1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sp / Fi audio - Its Alive!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Jb_, 28 mrt 2016.

  1. #1 Jb_, 28 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2017
    :cheer::cheer:Omdat er weinig Focus audio builds op het forum staan leek het me een leuk idee om mijn project met jullie te delen. Dit word een topic met veel foto's dus hopelijk genieten jullie er van.

    Hier is eerst een (lange) inleiding ;)

    Al bijna 4 jaar rijd ik met veel plezier in mijn Focusje rond. Na 5 jaar een trouwe Passat rijder geweest te zijn was het tijd voor een andere auto. Er stond inmiddels 380k op de teller en door mijn hobby, car audio, had de auto veel geleden. Het ging van een simpele subwoofer in de kofferbak tot een Solo X 18 no-wall build.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toendestijds ging ik van een fulltime job naar fulltime student en had ik een betrouwbare auto nodig. Behalve dat ik als arme student geen geld meer had voor dure audio installaties wilde ik de Focus netjes houden en besloot ik car audio en andere aanpassingen aan de auto achter me te laten.

    Nadat ik de focus een paar maanden had begon het toch te jeuken en heb ik de ramen rondom laten tinten. De achterste ramen limo black en de voorste ramen de lichtste tint. Nadat ik 2 jaar geleden flinke schade had gereden met de Focus zijn de velgen vervangen door witte sport velgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Niet lang daarna sloeg het car audio virus weer toe en kocht ik 2 Re Audio 10" subs. Ze waren niet heel speciaal maar klonken erg goed voor 2x175 watt rms.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nadat de kist lange tijd onafgewerkt in de kofferbak had gelegen besloot ik aan de slag te gaan met de afwerking.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb het nooit meer helemaal afgewerkt want toen kreeg ik de kans om vrij goedkoop een Digital Designs 3510 te kopen. Helaas kan ik de foto's van die build niet meer vinden. Na enkele maanden was ik daar op uitgekeken en en kocht ik een Ascendant Audio Chaos 15.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    https://www.youtube.com/channel/UC9meldTObdboCOLf5pAxDFQ



    Tot zo ver de inleiding. Vorige week heb ik een Ascendant Audio Mayhem 18" gekocht en ik zal regelmatig nieuwe updates posten over de build.
     
  2. Leuk om ook foto's van de binnenkant van de kisten te zien. Ik herken de vormgeving van de kanalen uit de orgelbouw (ik ben zelf orgelliefhebber) waar de weerstand in de windkanalen ook zo laag mogelijk moet zijn.
    Veel plezier met je project!
     
  3. #3 Jb_, 28 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2016
    Vorige week had ik de Mayhem opgehaald en de vorige eigenaar had er ook een kist bij. Deze is naar mijn smaak te hoog getuned (45hz) en niet netjes gemaakt en afgewerkt.

    De kappen waar de hoedenplank op ligt moest ik er af halen en dan paste hij er net in :cheer:

    [​IMG]

    De nieuwe kist ga ik maken van 44mm MDF. De binnenkant word voorzien van een laag epoxy en er komen draadeinden door de kist heen om het geheel te versterken. Het word een 190 liter (netto) kist getuned op 28 hz.
    Het is de bedoeling dat er over een tijdje +5kw op komt te staan maar tot die tijd blijf ik mijn huidige versterker gebruiken, soundmagus 1.2000 (2kw)


    Gisteren had ik de maten van de mdf panelen uitgerekend en heb ik alles bij de bouwmarkt op maat laten zagen. Thuis alles uitgeladen en het bleek meer te zijn dan verwacht.

    [​IMG]

    De 22 mm platen worden verlijmd en geschroefd zodat ze een 44 mm paneel vormen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik had al verwacht dat het behoorlijk wat zou gaan wegen maar toen ik dit paneel op pakte wist ik het 100% zeker :P


    Even een testplankje gemaakt om de epoxy laag op uit te proberen. Het geeft een erg harde en vooral gladde laag. Het nadeel is wel dat het lang duurt voordat het droog/uitgehard is. De gehele binnenkant zal voorzien worden van een laag en als het goed gaat werk ik de bovenkant van de kist hiermee af.

    [​IMG][​IMG]


    Voordat ik de platen verlijmd heb gecontroleerd of alles past.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Past allemaal prima dus verder met lijmen!
    De platen opgeruwd en daarna flink wat lijm er tussen. Te veel lijm bestaat niet :P

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Iets is er niet helemaal goed gegaan met het verlijmen van de platen. De binnenste panelen zijn 1 a 1.5 mm hoger dan de buitenste. Dat word straks flink schuren om het geheel mooi vlak te krijgen. Er is nog niks geschroefd omdat de panelen eerst een epoxy laag krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Er wordt geadviseerd om epoxy te verwerken boven een temperatuur van 15 graden. Helaas is onze schuur niet verwarmd dus moest ik improviseren om de juiste temperatuur te krijgen. De werkbank afgeplakt met folie zodat niet alles onder de epoxy zou komen en wat folie opgehangen in de hoop dat het stof tegen zou houden. Daar boven een 1000 watt bouwlamp gehangen om de panelen te verwarmen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Werkte perfect! Het fijne aan de bouwlamp was dat de epoxy door de warmte dunner werd waardoor het beter uitvloeide.
    Voor de panelen die in het zicht komen heb ik zwart pigment door de epoxy gemend. Het geeft een erg gaaf resultaat, is te vergelijken met pianolak.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er zaten hier en daar nog kleine luchtbelletjes in. Door met een verffeun er over te gaan word de epoxy dunner waardoor het belletje verdwijnt. Het middelste paneel zat te weinig op dus heb ik er nog een laagje overheen gezet.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben erg tevreden over het resultaat. Het is super glad en keihard :kwijl:
    Nu de rest van de panelen nog. Het enige nadeel vind ik dat het erg lang duurt voordat het droog is.

    Vandaag was lekker dagje, veel gedaan en erg tevreden over het resultaat. Morgen de rest van de panelen doen en ondertussen het dak van de focus aanpakken.
     
  4. Zo dan! Je steekt er voldoende tijd en energie in. Ik kan me voorstellen dat het inderdaad een knap stevig gewicht is.
     
  5. :welkom:

    Je steekt er idd voldoende werk en tijd in, vroeger ook wel met audio bezig geweest maar lang niet zoals jij dat doet.
    Mooi om te zien hoeveel werk je erin steekt :thumbs:
     
  6. heel gaaf om dit te zien en respect dat je er zoveel tijd in steekt om het naar je zin te maken :thumbs:
     
  7. Inderdaad, en je hoeft je auto niet te verlagen.:schater:
     
  8. En dat allemaal in een 1.6je... Wow! 0-100 in 3 dagen wordt 0-100 in 5 dagen :grin:

    Wel netjes hoe je de kisten maakt.
     
  9. En dat allemaal in een 1.6je... Wow! 0-100 in 3 dagen wordt 0-100 in 5 dagen en met het verbruik van een 8 cilinder :grin:

    Wel netjes hoe je de kisten maakt.
     
  10. lekker bezig, super om te zien hoe netjes je het allemaal doet. Erg benieuwd naar het eind resultaat :D
     
  11. En hoe zet je zo'n grote zware kist nu vast? Kan me voorstellen dat bij een ongeluk de kist naar voren wordt gekatapulteerd, en die wil je niet in je nek krijgen! Wel een leuke hobby trouwens.
     
  12. #12 jjonkie, 28 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2016
    Het eindresultaat zal weinig verschillen van de filmpjes die hij eerder heeft gemaakt.

    Doe je mee aan competities mbt SPL ?

    De ramen trillen letterlijk in de sponningen:schater:


    [YOUTUBE]PiAFrRZfkqQ[/YOUTUBE]
     
  13. Bedankt voor alle positieve reacties, erg leuk om te lezen :)

    Ik hoop dat het mee gaat vallen maar ben bang dat ik straks iets aan mijn achtervering moet gaan doen. De kist alleen weegt al rond de 80kg, de subwoofer 35 kg en in de toekomst moeten er ook nog extra accu's bij. Focus lowrider :P

    In mijn vorige auto was een frame gelast waar de kist met bouten op vast gezet was. Een vriend van mij is automonteur/lasser dus ik laat het aan hem over wat de beste manier wordt om hem vast te zetten.

    [​IMG]

    Haha, als het goed is zal er een groot verschil zijn met de install die je op het filmpje ziet. Daar staat er 1800Watt op en het is de bedoeling dat er over een tijdje minimaal 5000Watt op komt te staan. Toen ik begon met car audio was het wel de bedoeling dat ik mee ging doen met wedstrijden maar die zijn vaak op een zondag en ver weg. Ik ben te lui om op mijn vrije dag vroeg op te staan om naar de andere kant van het land te rijden. aar wie weet, misschien dat ik in de toekomst wel mee ga doen. Ik vind het bouwen gewoon erg leuk om te doen.

    En dat brengt mij bij het probleem waar ik vandaag aan de slag ben. Het dak golft behoorlijk en ik ben bang dat dit me ooit nog eens een voorruit gaat kosten. Ook geeft het vervelende rammeltjes dus ben ik bezig met het dak te dempen. Er zit nu overal 5mm demping op. Helaas zitten er bij de voor en achterruit 2 erg grote kokers waar ik geen demping op kan plakken. Gelukkig heb ik al iets bedacht om die kokers toch te kunnen dempen....

    Vanavond zal ik de foto's uploaden!
     
  14. Mozes!!!!! Wel gaaf, alleen ook een ideaal recept voor scheurtjes in de dakplaat (weet ik uit ervaring ;) ). In mijn Escrot had ik ook een installatie welke het dak deed trillen. Was met een 12" sub in een gesloten kist.
     
  15. het is niet mijn ding, al is audio wel gaaf natuurlijk.

    Ben zelf nooit verder gekomen dan een 8 inch woofer en een deftige composet in de deuren met bij behorende demping. Aangestuurd door een Kenwood van 1200 FL (lees guldens) en 2 dikke Audison versterkers. 1200 gulden voor een radio.. dat was echt bizar veel geld toen.

    maar goed dan hebben we het over wel de tijd dat mijn autoradio nog gebrande CD gevoerd kreeg en MP3 in de kinderschoenen stond.. Eind 90'er jaren.

    Tegenwoordig boeit het me niet zo veel meer, ik heb de radio eigenlijk nooit meer hard aan.
     
  16. Voor dat onze kleine man er was, had ik een Polk audio 8" woofer met 4 kanaals Audison amp. Sub gebrugd aangesloten en voorin een Polk 16cm composet aangestuurd door de amp. Nu is de sub eruit maar is de de composet nog steeds aangestuurd d.m.v. de amp.
     
  17. Huh? Waarom is heel de focus afgeplakt?
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Ga je dempingsmateriaal spuiten op en in de kokers ?
     
  19. #19 Jb_, 28 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2016
    Vandaag weer een productieve dag gehad. Vanochtend de hemel gedemonteerd en dempingsmatten tegen het dak geplakt.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]

    Ik kon mijn rollertje niet vinden dus moest ik improviseren. Macgyver :cool:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Voorin had ik van karton een mal gemaakt zodat ik het uit een plaat kon snijden maar zodra je de matten verwarmt worden ze zacht en flexibel waardoor het nogal een gevecht was om ze er netjes tegen aan te plakken. Achterin had ik de matten op a4 formaat gesneden en heb vanuit het midden naar buiten gewerkt. Dit werkte een stuk prettiger dan met zo'n grote lap te stoeien.

    Na het dempen van de hemel meteen wat muziek gedraaid om te luisteren hoe het klonk. Het dak is goed gedempt maar de koker bij de voorruit resoneert bij bepaalde frequenties. Omdat de hemel hier strak tegen aan zit was het niet mogelijk om er matten op te plakken. Maar zoals het spreekwoord zegt: "as ge ut nie mir wit, dan pur en kit"

    Als voorbereiding een tape rond alle delen geplakt die niet onder gepurt mochten worden en daar plastic aan getapet. De vloer en de stoelen ook afgedekt met plastic en vervolgens de kokers vol gepurt.

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    De bracing in het midden van het dak moet nog gebeuren, helaas ging dat vandaag niet meer lukken. Ik moest tijdens het purren de ramen en deuren van de auto dicht houden zodat de plastic stil bleef hangen. Kort daarna voelde ik me vreemd en werd ik behoorlijk misselijk. Ik wist niet goed meer waar ik mee bezig was, begon erg te zweten, hoofdpijn en had het gevoel dat ik over moest geven. :nocheer:

    Als ik er nu op terug kijk was het super stom van me maar op dat moment stond ik er niet bij stil. Gelukkig voel ik me al weer wat beter en zorg de volgende keer dat er genoeg ventilatie is.
     
  20. Oei, alleen aan het werk ook nog ? Da's wel link inderdaad.
     

Deel Deze Pagina