1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slijtage turbo...

Discussie in 'Performance' gestart door Duval, 4 feb 2009.

  1. Een motor heeft het meeste slijtage bij korte ritten en een boite bij veelvuldige stadsritten omwille van veel op- en terugschakelen.

    Nu vroeg ik me af hoe het zit met een turbo en dan voornamelijk bij een tdci. Volgens mij komt deze bij stadsritten niet echt langdurig in hoge toeren maar wisselt het toerental zich snel af. Bij snelwegritten draait deze constant/langdurig op hoge toeren.

    Bij stadsritten meer roetafzet op de schoepen en bij snelwegritten niet???

    Slijt een turbo nu harder bij veelvuldig autosnelweggebruik of eerder bij stadsritten of ritten waar de motor niet deftig op temperatuur komt?

    Wie kan mij hier een beetje slimmer in maken want hier kom ik niet echt uit?
     
  2. De turbo draait niet op dezelfde snelheid als de motor. Als jij weinig toeren geeft en veel gas geeft draait de turbo alsnog veel rond. Volgens mij is voor een turbo vooral een koude motor een slijtageslag. Maar over het algemeen is het natuurlijk wel zo hoe harder je rijdt hoe meer turbo druk continu zal worden opgebouwd. Maar als een turbo degelijk is zou hij met warme motor niet snel mogen slijten.
     
  3. Er zijn maar een paar dingen die slecht of slechter zijn voor je turbo.
    De grootste is wel het afzetten van de motor onmiddelijk naar het gas geven.
    ten eerste is je turbo dan op volle toeren en ineens valt de oliedruk weg dus slijtage aan de lagertjes.
    En na het sportief rijden is alles erg heet(bij een diesel is dit trouwens een stuk minder) als je nu de motor ineens afzet valt ook de koeling weg.
    hierdoor krijgt men te maken met gekookte olie (wordt een soort sludge) die veel van de oliekaaltjes in de lagertjes verstopt.
    resultaat: slechte smering en dus slijtage.
    Als je motor niet erg is opgevoerd en je de auto normaal warm rijdt en zeker de genoemde punten in acht neemt dan gaat je turbo lang mee :wink:
     
  4. Ik rij veel autosnelweg kilometers. Voor ik de snelweg oprij is de motor reeds op temperatuur. Eens de snelweg af heb ik nog een 10km te doen op een 90km/u baan. Eens aangekomen op m'n werk laat ik de motor nog zeker een minuutje nadraaien. Denk dat dit ideaal is zo, maar ik vroeg het me gewoon af...
     
  5. Zeker ideaal,ik denk eigenlijk dat niet beter kan.
     

Deel Deze Pagina