Sporadisch piepend geluid

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Marieke, Apr 19, 2014.

  1. Goedemiddag!

    Enige tijd geleden ben ik naar de garage geweest, omdat ik sporadisch een piepend geluid hoorde. (De auto viel toen nog onder de BOVAG-garantie) Dit was alleen wanneer de motor warm was, het vochtig weer was geweest en in de 1e of 2e versnelling. Vanaf de 3e versnelling maakt hij geen geluid.
    Zij hebben de auto een nachtje gehouden, maar konden niets vinden. Ondanks dat zij er niets aan hebben gedaan heb ik er vervolgens een kleine 6 maanden geen last meer van gehad.

    Tot 3 weken geleden, toen begon het geluid weer. Dit hoge piepende geluid maakt hij alleen tijdens het rijden in de 1e of 2e versnelling, ongeacht het weer.

    Inmiddels is mijn garantie verlopen en ik heb er een naar gevoel over. Hebben jullie hier ervaring mee of een idee wat het zou kunnen zijn? Is er haast bij om hiermee naar de garage terug te gaan of zou het nog 5000 km kunnen wachten? Dan moet ik toch weer voor het jaarlijkse onderhoud...

    Alvast bedankt!

    Groet,
    Marieke
     
  2. Wordt vaag gokken, kan je geen filmpje maken?
    - niet frisse multiriem (Spanner)
    - stuurbekrachtigingpomp aan zijn einde waardoor de multiriem zwaarder loopt en gaat slippen.
    - lager dynamo zou zelfs kunnen.

    Wat is het motortype, jaartal, km-stand etc
     
  3. Inmiddels bij de garage geweest en hij geeft aan dat het de V snaar is. Er zijn schijnbaar 2 V snaren in deze auto, dus zullen ze allebei vervangen moeten worden.

    De auto komt uit 2007, er staat nu 90.000 km op de teller en het is een 1.6 Focus Stationwagon.

    Zijn deze punten ook punten die gecontroleerd worden bij een onderhoudsbeurt? Daar moet ik in augustus namelijk weer voor, dan hebben we een jaar.

    Alvast bedankt!
     
  4. #4 kolere, May 25, 2014
    Last edited by a moderator: May 25, 2014
    Volgens mij is er alleen een multi-riem (of is de dynamo gescheiden van de aircocompressor?) en een distributieriem. De multi-riem zal meestal bekeken worden bij een onderhoudsbeurt, maar vaak veroorzaakt de spanner ook het piepen. Distributieriem wordt niet gecontroleerd, denk ook niet dat die het piepen veroorzaakt, die hoeft nog niet vervangen te worden qua leeftijd en km-stand.
     
  5. Bij mijn Focus uit 2006 zitten de dynamo en airco compressor op dezelfde multiriem. De riem wisselen is wel even een klusje omdat de riem door de airco compressor wordt gespannen. Je moet onder de auto kruipen om bij de airco compressor te komen. Misschien moet het voorwiel er ook af om de riem om de krukas te leggen.

    Wel vreemd dat de garage waar de auto gekocht is de riem niet even heeft vervangen. Die hebben de riem waarschijnlijk een beetje gesmeerd met talkpoeder, kaarsvet of WD40 om het geluid weg te krijgen tot na de garantie. Piepen bij wegrijden als het buiten nat is, is vrijwel altijd de multiriem.
     
  6. Wat ik er van begrijp zijn we een jaar verder. Dus wellicht dat het piepen toen nog niet aan de orde was.
     
  7. Er zijn twee momenten, binnen en buiten de garantie. Zover ik het begrijp zit er tussen die twee momenten bijna een jaar. Mocht het echt alleen de multi-riem betreffen vind ik het heel veel gedoe om niks. Als het om het geld gaat kan je naar een niet merkgarage gaan. Kost vaak maar 30 euro oid om te laten vervangen. Het wiel hoeft er echt niet af, gewoon op de brug dan kan je er bij.
     
  8. Als het een stretchbelt is, zonder direct gebruik te maken van een bandenlichter maar met de bijgeleverde tools, kan het nogal een kudtklusje zijn om die te vervangen. Is het een riem met een spanner dan is het 5 minuten werk.
     
  9. #9 nctnico, May 28, 2014
    Last edited by a moderator: May 28, 2014
    Volgens mijn Haynes onderhouds boek is het een stretchbelt (2 stuks) en moet het voorwiel eraf om de bodemplaat los te kunnen maken.
     

Share This Page