1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ST225: Tik bij koppelen/ontkoppelen (motorbelasting)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kludrex, 14 mrt 2011.

  1. ... en gelukkig is het weer tijd om, als je niet te hard rijdt, lekker je raampie open te doen en te genieten van de "frisse" lucht en al de geluiden die je wagen voortbrengt... Dit doe ik dan ook met plezier ;)

    Nou hoor ik hierdoor ook een geluid wat er misschien niet hoort te zijn. Namelijk en tik wanneer ik koppel en ontkoppel tijdens het rijden (ook zonder te schakelen). Deze tik kan je vergelijken met de tik die je hoort als je aan voorwiel draait terwijl je auto los van de grond staat en in de versnelling. Ik vind de auto ook best wel hakerig schakelen (vooral 1 naar 2, soms tandenpoetsen, ook bij rustig schakelen). Dit kwam door de kou dacht ik...

    Ik denk nu aan de volgende dingen:
    -aandrijfassen
    -versnellingsbak
    -koppeling
    -te veel kantelen van de motor

    Wat de aandrijfassen betreft heb ik GEEN last van de gebruikelijke problemen: trillingen bij gas geven.

    Herkent iemand dit probleem, want het hoort volgens mij niet. Tik is soms ook best wel hard.
     
  2. Wat bijgeluiden vanuit de aandrijflijn zijn een beetje ST eigen Er zit redelijk wat speling in (o.a.) de versnellingsbak. Het viel mij op bij de proefrit voor aankoop, hoorde precies wat jij ook hoort, en heb er door de keurmeester specifiek naar laten kijken. Hij vertelde dat het geen probleem was. Als ik heel langzaam rij, op bv. een parkeer plaats en dan de koppeling intrap geeft dat een flinke tik! In de 1e 3 versnellingen bij langzaam rijden hoor ik het ook wel eens, het hangt er een beetje vanaf of de auto op de motor afremt of niet, zo lijkt het. Het wordt niet erger, dus ik beschouw het inmiddels als iets dat erbij hoort. Op het Engelse forum is het ook een algemeen iets.

    Het zou ook wel door je aandrijfassen kunnen komen; speling in homokineet dan wel losgelopen naafbouten. Dat zou ik wel even laten checken! Ondanks dat je geen trillingen voelt. Die treden vooral op bij losgelopen naafbouten, het geluid kan ook komen dat je assen versleten zijn.

    Maar tandenpoetsen bij het schakelen heb ik nog nooit gehad, ook niet bij extreme kou. Je kunt wel heel goed merken wanneer de bak koud is maar schakelen gaat altijd redelijk soepel en zonder haken. Das dus niet helemaal ok denk ik.
     
  3. Bekend :nocheer:
    Althans of ze los zaten...geen idee. Ze zijn iig met loctite teruggezet.
    Ook de aandrijfas zelf (de splines) zijn ingevet met een of ander goedje.

    Ik had echter het geluid bij vanuit stilstand optrekken.
    En dan helemaal bij het wisselen van voor- naar achteruit en vice versa.
    Bij onder belasting doorschakelen heb ik het nooit gehoord. Wellicht omdat het motorgeluid/radio dan overstemt :dance:
     
  4. Dit is een bekend "probleem" dus...
    Binnenkort gaat ie naar de dealer voor een paar kleine dingen (vocht in achterlichten) en dan vraag ik of ze er naar willen kijken...
     
  5. ook mijn 2008 ST heeft dit geluid...vooral als ik koppel in zijn 1 ,dan hoor je een tik uit het vooronder. Soms hoor je het ook rammelen als de auto in zijn vrij zet en de koppeling loslaat,trap de koppeling in even in,haal hem door een versnelling zet hem terug in vrij en je hoort geen gerammel meer...
    Het tandepoetsen komt me ook bekend voor van 1 naar 2...

    Wees blij dat je geen mazda 3 mps rijdt,die heeft het nog 2 maal zo erg....ook een megane RS heeft dit euvel....een hothatch iets blijkbaar...
     
  6. Zie dit nu pas :oops: bedankt voor je reactie. Heb nog garantie en laat het allemaal nog nakijken. Ik hou van snel schakelen maar ondervind hierin toch vaak tegenwerking van de bak, vooral in lagere versnellingen. Soms schakel ik van 1 naar 3 om geen gezeik te hebben ;)
     
  7. hey das mooi om te lezen die rare tik heb ik ook , bij aankoop (nieuw) niks geen last maar de laatste weken wel .....ook daarmee naar de dealer
     
  8. @kludrex: soms kan de versnellingsbak beetje hakerig zijn. Maar dat is wel iets wat bij sportieve auto's hoort. Maar, heb jij het heel erg als de versnellingsbak koud is? Of heb je het ook als de versnellingsbak warm is? Want dat kan nog wel is verschil uitmaken.

    Smorgens heeft mijn ST dat ook dat hij erg hakerig schakelt, zeker als het wat kouder is. Wat ik dan doe is: langzaam optrekken. En als ik van 1 naar 2 schakel: Koppeling in - pook uit versnelling in vrij - koppeling even op en neer - dan schakelen naar 2. (zorg voor een soepele beweging)

    Wat je dan doet is de versnellings bak hetzelfde toerental geven als de motor en zodoende hoeven de synchromeshringen (die voor het tandenpoetsen geluid zorgen) minder te werken en zodoende schakelt de bak een stuk minder hakerig.
     
  9. Ik zie je bericht nu pas :oops:. Moet zeggen dat ik het meer heb bij een koude auto, maar heb het ook regelmatig met een warmgereden auto. Ik hou persoonlijk van snel schakelen dus soms irriteert het me wel en dan schakel ik van z'n 1 naar z'n 3 en dan vaak ook naar z'n 5... vooral als er zo'n hybride strijkbout voor me rijdt :badgrin:. Als het schakelen van 1 naar 2 problemen oplevert, voel ik via m'n pook altijd een hoop gedraai en gepiel en als de mechaniek het allemaal een beetje snapt, kan die makkelijk naar z'n 2.

    Verder een hoop getik en speling, kan me voorstellen dat dit een wat zwakker onderdeel van de ST is...

    Verder geen problemen, gaat als de brandweer :rock:.
     
  10. #10 Kludrex, 13 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2011
    @XR5Turbo: Ik ga je tip morgenochtend uitproberen, all right mate? ;) Throw another shrimp on the barbie eh?
     
  11. ja een tikje hoor je idd
     
  12. Als je geen tik meer hoort, is er iets stuk! ;)
     

Deel Deze Pagina