1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ST chiptuning ervaring

Discussie in 'Performance' gestart door Rogier, 6 dec 2007.

  1. Een ST chiptunen is echt echt een aanrader! gedaan bij chipmeister 265-270PK. De turbo meters schieten wel in het rode gebied(zie filmpje). De top ligt rond de 255-260. acceleratie verbetert enorm!


    Wishlist: Mongoose Exhaust
    Nieuwe luchtfilter(welke weet k nog niet)
    Cyclone (iemand ervaring mee? check op limpex-sport.nl)

    Heeft iemand ervaring met stage 3 chiptuning 300pk?

    Filmpje:
    http://www.youtube.com/v/l1FQyJ__n6M&rel=1
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Zie geen filmpje :cry:
     
  3. ik wel :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  4. Ja nu wel !
     
  5. Je chiptuning is gedaan in de ECU? Dus geen handset erbij gekregen? Is de auto op de rollenbank afgesteld of is er alleen andere software ingeladen?
    Is het filmpje van de ST waar van 70-230km/u word doorgetrokken van jou auto?
    Geef eens wat tijden uit de hand gemeten? 80-120 en 100-160. Zo snel mogelijk natuurlijk. Ik ben altijd benmieuwd wat de verbeteringen in tijd zijn. Vermogen boeit me niet zoveel. Het gaat om de Nm.

    Wouter Bollen heeft een ST300 demo staan. Kun je eens mee proefrijden, dan voel je het verschil nog een keer.
     
  6. ik heb al is gezien via het belgische forum dat er iemand een zwarte focus ST opgedreven had door gewoon een iets grotere turbo te plaatsen en door die turbo op 286pk kwam, flinke verbetering als je het mij vraagt!
     
  7. Heb je al eens naar een Dreamscience-unit gekeken? Zij halen ook leuke resultaten op de focus ST. Het leuke hieraan is dat je dan 4 programma's hebt, dus ook een programma meer geschikt voor dagelijks gebruik en je kunt dit allemaal zelf programmeren.
     
  8. :?: :?: :?:

    Het gaat toch om het vermogen? Als je koppel wilt moet je een diesel kopen... ;)
     
  9. Niet alleen om vermogen. Een hoger koppel merk je enorm met de tussensprints van 80 naar 120 bijvoorbeeld. Je kan wel 300 PK hebben maar als je die niet kwijt kunt op de weg heb je er ook niets aan. De ST wordt zowieso al geknepen in de 1e 3 versnellingen om de grip op de weg te houden.
     
  10. Met koppel ben je volgens mij niets sneller.....

    'Wanneer er over de prestaties van een auto wordt gesproken, komt al snel de discussie ‘koppel of vermogen’ op gang: wat is nu sneller, een turbodiesel met 100pk en 250Nm koppel of een gelijkwegende benzineauto met 100pk en slechts 150Nm koppel? Het antwoord is dat beiden ongeveer even snel zijn omdat ze hetzelfde vermogen hebben en hetzelfde wegen. Vermogen per kilogram, meer hoef je niet weten.'

    Voor de liefhebbers:

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

    Conclusie:

    'Als we alle factoren naast elkaar leggen, blijkt het vermogen van een auto de beste ‘folderfactor’ te zijn om de prestaties van de auto mee in te schatten. Auto’s met veel vermogen hebben automatisch veel trekkracht aan de wielen, ongeacht het draaimoment van hun motor. Dat heeft te maken met de overbrengingsverhoudingen. Om twee auto’s op basis van de foldergegevens te vergelijk kan dus het beste worden gekeken naar het vermogen per kilo autogewicht. Het in de folder of op de rollenbankuitdraai vermelde draaimoment is nietszeggend in dit opzicht. Dat getal is alleen zinnig voor mensen die een motorblok kopen zonder auto eromheen…'
     
  11. Leuke verhalen uit Autoblog...totdat je een keer een dikke diesel tegenkomt. De eerste meters zijn in het voordeel van de pk overheersende benzine motoren, maar eenmaal opgang is de diesel onverslaanbaar. Kijk eens naar de BMW 530i en 530d. Of zet een Audi RS4 (toch een extreem snelle auto) naast een 335d. Dan zul je verrast zijn met beide diesels.

    Een gechipte Mondeo 2.2TDCi met 200 pk is een heel klap sneller dan een lichtere Focus ST met 225pk. Let wel, niet op de eerste meters maar als ze eenmaal opgang zijn.

    Of zet een Fiesta ST naast een Golf Tdi, beide met 150pk. :wink:
     
  12. Met meer koppel ben je sneller sneller... :funnyface:
     
  13. Dat wint de Fiesta, betere pk per kilo verhouding... :mrgreen:

    Patrick Savalle is trouwens technisch auteur en heeft al diverse boeken en artikelen geschreven, dus niet de eerste de beste....
     
  14. Mijn idee is dat het allemaal te maken heeft met de overbrengingsratio van de versnellingsbak.

    Een diesel met veel "koppel" kan met een grote overbrenging van de bak, erg makkelijk uit de voeten. Een benzine auto met dezelfde versnellingsbak van die diesel, bakt er niks van omdat hij niet genoeg "koppel" heeft.

    Een diesel met een benzine bak, zal wel erg snel in beweging komen, maar is erg snel uitgekakt, omdat hij op hogere toeren niets meer kan.

    Dus een hoog koppel zorgt ervoor dat de wagen van de plek komt en het aantal pk zegt waarschijnlijk meer over de maximum snelheid.

    Dutchguy

    ps. kom maar kom maar..........kom maar... :P
     
  15. Dit kan ik uit eigen ervaring bevestigen...Het is wel een close finish zeg maar en het gaat de diesel allemaal wat makkelijker af.
     
  16. vermogen is goed voor de 0/100 sprint en de top snelheid..

    koppel is goed voor tussen sprints en bijvoorbeeld een caravan trekken..

    hier een voorbeeld van een mondeo st220 en de mondeo 2.2 tdci

    mondeo 2.2 tdci
    Prestaties
    topsnelheid 220 km/h
    acceleratie 0-100 km/u test 9,7 s (8,7 s)
    acceleratie 50-80 km/u in 3/4 2,9/3,9 s
    acceleratie 80-120 km/u in 4/5 8,3/11,9 s
    brandstofverbruik test 6,6 l/100 km (fabrieksopgave: 6,1 l/100km)


    mondeo st220
    Prestaties
    topsnelheid 243 km/h
    acceleratie 0-100 km/u test 7,7 s (7,5 s)
    acceleratie 50-80 km/u in 3/4 4,3/5,2 s
    acceleratie 80-120 km/u in 4/5 7,2/9,2 s
    brandstofverbruik test 11,3 l/100 km (fabrieksopgave: 10,2 l/100km)

    martijn

    Edit Ruud_ST: overtollige quote's verwijderd
     
  17. Dit geeft al een klein beetje weer wat ik bedoelde. Zet erbij dat de ST220 226pk en 280 Nm heeft. De 2.2 tdci 155pk en 360 Nm.

    Aangepaste software voor de tdci geeft 200 pk en 500 Nm en blijft een ST220 (zowel Mondeo als Focus) makkelijk voor tot pakweg 160 km/h. In de tussensprints is de benzine versie KANSLOOS. Daarna begint het vermogen (pk's) te tellen die tegen de luchtweerstand opboksen. Inderdaad de pk's voor topsnelheid.

    Daarom dus ook de reden waarom de turbo diesels de bettere caravan trekkers zijn.
     
  18. Denk dat dit stukje het duidelijk weergeeft:

    'Een motor heeft niet op elk toerental een even goede verbranding en levert daardoor niet op elk toerental hetzelfde draaimoment. Vooral turbomotoren hebben vaak slechts een klein toerentalbereik waarin ze maximale kracht kunnen leveren. Een motor die vooral bij hoge toeren veel kracht kan leveren, is in het voordeel op de lange sprint of de Duitse snelwegen, waar alles bij 5000 toeren en hoger gebeurt. Een motor die vooral bij lage en middentoeren veel kracht kan leveren is in het voordeel op bergweggen waar regelmatig in de middentoeren moet worden geaccelereerd. Een motor met veel kracht bij lage toeren is een goede caravantrekker, omdat het bij het wegrijden allemaal wat soepeler gaat. Wederom is de hoeveelheid draaimoment die in de folder wordt vermeld nietszeggend over de kwaliteiten van een auto als caravantrekker, het gaat puur om de motorkarakteristiek. Het verloop van het draaimoment over het toerenbereik.'

    Tis ook maar wat je onder snel verstaat. Ook een 0-100 tijd zegt niet alles. Gewoon beide auto's een rondje Nordschleife laten rijden, dan weet je genoeg... ;)
     
  19. 1 op 8? Dat is lekker zuinig 8)

    Ik kom vaak uit op 1:6,5 :twisted:
     
  20. gaat het verbruik ook gelijk enorm omhoog??
    vind 1 op 8 eigenlijk genoeg :lol:


    maar ach een hobby kost nu eenmaal geld :wink:

    en wat kost dat chiptunen ?
     

Deel Deze Pagina