1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sleutel niet herkend, maar sleutel en antenne zjin goed

Discussie in 'Electronica' gestart door wlusink, 29 okt 2009.

  1. Hallo, ik heb het volgende probleem met mijn Focus 1.6 benzine uit 2000.

    De motor wil niet starten. Het indicatie-ledje boven de klok geeft aan dat de sleuten niet herkend wordt. Die knippert gedurende 1 minuut en dan gaat ie met onregelmatige intervallen knipperen. Het boekje geeft aan dat dit is omdat de sleutel niet herkend wordt.

    Zo'n beetje een maand geleden begon dit probleem zich voor te doen. Toen moest ik gedurende zo'n 5 minuten herhaaldelijk de sleutel van het contact af halen, en er weer op zetten, en dan werd de sleutel wel herkend, en startte de auto prima. 's middags na het werk wilde hij wel in één keer starten. (Ik vermoed i.v.m. de hogere temperatuur)

    Stukje bij beetje werd die periode van 5 minuten langer, totdat het nu helemaal zichzelf niet meer oplost.

    Ik heb de auto bij een garage gehad. Die hebben de 2 sleutels opnieuw geprogrammeerd en de antenne in het stuur vervangen. Toen werkte het een paar uur en daarna weer hetzelfde probleem.

    Ik was al eerder bij een dealer geweest, maar die kon er ook niets van maken. Ze hebben de foutcode uitgelezen en die zei dat de sleutel niet herkend was.

    Ik heb geprobeert met startkabels en een andere auto, maar hetzelfde probleem blijft zich voordoen.



    Ik zit nu dus met een mechanisch prima auto, maar die door een electrisch probleem niets meer doet.
    De dealer zegt dat ze de boordcomputer zouden vervangen a €600+werkloon, maar dat dat nog geen garantie geeft. Verdere stappen zijn dan als het probleem zich voro blijft doen, onderdeel voor onderdeel vervangen en kijken wanneer ie het weer gaat doen.
    Dit gaat me dus €1000,- en meer kosten. Dat kan ik dus niet aan deze auto uitgeven.


    Heeft iemand van jullie misschien eerder met dit probleem te maken gehad? En zo ja, hoe is dat opgelost?

    Hartelijk dank in het voren voor enige reaktie!!

    m.vr.gr. Wouter
     
  2. hoi,heeft i het probleem met beide sleutels? anders kan een sleutel defect zijn,maar als i het bij alle 2 niet doet,zal dat het probleem niet zijn. Het pats zit idd in de pcm(motorcomputer),ik zou toch de bedrading contr,vanaf de pats antenne bij contactslot naar de pcm,of i niet ergens doorgeschuurd is oid. succes
     
  3. Hoi, bedankt voor je reaktie!

    Ja, probleem met beide sleutels.... en antenne die om het sleutelhuis zit is ook al vervangen.

    ik was inderdaad al begonnen de bedrading na te lopen, maar dat valt nog heel niet mee :-) Anyway, de aanhouder wint :-)
    Wat ik op andere forums heb gelezen is dat de aardepunten nog wel eens problemen kunnen geven.
    Wat ik echter niet weet is waar de aardepunten zitten. De Ford dealer zegt dat ze die gecontroleerd hebben, maar ik geloof ze niet.... ze hebben nl ook pas de computer eraan gehangen toen ik tegen sluitingstijd weer terugkwam bij ze...

    Volgens mijn Haynes manual zitten de aardepunten op de volgende locaties, maar waar die dan exact zitten weet ik niet. Heeft iemand misschien een beschrijving, of helemaal goed, foto's?
    E1 Battery ground strap
    E2 RH "A" pillar (1)
    E3 LH front engine compartment
    E4 RH "A" pillar (2)
    E5 LH side engine compartment (1)
    E6 LH side engine compartment (2)
    E7 LH "A" pillar
    E8 Tailgate
    E9 LH luggage compartment
    E10 LH engine bulkhead
    E11 RH engine bulkhead

    de enige punten die ik al gecontroleerd heb zijn E1 en één van (E3,E5,E6)(Ik weet niet welke ik heb gezien....)

    Alvast bedankt voor reakties!
    Wouter
     
  4. Het zijn vaak de MASSApunten bij de accu, rechts van de accu, iets naar boven, bij het luchtfilter die voor problemen zorgen, hoewel ik daar bij jou niet aan denk..

    Precies op dezelfde plek, alleen dan links, zitten ook massapunten en DIE moet je even goed nakijken..
     
  5. #5 wlusink, 5 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 nov 2009
    Hoi, bedankt voor je reaktie!
    Ik heb even een plaatje gemaakt zodat ik me straks niet suf zoek :-)

    Als ik je goed begrijp moet ik even op D2 kijken.

    [​IMG]

    Voor toekomstige referentie:
    E1 Battery ground strap (E7)
    E2 RH "A" pillar (1) (Niet op foto. Bij bijrijder, net voor de deur, binnen tegen chassis. Hoogte zoals de pedalen)
    E3 LH front engine compartment (??)
    E4 RH "A" pillar (2) (??)
    E5 LH side engine compartment (1) (??)
    E6 LH side engine compartment (2) (??)
    E7 LH "A" pillar (Niet op foto. Bij bestuurder, net voor de deur, binnen tegen chassis. Hoogte zoals de pedalen)
    E8 Tailgate (??)
    E9 LH luggage compartment (Niet op foto)
    E10 LH engine bulkhead ( E8)
    E11 RH engine bulkhead (F2)
     
  6. Als ik jou was, dan zou ik naar de sloop gaan en naar een vervangende computer zoeken (met hetzelfde typenummer uiteraard)
    Deze laten programmeren bij/door de dealer.
    Het lijkt me namelijk sterk dat het een massaprobleem is.
    Alle onderdelen binnenin de auto hebben de massapunten ook in de auto.
    Als de ring rond het slot al vervangen is, dan is de kans groot dat het idd de computer is. Je zou nog wel de bedrading naar de brandstofpomp kunnen controleren, want daar zit ook een gedeelte van het PATS in.

    Computer van de sloop heb je voor een paar tientjes en een uurtje werk bij de dealer.
    Als dit niet werkt, dan moet je eens aan de brandstofpomp denken.
     
  7. Ik denk dat ze bedoelen kijken bij E7.
    Daar zit een massakabel rechtstreeks op het scherm geschroeft die nog wel eens voor problemen zorgt.
    Zit recht onder de vulopening van het ruitensproeierrezervoir.
    Ff losmaken en goed schoonmaken. Dan weer terug er op schroeven.

    Gr Fred
     
  8. Nou, ik heb de massapunten schoongemaakt maar helaas...
    [​IMG]
    [​IMG]
    nog steeds zelfde probleem.
    Ik heb de ECU gevonden en ik zal bij de dump eens kijken of ze daar hetzelfde model hebben.
    Het is een 98AB-CXC. Als iemand er een heeft liggen..... ;-)

    Er zal wel een weekje of 2 overheen gaan voordat ik hiermee klaar ben, maar ik laat het hier weten of het gewerkt heeft.

    Bedankt voor jullie reakties.
     
  9. De cotactring om het slot maakt massa bij de accu, op het chassis, niet de massa tegen het scherm! kijk even rechts naast de accu naar beneden!

    Pats unit in de brandstof pomp is alleen bij diesel, dit is een benzine!
     
  10. antig01 heeft gelijk. Hij idd contact met dit massapunt (heb het schema er even bij gehad).
    Hij loopt via het stekkerblok rechtsonderaan de a-stijl, spuit die stekkers ook eens in met wat contactspray.

    hehe owh ja, tis een benzine :-P
     
  11. Hoi, ik heb de aardecontactpunten rechts naast de accu naar beneden (het zijn er 2) gevonden en schoongemaakt. Helaas, nog geen verbetering.

    > Hij loopt via het stekkerblok rechtsonderaan de a-stijl, spuit die stekkers ook eens in met wat contactspray.
    Waar zit dit stekkerblok? 'Buiten' (ongeveer) bij de sproeivloeistof vulopening?
    Of eerder binnen waar ook een aardecontactpunt zit?

    thnx!
     
  12. HELP!!! Hoe haal ik de boordcomputer eruit?? De stekker zit beschermd met een metalen kap die is vastgezet met een schroef waar de kop vanaf is en de bout zit vastgelast.... En dan nog dat het ding niet echt fatsoenlijk bereikbaar is.... Dus grof geweld is uitgesloten.

    Nu weet ik dus niet wat voor model ik heb en dus niet wat voor model ik moet bestellen via internet. De lokale sloop heeft namelijk niets van een focus uit 1999.

    help....
     
  13. Wat bedoel je met boordcomputer?
    Motorregelapparaat of instrumentenpaneel of Tripcomputer of je GEM?
     
  14. :-) de GEM denk ik, hoewel ik de term GEM nog niet ben tegengekomen. Die noemen ze in Engeland de ECU, toch?
    Het is in ieder geval het metalen kastje dat rechts van de onderbenen van de bijrijder tegen het chassis aan gemonteerd zit. Ik kan er nu bij omdat ik het handschoenenvakje gedemonteerd heb.

    Bedankt voor je reaktie,
    Wouter
     
  15. Jou focus heeft geen GEM module. Dat wat jij bedoelt is de PCM. Oftewel het brein van je auto.
     
  16. juist de PCM,. Bedankt... ik kon er even niet op komen... ;-)

    maar belangrijker: hoe krijg ik die er nou uit? Iemand een handige tip?
     
  17. Het is gelukt! Met oude makker Dremel heb ik de PCM eruit gekregen. Het is een
    98AB-12A650-CXC
    Helaas op dit moment niet op ebay te vinden. Heeft niet iemand hier er toevallig één liggen?
    Of weet misschien iemand welke PCM's compatibel zijn?
     
  18. Ik weet niet of het bij de 2005 focus anders is, maar ik heb hetzelfde probleem gehad. De regelunit voor de startonderbreker zit ingebouwd in de tellerunit. Bij mij was de stekker achterop de unit losgeraakt (deze had vergrendeld moeten zijn met een clip, maar dat was niet het geval). De stekker is dus losgeraakt waardoor de sleutel niet meer goed werd herkend.

    Mogelijk heb je iets aan mijn ervaring...
     
  19. Hoi, bedankt voor je reaktie. Ik heb aan de tellerunit inderdaad een stekker met een clip. deze zat (helaas?) goed vast. Dus nog geen verbetering.

    Ik heb nog eens de test modus van de tellerunit aangezet (dagterller-resetknopje ingedrukt houden gedurende 8 seconden terwijl je de sleutel omdraait). Ik zag een foutcode d262 en daarna een 9202. Dit lijkt volgens google op een benzinepomp probleem.
    Denken jullie dat de benzinepomp een oorzaak van mijn probleem kan zijn?
    (Misschien beter dit te testen voordat ik een nieuwe pcm koop)

    alvast dank voor enig commentaar.

    gr, Wouter
     
  20. ik geloof nooit dat het je pcm is als je een pats probleem hebt
    als de dealer beweert dat ze de sleutels niet opnieuw in kunnen leren moeten ze eens kijken als ze in het pats menu zitten of de auto ingesteld staat als huur auto, als dit het geval is kan je nooit je sleutels opnieuw inleren.dit is via het pats menu ook weer uit te schakelen, en dan kan je wel alle sleutels opnieuw inleren
    wat ook wil helpen is dat de dealer de module's opnieuw initialiseerd via het pats menu.
     

Deel Deze Pagina