1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Speling op aandrijfas

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus Kampen, 22 jul 2017.

  1. Sinds een half jaar bonkt er voorin de auto iets. Je hoort het als je over klinkers rijdt en als je in parkeert en je met de koppeling speelt. Het lijkt dus of met de ophanging te maken te hebben of met de aandrijflijn.

    Nu zag ik vandaag dat er speling op de aandrijfas zit naar het linker voorwiel. Als ik de as op en neer trek kan ik duidelijk zien dat het dikke gedeelte wat uit de versnellingsbak komt beweegt.
    Zie onderstaande foto.
    https://1drv.ms/i/s!AsFWZa559Hgu_VWYOWSof1DPO2p7

    Is dit normaal, of duidt dit op speling van het lager in de versnellingsbak? Komt de homokineet soms los van de versnellingsbak-as? Kan dit de oorzaak van het bonken zijn?
     
  2. Een half jaar. Vindt je dit dan niet een beetje laat om er naar te kijken.
     
  3. #3 Vogel, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jul 2017
    Lijkt met niet de bedoeling dat hier in de aangegeven richting veel speling in zit. Maar echt vast zit de as ook niet, dus een beetje beweging zal er altijd inzitten. Wellicht dat iemand een idee kan geven hoeveel beweging normaal is?

    Veel gehoorde andere oorzaken van gebonk: veerpootlagers, kapotte torsiestang-end-links

    Moet TS dan zijn probleem voortaan maar negeren? Op welke wijze help je TS met deze opmerking? Wellicht kun je volgende keer beter zeggen: Je kunt de volgende keer beter je vraag stellen zo gauw je merkt dat er iets mis is. Dat voorkomt eventuele gevolgschade.
     
  4. as zit in de bak gedrukt met een splitring op het eind.
    wanneer je installeert is het een kwestie van douwen
    je kan lichte spelling op die manier voelen. echter wat is spelling.
    bedoel voel je 0.5mm spelling is niet schrikbarend erg.
    voel je cm spelling dan is het veel.

    je omschrijft een aantal diverse dingen.
    eerste over klinker weg zou het idd de koppelstang van je stabilisatorstang kunnen zijn.
    ga je recht over de drempel hoor je het niet maar ga je met 1 kant dan hoor je het wel.
    wat klapperen/tikken.
    stabilisatorstang rubbers kan ook. dan is het juist dat je over drempel ook hoort tokken.

    echter als je zegt dat je stil staat, (dan denk ik ff aan de handrem) en trekt op dat je dan geluid hoort zou ik snel denken aan je achterste draagarmrubbers.
    maar dan zou je meer dingen moeten voelen/horen. want op snelweg bij remmen is het ook niet idieaal ivm je wiel in je wielkast letterlijk naar voren en naar achter beweegt.
    maar met remmen hoor ik je niet over klagen.

    hoe dan ook twijfel je veel, maak of een filmpje waar duidelijk het geluid te horen is. of laat iemand dit voor je filmen.
    is dit veel werk ga langs een garage en vraag hun voor diagnose.

    ik zou je dolgraag willen helpen maar door klacht omschrijving kan het alles zijn en kan ik het helaas niet direct vernauwen tot 1 ding wat mis is
     
  5. Hoeveel heeft de auto gelopen, hoe wordt er gereden, waar wordt er gereden?

    Over het algemeen kun je stellen dat wanneer je over een klinkerweg of slecht wegdek rijdt en een klapperend geluid hoort, dit aan je onderstel ligt. Stabistangen, spoorstangen etc. zijn de eerste verdachten.

    Wanneer je aandrijfas speling heeft, dan voel je met name met gasgeven dat de auto trilt. Het wordt dan minder wanneer je de koppeling (aandrijving wordt onderbroken) intrapt. Een kapotte homokineet merk en hoor je wel als je een bocht doorgaat.
     
  6. Als er teveel speling zou zitten op de as bij de versnellingsbak moet die daar ook olie lekken. Dus als er geen olie lekt uit de bak is er meest waarschijnlijk niet teveel speling.
     
  7. Dat hoeft niet perse, er zit een kering die de olie binnenhoudt.
    Een as kan van zichzef kapot zonder lekken van olie.
     
  8. Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties!

    Zaterdag de versnellingsbaksensor vervangen: de kmteller werkt weer goed. Meteen kijk je dan naar andere klachten, zoals hitteschild vastzetten en het gebonk wat je hoort. En binnenkort moet er nog wat aan de roest van het achterste deel van de bodem gedaan worden.
    [MENTION=844]Marco Morello[/MENTION]: hij heeft 250k gereden + de verloren km's door de haperende versnellingsbaksensor:D. Lomp rijden probeer ik te voorkomen. Trillen doe hij niet, dus het is hoogstwaarschijnlijk niet de aandrijving. Ook met remmen merk ik niets.
    [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION]: de speling zal ongeveer 0,5mm zijn, zeker minder dan 1 mm. Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat het niet de aandrijfas is. Het bonken als je stil staat/rolt hoor je als je de koppeling op laat komen. Je speelt wat met de koppeling terwijl de auto rustig achteruit de oprit op loopt, dan hoor je een dof gebonk. Je spant de aandrijflijn elke keer aan, maar dat vertaalt zich ook in de ophanging.

    Zal binnenkort eens proberen met het linker/rechter wiel over een drempel te rijden. En nog eens kritisch naar de stangen en rubbers kijken.
    [MENTION=1387]jason101[/MENTION]: Ik hou het wel in de gaten. Het gebonk hoor je niet continu en het is geen klapperen. Daarnaast wordt het niet erger.
     

Deel Deze Pagina