Ik heb sinds kort een setje stalen velgen met winterbanden, maar kan ik deze vast zetten met de wielmoeren van de lichtmetalen velgen?
Volgends Ford kan dit niet, echter ken ik vanuit mijn werk meerdere auto's waarbij dit wel gewoon gedaan word en die zijn er ook nog nooit afgevallen. Persoonlijk zou ik gewoon wielmoeren voor stalen velgen kopen en die lekker gebruiken, toch wel een veiliger idee
als er een conische rand op je wielmoeren zit dan kan het dit is de raakvlak wat tegen de velg moet komen er zijn wel speciaal moeren voor stalen velgen deze kun je niet gebruiken op licht metalen velgen op alu velgen zit een moer die je ook op gewone velg kan gebruiken denk maar aan je reservewiel is meestal tk of een gewone stalen velg heel soms een alu velg maar vaak thuiskomer of gewone velg of je moet een reparatiesetje achterin hebben liggen maar dan zou je dus ook dezelfde moeren moeten gebruiken en ook dus kunnen gebruiken
Zou voor je stalen velgen de stalen wielmoeren aanschaffen. Deze zijn goedkoper en je houdt je lichtmetalen wielmoeren gaaf (weet ik inmiddels uit eigen ervaring ) Als je ze koopt, neem dan extra voor je reservewiel/thuiskomer
De wielmoeren voor lichtmetaal zijn conisch en die van stalen velgen zijn bolconisch. Hierdoor is het contactvlak heel anders en is het daardoor volgens mij zelfs APK afkeur, omdat de velgen dan niet deugdelijk vast zitten.
Ik maak mijn stalen gewoon vast met de wielmoeren van mijn lichtmetaal. Bij vorig onderhoud werd er niks over gezegd. Vorig jaar op de keuring ook niet. Volgende keer maar eens vragen uit nieuwsgierigheid .
Ik zie het ook vaak van Kwik-fits en Profile Tyre centers etcetra. Het wiel zal niet loslopen, maar de moet gaat eraan, en die lichtmetaal moeren zijn veel duurder
Ik heb mijn stalen velgen nu gemonteerd met wielmoeren speciaal voor stalen velgen. Hier heb ik ook een apart setje slotbouten bij, speciaal voor stalen velgen.
Hier in de buurt niet, maar geen idee hoe dat bij jullie in het westen is.......... Bandjes zijn ook niet goedkoop meer tegenwoordig
Lijkt mij niet nodig, ik zit al een aantal jaartjes in de auto's, en ik heb het nog niet meegemaakt. Misschien dat ze 22" onder een BMW vandaan jatten, maar echt niet je stalen wintervelgjes..
peugeot heeft de volgende http://www.mijnautoonderdelen.nl/au...16-v-kat-03-2002-07-2008?frmOmschrijving=bout de onderste twee op de onderste voor alu velg je ziet onder aan de conische rand zitten die gebruikt wordt voor de stalen velg bovenkant zit een revet die de aluvelg vast zet connische vlak komt dan niet alleen tegen de velg http://www.mijnautoonderdelen.nl/au...-110-kat-11-2004-02-2008?frmOmschrijving=moer stalen velg deze moer is 1 stuk alu velg deze moer heeft connisch revet onder zitten die meekan draaien in mijn inzien kun je wel aluvelg moeren op stalen velg gebruiken maar niet andersom omdat je aluvelg dan beschadigd verder heb je inderdaad verschil tussen bol en connisch vlak maar op de foto zie ik daar geen verschil in of dit zo is denk dat dit meer per merk verschild en niet per type velg (staal of alu)