat de accu niet meer in heel goede doen was. Wel werd ronduit toegegeven dat ik niet moet verwachten dat dit soort accu's de 6-8 jaar die ik gewend ben meegaan... Starten gaat overigens nog steeds prima.

    Nouja, deze van Ford en de volgende dan maar op mijn eigen kosten.
     
  18. Ik heb mijn Focus 3.1 nu sinds een week, nog heel kort dus, maar heb nog niet 1x het genoegen gehad dat het start/stop systeem zijn werk deed. De auto heeft ook een poos stil gestaan bij de garage waar ik hem heb gekocht, dus ik heb nog maar even geduld. Heb ook nog een half jaar garantie, dus ik ben benieuwd.

    Ik blijf het volgen hier!

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk
     
  19. Misschien een hele grote open deur... De start stop werkt pas als je 'm in de vrij zet en de voetjes van de pedalen haalt.
    Verder werkt bij mij de start-stop niet:
    -Als je net van de snelweg komt
    -Na een aantal keren start-stop in de stad (accu moet dan bijladen)
    -Rond de 0 graden of kouder
    -Boven de 30 graden
    -Als het systeem er geen zin in heeft (en dat is volstrekt onvoorspelbaar).
    Maar eigenlijk werkt het bij mij meestal wel (3.1 van 2012).
    Vanwege het eerste punt (snelweg=vermogen vragen=warmte afvoeren) kan ik me voorstellen dat als je van een beetje doorrijden houd, het systeem bijna nooit zal werken.
     

Deel Deze Pagina