1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Second opinion gevraagd betreffende Temperatuur Probleem.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Maximinus, 6 sep 2022.

  1. Hoi specialisten en ervaringsdeskundigen,

    Ik zou graag van jullie expertise en of mening gebruik willen maken.

    Mijn klacht was een storing op het dashboard van een Focus MK3.2 van 2015 Ecoboost 1.0 100pk.

    Storing: "Koelwater temperatuur is te hoog, motorvermogen zal gereduceerd worden om de koelvloeistof te helpen koelen." Iets in die bewoording.
    De enige temperatuurmeter, met koelvloeistof symbool, op het dashboard bleef gewoon "rond de 90 graden" (Wijzerplaat gaat van 60 tot 120 met 3 tussenliggende streepjes. Dus mijn gedachten zijn dan 60-75-90-105-120 graden.) Dus gewoon in het midden.
    Nadat de storing verscheen, direct de auto aan de kant gezet waar het kon, en het koelvloeistof nivo gecontroleerd. Die was gewoon op pijl, en de ventilator draaide flink. Dus kachel op heet, ventilator op maximaal, en de temperatuurmeter in de gaten houdend toch rustig aan verder naar huis gereden. Thuis de code uitgelezen, en i.d.d. stond er dat de koelvloeistof 115 graden was geweest. Ook de intercooler ventilator nog gecontroleerd en die deed het ook gewoon.
    Aangezien ik geen garage heb om verder op onderzoek uit te gaan om eventueel de storing op te lossen moest ik een andere actie ondernemen:
    Ford assist gebeld en gevraagd wat te doen..? "Breng maar langs bij een Ford garage", was het antwoord.
    Zo gezegd zo gedaan, en het bovenstaande verhaal verteld bij de garage. Ik moest hem maar laten staan, en ze zouden er wel even naar kijken. Vervangend vervoer was er niet.. Of er moest wat gehuurd worden extern op onze kosten.

    Resultaat: Na 2 dagen een belletje:Hij staat klaar! Met een factuur van bijna € 500,- voor diagnose en het vervangen van alleen een thermostaat van € 35,- Met een hele lap tekst op de factuur over het "onderzoek" en de expliciet de mededeling dat de motor veel te heet is geweest, en dat er e.v.t. gevolgschade uit voort zou kunnen vloeien. En boven aan als klacht: Storing, motor te heet?? Ventilator blijf lang draaien.

    Sorry hoor, maar alle opmerkingen over die diagnose kwamen overeen met bovenstaande verhaal..
    (Reactie garage: Ja meneer, daar luisteren wij niet naar, wij weten zelf wel waar we naar moeten kijken, en kunnen niet op ieder verhaal van de klant af gaan.) Kosten diagnose: Ongeveer de helft van de €500,-
    M.a.w. doordat garage niet wil luisteren naar mijn verhaal, kost mij dat +/- €250,- extra?? Met de juiste informatie van een klant kan een monteur mijn inziens veel sneller tot een conclusie komen.. ( Daar kom ik zo nog even op terug..)

    Volgende vraag van mijn kant was: Is de motor, zoals jullie zelf zeggen, veel te heet geweest, of is het alleen de koelvloeistof temperatuur? Antwoord garage: De koelvloeistof is veel te heet geweest, en daardoor de motor ook.
    Ik vond dat vreemd, want dan zou er volgens mij ook een melding over de motor te heet in moeten staan. Vervolgens vroeg ik of dat ook op de temperatuurmeter te zien moest zijn.. De garage beweerde bij hoog en laag dat die meter echt dik in het rood moet zijn geweest.
    Mijn inziens is de motor alleen maar een paar graden te warm geweest, doordat de koelvloeistof een paar graden te warm was, dit omdat de temperatuurmeter mooi op de 90 graden bleef, en het vermogen verlaagd werd.
    Dus ik vroeg of die temperatuurmeter dan wel juist werkte, en of ik daar op aan kon gaan? Dikke welles nietus verhaal maar afgebroken, want ik dacht niet dat we er uit kwamen. De garage gaf mij als advies mee, om de koelvin stekker dan los te trekken, en dan kon ik met eigen ogen zien dat hij op de meter naar het rode gebied zou gaan... WAAAAT?.... geef je zulk advies, vraag ik mij dan af? Ik had al die informatie over die temperatuurmeter toch verteld? Waarom is dat niet meteen gecontroleerd? En wat betreft dat advies: Naar mijn idee te belachelijk voor woorden. Volgens mij hoor je dat gewoon met een andere sensor buiten het voertuig om te testen: Neem een andere sensor, leg die in een bakje met olie van 115 graden en je weet het.. Als ik zo lang moet wachten totdat de meter in het rood komt te staan, dan wordt de motor i.i.g. te heet, en staat er dan ook echt in het systeem dat de motor te heet is geweest volgens mij....

    Naar mijn idee hangt die temperatuurmeter ook niet eens direct aan de temperatuursensor, deze zal hoogstwaarschijnlijk via de boordcomputer lopen/ aangestuurd worden. Ik gok zelf op een combinatie weergaven tussen koelvloeistof en motorkop temperatuur, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

    Een heel lang verhaal, maar dan is er ook enige achtergrond informatie bij
    Het gaat mij er niet om, om de garage zwart te maken of dat ik geld terug wil. Enige wat ik wil, is juiste informatie..

    Mijn vragen voor jullie:
    Is de temperatuurmeter dan nu nog wel te vertrouwen?
    Heb ik gelijk wat betreft die motor en koelvloeistof temperatuur? Of is de motortemperatuur nou echt veel te hoog geweest?
    Wat kun je van dat Ford Assist verwachten? Ik dacht i.i.g. vervangend vervoer, maar dat is dus niet zo? (En ja, hij valt onder de Ford Assist regeling, gewoon alle onderhoud uitgevoerd bij die garage... )
    Ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken..
    Alvast bedankt voor jullie reacties..
     
  2. temperatuurmeter is al dik 20jaar geen absolute meter meer
    Dat wil zeggen bij 60graden koelvloeistof kan de meter al 90 graden aangeven (was bij me mk3 1.6ecoboost zo)
    maar andere kant als je rond de 105 graden gaat kan het zijn dat meter nog 90graden aangeeft. bij peugeot met instellingen motor inleren keer gezien dat 90graden aangaf maar sensor tegen de 105graden ging, voordat koelvin ging draaien.
    Deze nieuwere motoren hebben ook liever rond de 100graden dan 90graden ivm dan uitstoot beter wordt.
    De rede dat het geen absolute meter is, ivm klant anders komt dat temperatuur zo erg schommelt.

    Durf niet te zeggen of deze motoren ook een cilinderkoptemperatuursensor hebben, en/of koelvloeistofsensor. wat kan zijn dat kop te warm is geweest maar dat koelvloeistof nog aardig in de buurt is geweest

    dat ventilator draait is soort van noodloop, minder vermogen en maximaal koelen. Alleen dan zou ik ook idd verwachten dat meter naar rood gaat. niet in de zin van dat het temperatuur zo hoog is. maar meer in de zin van let op bestuurder, motor temperatuur is te hoog geweest. Vooral als storing op thermostaat is. dan is de temperatuur goed maar niet te vertrouwen ivm je niet kan zien hoe de rest van koelvloeistof is. ivm als thermostaat dicht blijft motor geen koeling krijgt maar sensor ook niet juiste warmere koelvloeistof of zelfs kouder.

    wat betreft de 2uur (250euro met uurloon van 125inc) diagnose is de vraag wat er van te voren is afgesproken.
    want het is de bedoeling dat je met regelmaat klant belt en kosten door bespreekt. Heeft de klant wel akkoord gegeven voor het vervangen van de thermostaat?
    kans is ook dat storingscode uitgelezen is en aan de hand daarvan reparatie is uitgevoerd.
    Of hebben ze vermeld wat ze naast de reparatie nog hebben gedaan?

    Dat ze zelf diagnose doen is normaal. Alleen wat ik als monteur wel had. Nam altijd verhaal mee. Klant "kan" hele nuttige info hebben.
    Kan bedoel ik dat je klanten hebt die komen dat knipperlicht niet werkt, en zelf merken ze dat er issue is met de reservewiel en dat dit probleem kan zijn.
    Iets als je hoort denkt, no way dat het probleem daardoor komt. Ondanks dat nam ik het in me achterhoofd wel mee.

    Tevens wat receptionist zegt met grote korrel zout nemen. want als je motor stationair laat lopen en houdt in de auto in de gaten wat temperatuur is. ivm je kan uitlezen kan je ook meting gegevens er bij pakken.
    Dan kijken bij welke temperatuur de ventilator aan gaat.
    Wie weet draait deze niet op lage snelheid en wel op hoge. Dit is wel iets dat dealer ook heeft moeten controleren want kunnen als het goed is via de computer het gewoon aansturen
     
  3. Maar om op je primaire vraag terug te komen, deze Ford dealer (of in ieder geval de balie-medewerker) mag wat betreft de aspecten klantvriendelijkheid en communicatie onmiddellijk terug naar de schoolbanken … niet te geloven eigenlijk …
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  4. @trucker0werner, het is mij duidelijk dat de Temperatuurmeter door de boordcomputer aangestuurd wordt, en dat je die wel kunt vertrouwen, maar dan moet er ook echt iets "buiten proporties" zijn wil hij in het rode gebied gaan komen.
    Dat de ventilator na draait, en dat hij in het begin niet meteen aan gaat is mij ook duidelijk. Hij wordt geregeld door de temperatuur.
    Wat betreft de diagnose: Er staat op de factuur omschreven wat ze gecontroleerd/getest hadden. Storing uitgelezen, op temperatuur (100Graden) gebracht, koelvin ging aan, koelvin blies geen warme lucht, kachel aangezet om te kijken of die warm werd, slang van de thermostaat naar de radiateur blijft als enige koud, terwijl sensor 98 graden aangeeft. Thermostaat vervangen, systeem gevuld en ontlucht, testrit met datalogger, waardes waren goed. Auto een nacht laten staan voor restdruk controle, nul restdruk,daarna weer uitgebreide testrit plus uitvoerige na controle.
    De kant moet het zo maar proberen, maar er kan in de toekomst wel gevolgschade ontstaan, omdat de motor te warm is geweest.
    Dat staat op de factuur.
    Er is na achterlaten van de Focus niet meer gebeld of overleg geweest over de reparatie.

    Je verhaal met reservewiel en knipperlicht: Ja zeker houd je dat in je hoofd, reservewiel kan b.v. tegen de bekabeling liggen, en daardoor misschien al een draad gedeeltelijk doorgesleten hebben... ik noem maar wat, reservewiel ligt zo maar los in de achterbak... Toch altijd even een vluchtige controle.:D

    Het is overigens niet alleen de receptionist hoor... De monteur kwam zelf uiteindelijk uitleg geven, en die gaf zelf het advies om de stekker maar van de ventilator te trekken..:cussing:
    Of hij de ventilator zo goed getest heeft weet ik niet, daar heeft hij niets over gezegd.

    @Koen_ Tja... of het netjes is of niet, laat ik in het midden.

    En is er ook nog iemand die ervaring heeft met het Ford Assist? Wat mag je daarvan verwachten?

    Ik ben nog steeds van mening dat de motor niet te heet is geweest. De koelvloeistof is warmer dan aanbevolen geweest. Dat is iets anders. Dat maak ik LETTERLIJK op uit de gebruiksaanwijzing:
    Er zijn maar drie display meldingen voor de motor, en ik heb de 1e en 2e niet gehad. Ook is de naald niet in het rode gebied geweest, of ook maar enigszins van de 90 graden afgeweken. En wie zegt er eigenlijk dat de thermostaat HELEMAAL DICHT bleef? Niemand die dat gecontroleerd heeft, behalve dat de slang niet heet werd. Het kan ook zo zijn dat hij nog een heel klein stukje open ging, waardoor met de kachel aan rijden er toch nog net voldoende koeling was.. (Zie factuur: De klant moet het zo maar proberen... De thermostaat is vervangen, maar nergens staat dat hij stuk was :cool: ) En de uitgelezen storing vermelde ook alleen dat de koelvloeistof 115 graden is geweest. Er stond geen melding in van motortemperatuur. (Terugkijkend denk ik dat de thermostaat " langzaam aan" minder ver open begon te gaan. En dat hij niet van het ene op het andere moment: Knal dicht was.)
    En ja, hij had te heet kunnen worden als ik niet op de waarschuwing anticipeerde. Immers niet iedereen laat zijn gas meteen los, schakelt een versnelling terug en zet zijn kachel en ventilator op maximaal verwarmen met de airco uit en de ramen open...



    De Bijbel:

    1e Motor Onderhoud nu! >> De motor moet worden onderhouden. Neem contact
    op met een erkende dealer.


    2e Motortemperatuur te hoog. Veilig stoppen!>>> Wordt weergegeven wanneer motortemperatuur te
    hoog is. Stop de auto op een veilige plek en laat de motor afkoelen. Neem contact op met een erkende
    dealer als de storing aanhoudt. Zie Motorkoelvloeistof controleren (bladzijde 225).


    3e Vermogen gereduceerd om motor te koelen. >>> Verschijnt als de motor minder vermogen levert om zo
    een hoge koelvloeistoftemperatuur te helpen verminderen.
    (Deze melding heeft de focus gehad.)


    Verderop:
    GEREDUCEERD
    MOTORVERMOGEN
    "WAARSCHUWING
    Rijdt u toch verder, dan neemt de motortemperatuur verder toe en wordt de motor volledig uitgeschakeld."

    Wanneer de naald van de koelvloeistoftemperatuurmeter naar het bovenste gebied beweegt, is de motor oververhit. Zie Waarschuwings- en indicatielampen (bladzijde 77).U mag slechts een korte afstand met de auto rijden wanneer de motor oververhit is. De afstand die u kunt afleggen is afhankelijk van de buitentemperatuur, de belading van de wagen en de omgeving waarin u rijdt. De motor levert gedurende een korte periode minder vermogen. Als de motortemperatuur blijft stijgen, zal de brandstoftoevoer naar de motor verminderen. De airconditioning wordt uitgeschakeld en de koelventilator van de motor blijft werken.
    1. Verminder geleidelijk uw snelheid en breng de auto tot stilstand zodra dit veilig kan.
    2. Schakel de motor onmiddellijk uit om ernstige motorschade te voorkomen.
    3. Laat de motor eerst afkoelen.
    4. Controleer het koelvloeistofpeil. Zie Motorkoelvloeistof controleren (bladzijde 225).
    5. Laat uw auto zo snel mogelijk door een erkende dealer controleren.


    En op Blz. 77:
    Motorkoelvloeistoftemperatuurmeter
    WAARSCHUWING
    Verwijder de dop van het koelvloeistofreservoir nooit wanneer de motor loopt of op bedrijfstemperatuur is.
    Bij normale bedrijfstemperatuur blijft het controlelampje in het centrale gedeelte.
    N.B.: Start de motor niet voordat de oorzaak voor de oververhitting is bepaald en verholpen.
    Wanneer de wijzer in het rode gebied komt, is de motor oververhit. Zet de motor af, zet het contact af en stel de oorzaak vast zodra de motor is afgekoeld. Zie Motorkoelvloeistof controleren (bladzijde 225)
     
  5. Gelukkig al weer een tijdje geleden maar mijn ervaringen zijn zeer goed. Vervangend vervoer, voor 2 dagen, en repatriëring vanuit Italië, gezin met het vliegtuig en de auto op een trailer van de ANWB. (Ford heeft het Ford Assistance pakket ondergebracht bij de ANWB)

    Ook in Nederland heb ik een keer gebruik moeten maken van Ford Assistance en ook toen heel netjes geholpen. Auto op de trailer van de ANWB naar de dealer en ik kon gebruikmaken van vervangend vervoer (2 dagen).
     
  6. Vanuit gaande dat wat ze zo vermelden hebben ze diagnose en reparatie goed gedaan.
    Als koelvin inslaat moet idd de radiateur warm zijn. Anders heeft het ook geen nut dat de koelvin draait.
    Dan is de prijs verklaarbaar.

    Alleen als je auto brengt moet je gewoon weten wat de minimale kosten zijn voor diagnose. Dan bellen ze dat ze meer moeten controleren en/of dat ze onderdeel willen vervangen, dit met kosten.
    Zelf heb ik klanten gehad die we om de 10x belden puur om de status door te bellen ivm garantie.
    Maar ook meerdere keren bellen ivm we extra diagnose moeten doen ivm we 2uur diagnose in zit en we meer moeten checken.
    Zo heb ik ooit warmloper gehad. Klant dacht met water af te vullen daarna en liep steeds warm. Was niet meer te ontluchten. Bleef lucht in zitten. Gevolg 4500euro en nieuwe koppakking losde het op. Elke keer gebeld voor toestemming. Die was ook steeds gegeven. Alleen bij betalen vond hij het teveel. Ivm we bellen staat het allemaal vermeld dat er toestemming is verleent. Hoe het opgelost is, is niet mijn probleem dus da weet ik niet.

    Wat de monteur zegt is iets dat je zelf doet als diagnose. Want je krijgt dan ook storing en dus ook dat je deze moet wissen. Algemeen kan de klant niet doen.
    Ik had dan gezegd, als je twijfelt of hij wel aangaat. Laat garage dit controleren. Dit ivm die het kunnen uitlezen wat temperatuur op dat moment is.
    Wat je wel kan als de airco op max staat kijken of dan de koelvin wel draait. Om de condensor te koelen zal dezelfde koelvin altijd draaien.

    Je had het over koelvin vannde intercooler. Bij sommige voertuigen zit intercooler naast de radiateur en zal de koelvin niet je intercooler koelen. Sommige hebben aparte koelvin voor de intercooler.
     
  7. Heeft de airco condensor ook niet een eigen ventilator? Want dat is over het algemeen wel zo.

    Als het koelwater 115 graden is geweest hoeft dit nog niet te warm te zijn geweest.
    Ja het is boven de normale temperatuur, maar het is geen 130+ graden.
     
  8. Dat ken ik ook anders met Ford Assistence. Tenminste Lars.
     
  9. Airco condensor heeft eigenlijk nooit een eigen ventilator.
    Bij alle autos zit deze vooraan gemonteerd met daarachter de radiateur. Je hebt of 1 of 2 koelvinnen die voor de koeling zorgen.
    Als je er twee hebt staan ze of in serie of parallel geschakeld (lage en hoge snelheid).
    Bij enkele wil wel voorkomen dat als de intercooler niet voor de condensor en radiateur zit. dat deze ernaast zit met eigen ventilator.
    Alleen bij volledige elektrische auto wil het zo zijn dat condensor apart koelvin heeft ten op zichtte van de radiateur. Maar dat komt omdat koelsysteem niet 90graden wordt bij elektrische autos maar meer rond de 60graden. Zet je achter condensor die 70graden is/wordt. Dan heeft het geen nut om je koelvloeistof te koelen
     
  10. Dat de condensor vooraan zit weet ik.
    Maar ik weet van al mijn auto's niet beter dat er 2 ventilatoren zijn.
    De grote welke de koeling van de motor verzorgd en een kleinere die direct aan slaat als de airco in wordt geschakeld.

    Op zowel auto's met intercooler als zonder.
    Nu rijd ik sowieso geen hypermoderne auto welke een aparte ventilator op de intercooler heeft dus daar is het zeker niet voor (sterker nog, die zit bij mijn auto op een andere plek weggestopt)
     
  11. Nee, ik heb gewoon 2 ventilatoren, een bij de radiateur, en een bij de intercooler.... deze zitten naar mijn idee ook niet parallel of in serie. Het is ook zo dat de ventilator van de radiateur na bleef draaien terwijl contact uit stond, en de intercooler ventilator stond uit. Toen de motor nog wel aan stond draaiden ze alle 2. Dan worden ze mijn inziens ook apart aangestuurd.
    Maar ik had volgens mij ook geen problemen met de ventilatoren, ik zei alleen dat ik ze gecontroleerd had of ze wel draaiden, en dat deden ze dus. Ik hoef dan niet meer te gaan kijken of ze wel aan gaan. En bij welke de condensor nu zit... dat maakt me tot op heden geen snars uit, want de airco werkt goed.
     
  12. Typisch een verhaal van de huidige generatie monteurs. Zijn ICT 'ers die met een computer en een stekkertje kunnen omgaan. En als dat al niet kan word het al erg lastig . Zo ook vorig jaar. Mijn dochter had mijn Escortje Cabrio uit '93
    te leen en kreeg een storing maar kon nog wel rijden. Heb haar naar een Ford garage bij haar in de buurt gestuurd. Wat denk je wat daar gebeurde? De oudste monteur die werd uit de kast getrokken want de jongeren erkenden dat zij daar geen verstand van hadden. Deze man verdiende alle lof. Met wat omleidingen in de zekeringkast de boel weer ad gang gekregen en de mededeling dat het wellicht verstandig zou zijn de kast te vervangen of als ik handig was de printplaat door te solderen . Scheen in t verleden nog wel eens voor problemen te zorgen.Dit laatste heb ik gedaan en problemen nog niet terug gehad. Dit is wat je van een monteur mag verwachten
     
    M.Blaak, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Daarom ben ik zo blij met mijn garage waar zowel jonge als oudere monteurs werken, altijd wel een die ergens de oplossing voor heeft. Een van de oudere monteurs heeft als hobby auto een NSU dat is old skool techniek pur sang zeg maar. Maar goed dat is allemaal off-topic natuurlijk.
     
  14. Dat is een van de redenen dat ik het zelf sleutelen veel meer op heb gepakt, kan het niet uit worden gelezen dan weten ze het ineens al snel niet meer.
    Heb zo al diverse dingen opgelost met mijn vorige auto waarbij ik nog wel eens een gesprek had met de garage en men er niet uit dacht te komen.

    Naast dat ik vaak de kwaliteit van het geleverde werk tegen vind vallen.
     
  15. Een Escortje uit ‘93 is qua elektronica niet te vergelijken met huidige auto’s. Auto’s van die leeftijd werken bijv. niet via canbus. Laat staan high/lowspeed. Wanneer je in de huidige auto’s een module kapot hebt, kun je daar niks meer aan fixen behalve vervangen of misschien nog een software update.
    Overigens het doorlussen van een zekeringkastje in een Escort is een veel beproefd klusje. Misschien dat doorsolderen soelaas biedt.
     
    Bert-64 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Tsja oude monteurs zijn zo gek nog niet... Ooit met een Megane gehad die af en toe niet wilde starten. Altijd dus met klamme handen instappen, doet ie het wel, doet ie het niet....Bij de dealer uitgelezen en niks kunnen vinden. Oud baasje op het dorp wist dat dat waarschijnlijk de krukassensor was... Hij heeft het ding vervangen voor een paar tientjes en ik heb het probleem nooit meer terug gehad... Beetje off-topic maar wel een leuk verhaal..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. @Adkart
    Dat kan ik eigenlijk niet geloven. Werkte goeie 18jaar geleden voor een renault gespecialiseerd garage.
    Renault had 2 problemen. De krukassensor die je gewoon verving op basis van de klacht.
    Of bobine. Daarna bij peugeot gewerkt met ernaast renault. Heb wel eens de jumo gemaaky om krukassensor op te halen voor een renault sie we hadden staan. Daar zeiden ze direct a de sensor die nog sneller verkocht wordt als filters onderhand. Als ludieke grap dat het te vaak voorkomt voor ze.

    In geval van topic starter. Wist hij wst er vervangen moest worden. Maar is onnnodig extra diagnose gedaan.
    Dit zal vorm zijn van heb een klacht fix het.
    Ipv wil je dat onderdeel vervangen ivm die klacht.
    Zulke klanten heb ik ook gehad gevolg. Het probleem er nog was en toen na diagnose en juiste onderdeel voor ze gefixed
     
  18. Nou, de destijds Renault garage in Vlissingen (ik weet niet of ze het nog zijn) kon er dus geen soep van maken... Als jij zegt dat ze dat op basis van de klacht standaard hadden moeten doen, daar hadden ze dus bij Dijkwel nog nooit van gehoord. De verkopers daar waren trouwens ook niet helemaal top... Ooit daar ook een Alfa 33 stage 2 gekocht... Kreeg de verkoper de motorkap niet open en moest ie er een monteur bij halen.. Wist die verkoper veel dat de motorkap naar voren open ging... Heb hem laten modderen en er een monteur bij laten komen al wist ik zelf natuurlijk wel dat dat ding naar voren open klapte..:schater:
     
    thecure, M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina