1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sluiting dreigt voor bekende Ford-fabriek

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door BasSport, 6 okt 2023.

  1. SLUITING DREIGT VOOR BEKENDE FORD-FABRIEK
    STILTE IN SAARLOUIS?

    [​IMG]

    Vorig jaar was er slecht nieuws voor de medewerkers van de bekende Ford-fabriek in het Duitse Saarlouis. Ford trekt na ruim 50 jaar de stekker eruit. Er leek even hoop te gloren, maar nu is er wederom slecht nieuws.

    Al bijna 54 jaar geleden begon Ford auto's te bouwen in Saarlouis en nog altijd rollen er Fords van de band. De Escort werd er gemaakt, maar ook de Orion, C-Max, Kuga en kort de Fiesta. Al jaren is Saarlouis echter vooral bekend van de productie van de Focus. Een voor Europa zeer belangrijke fabriek dus, maar toch houdt het in 2025 op.

    Ford beloofde dat het zou gaan zoeken naar nieuw werk voor (een deel van) de werknemers in Saarlouis en de afgelopen tijd hebben er gesprekken plaatsgevonden met geïnteresseerden. Volgens Automobilwoche heeft de grootste kanshebber nu nul op rekest gegeven. Een Chinese partij, mogelijk BYD of Chery, zou dicht bij een akkoord voor overname van de fabriek zijn geweest, maar is nu toch afgehaakt.

    Onder aan de streep zou dit betekenen dat het overdragen van de fabriek aan een andere partij inmiddels geen reële optie meer is. Het sluiten van de fabriek is dichterbij dan ooit. Ford overweegt de fabriek nu nog om te toveren tot een technologisch innovatiecentrum, al betekent dat natuurlijk dat alsnog een groot deel van de medewerkers er straks niet meer nodig is. De intentie is om 1.000 van de 4.400 arbeidsplaatsen te behouden, tekent Automotive News op.

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/sluiting-dreigt-voor-bekende-ford-fabriek/
     
    Rykers vindt dit leuk.
  2. triest, vooral voor de mensen die er mss hun hele leven al werken.

    ik koester de mooie herinneringen dat ik deze fabriek 2x heb mogen bezoeken.
     
    Rykers en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  3. Zeker weten Gerard.

    Dat gold ook voor Genk, waar de Mondeo, S-Max en de Galaxy gebouwd werden, Waar ik ook 3 X geweest ben met de Vereniging Mondeorijders
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Eigenlijk gek dat ford fabriek sluit. Want er moet toch nog gewoon ford verkocht worden.
    Of weten ze dat de onderstel van vw nie goed is als zijnde ev auto en dus hebben ze geen goeie verkoop later en dus fabriek nu al dicht gooien.

    Of zal het zo erg zijn dat saarlouis dicht gaat en in polen (als voorbeeld)nieuwe hal komt om de 500.000autos per jaar te maken die anders in saarlouis gebouwd zoude worde
     
  5. Het ergste is dat deze week bekend werd dat een nieuwe investeerder is afgehaakt. Echt een klap voor die regio.
     
  6. Ford is helemaal verkeerd bezig met de modellen focus weg Fiesta weg Mondeo Weg ik weet niet of ik de volgende Keer Weer een Ford voor de Deur Staat.
     
    Pibo_Focus_CC en Bert-64 vinden dit leuk.
  7. Ze maken de auto's waar de meeste vraag naar is en waar ze het meeste op kunnen verdienen.
    De Fiesta is best populair maar het zowel het A en B segment zijn te duur geworden en de marges te laag.
    In het C en D segment (Focus en Mondeo) kopen mensen vooral crossovers dus begrijpelijk dat die modellen verdwijnen, hoe jammer dit ook is.
    Zo gaat het helaas bij alle fabrikanten.
     
  8. De Focus is de enigste auto van Ford die mijn interesse heeft. Met het verdwijnen van de Focus is de kans groot dat mijn huidige auto de laatste Ford is. Jammer dat ze geen C-segment EV station in de markt zetten.

    Verstuurd vanaf mijn moto g42 met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. De puma blijft voorlopig nog wel in productie mensen!
    En dat is toch wel een leuk model, kan straks mijn focus wel vervangen
     
  10. dat is waar maar als je geen 'hoge' auto wilt?
    en op basis van de Fiesta dus ook weer wat kleiner.
    precies wat @Bert-64 zegt, ik blijf nog wel een aantal jaren rijden in de ST maar zoals het er nu uitziet komt Ford met modellen die niet bovenaan mijn verlanglijstje staan.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  11. Geniet van je mk3 nu het nog kan... er komen slechte tijden aan voor de echte autoliefhebber.
     
    gerardTDCI en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  12. Het zou mij niets verbazen als er, na een jaartje afwezigheid, ineens "een nieuwe full-EV Focus" wordt gelanceerd.
    Renault zou ook stoppen met de Scenic, er zou te weinig vraag naar zijn etc., en een jaar later is de nieuwe Scenic als volledig elektrische auto gelanceerd.
    We zullen er helaas met zijn allen aan moeten geloven, dat de auto's wat hoger gaan worden, aangezien de accu's meestal in de bodemplaat worden verstuurd voor een lager zwaartepunt en een fatsoenlijke gewichtsverdeling.
     
  13. Dat is ook mijn idee. Stations verdwijnen en ik heb niks met die lompe hoge bakken. Hopelijk komt er een ommekeer, maar ik vrees het ergste. Mijn mk3 is van 2018 met 94k op de teller. Met ca. 12k km/jr. kan nog ik nog wel even.

    Verstuurd vanaf mijn moto g42 met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Die ommekeer gaat er volgens mij niet komen. Ik voorspel dat benzine-/dieselauto's (sowieso auto's) geforceerd zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt gaan worden zodat het in de toekomst onbetaalbaar wordt om nog auto te rijden. Daar zijn we hier in Nederland best goed in... Hier in Rotterdam worden straten steeds vaker autoluw gemaakt en ik hoor dat bij nieuwe woningen consequent weinig parkeerplaatsen worden gemaakt om mensen uit de auto te krijgen.

    Door omstandigheden moet ik nu wel een andere auto kopen en wil bij Ford blijven. Ik ben van de snelle auto's en dan kom je automatisch uit op een mk3 RS, mk4 ST of Ford Puma ST-X. Die 'hoge' Puma vind ik echt een leuke auto om te zien, vooral in de exclusieve ST-X kleuren, maar is toch echt 'minder' auto dan een Focus. Om niet nog zeven jaar naar, in principe hetzelfde mk3 interieur te kijken, viel de RS ook af. Dus nu op zoek naar een Mk4 ST. Ik ga er van uit dat dat mijn laatste leifhebbersauto wordt... Daarna kan ik dan gelijk de rollator in, haha.

    Ik kom uit een mk3 ST btw ;)
     

Deel Deze Pagina