1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

SLANGEN VRAAG F2.1, 1.6TDCI 2007

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Philip, 20 okt 2018.

  1. #1 Philip, 20 okt 2018
    Laatst bewerkt: 20 okt 2018
    Ivm een olie lekkage onder de motorkap gedoken. Hier kwam ik een 2 tal slangen tegen, waarvan ik niet het idee heb dat dit zo hoort. Vanaf de vacuum regelklep achter op het blok,loopt een dun leidinkje naar de voorzijde. (onder het oliefilter langs richting turbo). Hier is hij bij mij ''afgedopt'' middels een schroef...

    Aangezien er via google niets over te vinden is, ben ik op de sloop wezen kijken. Hier bleek dat er een elleboogje aan hoort te zitten (zie foto) Maar helaas hingen de slangen hier ook overal los. (turbo's miste allen) en weet ik dus nog steeds weinig meer. ik vermoed dus dat dit elleboogje aan de regelklep ( denk ik>?) van de turbo hoort. Maar waar hoort het zwarte dikkere slangetje dan die ik er op heb.

    Zie de foto's, ik zal zo nog even kijken waar de dikkere zwarte heen loopt.

    (dit hoekje zit op de dunnere leiding,.
    [​IMG]

    De dunnere afschroefde leiding,( loopt naar achteren) hier hoort het elleboogje op.
    [​IMG]

    Hier loopt hij naar toe, achterzijde blok.
    [​IMG]

    Nu zit deze slang op de turbo aangesloten.. Voor mijn gevoel klopt dit niet. (met daar achter de dunne slang zonder schroef.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Van de Turbo loopt hij naar achter het blok. Bestuurderszijde.
     
  2. Wie o wie kan mij hierin duidelijkheid verschaffen?
     
  3. ze hebben een nieuwe vacuumleiding gefabriceerd en gemonteerd. de oude ligt er voor de zier bij nu.
    als de turbo werkt dan is het goed en hoef je daar niet verder naar te kijken.
    regelklep zit op de achterzijde van de motor boven de aandrijfas. daar komt deze vacuumslang op uit.
    wil namelijk wel eens gebeuren dat de vacuumslang tussen de bak en motor vast geklemt wordt als je koppeling vervangt. of dat het wat smelt,
    zelf nooit meegemaakt maar die verhalen voorbij zien komen.

    wat betreft de olielekkage/zweten. dat kan van de bovenkant komen. of de verstuivers rondom lekt olie. of carterventilatie-slang zit er niet goed op
    als je wat hulp nodig hebt een foto van de bovenkant, dus onder de plaat kan indicatie zijn waar het lekken vandaan komt.
    tenzij je het goed vindt want het ziet er niet uit overmatig lekken meer zweten, zolang er geen druppels maar onder hangen
     
  4. #4 Philip, 20 okt 2018
    Laatst bewerkt: 20 okt 2018
    Ik heb nog een foto toegevoegd hier boven.

    Gelukkig geen olie lekkage aan de bovenzijde, was ik bang voor eerlijk gezegd. Maar ik dacht dat het bij de de turbo weg komt, maar na alles schoon gemaakt te hebben (en gereden te hebben) lijkt het er juist op te spatten. Ik zal morgen de intercooler slang(en) er even af halen, en deze controleren. of ruimte maken om verder spoor te zoeken.

    Het verwarrende is dat de leiding met schroef ook gewoon aangesloten is.

    Waar zit de carterventilatie?
     
  5. Neem aan dat de leiding met schroef en losse leiding dezelfde slang zijn.

    De nieuwe vacuumslang loopt dan net boven de versnellingsbak naar achter om naar een vacuumregelklep te lopen.
    Van de vacuumpomp loopt slang naar vacuum rembekrachtiger daar zit dan een dunne slang fie ook naar de vacuumregelklep gaat. Van deze klep loopt een slang weer naar boven toe daar zit dan een filter.

    De intercooler wil idd ook wel eens zweten, zelfde als carterpan
     
  6. De olie kwam uit een kapotte intercooler slang. Maar het werkt verder allemaal goed, dus ik laat de slang ook maar voor wat het is.
     
  7. intercooler slang?? dan verlies je dus ook turbo druk, dan zou ik die slang wel vervangen.

    nadeel van olie bij de slangen is dat het op den duur de rubber verzadigd is en dan zeer snel kapot kan gaan. rubber wordt zeg maar sappig en kan dus niks meer hebben
     

Deel Deze Pagina