1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slot Focus I

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wer, 17 okt 2014.

  1. Ik heb een Ford Focus station uit 2001 waarvan het portierslot links voor (bestuurderskant) niet meer werkt.
    De deur kan niet worden geopend via de binnen- of buitenkant, de centrale deurvergrendeling is sinds 1 jaar niet meer werkzaam.

    De deurgreep aan de binnen- en buitenkant kan gewoon worden uitgetrokken, zonder resultaat.
    Het knopje waarmee je de deur vanaf binnen kan vergrendelen, is ingedrukt en deze kun je niet ontgrendelen, er staat spanning op (de kabel die eraan vast zit staat strak) waardoor deze in dezelfde positie blijft.

    Ik heb zelf het volgende gedaan:
    - accu losgekoppeld: geen resultaat
    - zekering 63 eruit gehaald: geen resultaat

    Vlgs mij is er een veertje in het slot (het echte slot, locatie zijkant van de deur) stuk/gebroken, waardoor de vergrendeling in het slot niet meer vanzelf terugschiet.
    Om er bij te kunnen moet de deur worden geopend, ik heb geen idee hoe dit moet.

    Heeft iemand tips/ervaringen om de deur te kunnen openen?

    Bedankt, Wer.
     
  2. lastig probleem, omdat je de deur nu niet op kunt krijgen, anders kon je overal makkelijk bij en het probleem oplossen, dus eerst moet die deur open, maar hoe, want zowel vanaf de buiten- als binnenzijde gaat dit niet! Ik denk dat je het binnenpaneel zal moeten kapot maken om er bij te komen en dan vervangen wat defect is en dan gewoon een ander paneel kopen op de sloop, kost bijna niets, kocht er laatst eentje voor 5,- euro van een fase 1, maar misschien heeft hier er ook wel iemand eentje liggen, SUC6, ben benieuwd!

    Groet, Gerrit!
     
  3. #3 Vogel, 21 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2014
    that sucks!
    Wel eens succesvol defect achterklepslot open gemaakt door de binnenkant van de achterklep en de dorpel los te maken.

    Maar ik vrees dat je inderdaad het binnen-paneel eruit moet halen, want je komt nooit bij het de schroeven van het slot of het beugeltje zolang de deur dicht is.

    Volgens mij kun je ook niet alle schroeven van het paneel los krijgen, dus slopen... :-( --> zie http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=30
    De centrale vergrendeling zit in het midden van de deur (dacht ik) Daar zou ik eens mee beginnen, aangezien je deze het makkelijkst bereikt. Ik kan me indenken dat een vastgelopen mechaniek van de CV het slot kan blokkeren.
     
  4. portierslot gerepareerd

    Hoi Vogel en Gerrit, bedankt voor jullie reactie.

    Ik heb de deur uiteindelijk open en het slot weer werkend gekregen. Dit op de volgende wijze, ik hoop dat anderen hier indien nodig iets aan hebben:

    - de linker portierstijl aan de binnenzijde openmaken (zit grotendeels vastgeklikt), dan is er een opening ter hoogte van de slotvanger welke aan de buitenzijde van de portierstijl zit. In deze opening zit de kabel naar de deursensor en een metalen plaatje waarmee de 2 schroeven van de slotvanger vast zitten. De draadeinden vd schroeven heb ik stukgeboord, waardoor de deur, met de slotvanger erbij, geforceerd kon worden geopend. De sensor overleefd dit niet. Dit is wel een werkje...

    Het slot bleek vrij vast te zitten, de grendel van het slot moet normaliter verend open gaan, dat deed de mijne niet meer...daarna het slot lang gesmeerd en jawel: hij ging weer open met de binnen- en buitendeurgreep en...met de centrale deurvergrendeling! Welke al 2 jaar niets meer deed!

    Ik ga het slot regelmatig smeren en om te voorkomen dat het weer tobben is als het slot vastslaat, heb ik de schroeven/bouten van de slotvanger anders gemonteerd: van binnenuit (carroserrieringen gebruiken), zodat in het ergste geval de deur makkelijk kan worden geopend (vanuit binnen via de portierstijl) als deze toch nog eens vast zit. Ik heb schroefdraad getapt in de schroefgaten van de slotvanger en met inbusbouten (m10) deze vanuit de binnenkant van de portierstijl vastgezet. Was wel tobben want je hebt eeerg weinig ruimte om de bouten er goed in te draaien. Ik had geluk want er paste een kleine ratel in de M10 inbusbouten.

    Afijn lang verhaal, en ik ben erg voldaan, de dealer rekende op minstens €400,- kosten...

    Ik heb de slotvanger van de rechterdeur verwisseld met links, daar zat ook een sensor in, waardoor ik nog steeds gewaarschuwd wordt als ik uitstap en mijn licht nog aan staat... :-)

    Ik hoop dat het niemand overkomt, als het wel gebeurd dan hoop ik dat iemand iets aan dit verhaal heeft. (had ook wat foto's gemaakt, maar krijg ze niet in dit bericht geplaatst)

    Grts Wer
     
  5. aha, toch (bijna) dezelfde truc als bij mijn achterklep dus.
    Job well done!!
    Persoonlijk zou ik toch langs een sloperij gaan voor zowel slotmechaniek als slotvanger.
    Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je meer dan 20 euro kwijt bent. En dan is de kans op het terugkeren van het probleem kleiner.
     

Deel Deze Pagina