1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schudden bij gasgeven in vrij

Discussie in 'Performance' gestart door AttiX, 16 jan 2009.

  1. Wanneer ik een beetje gas geef als de motor in de vrij staat, of in een versnelling met koppeling ingedrukt, schudt de motor/auto. Zijn de motorsteunen of rubbers dan stuk/slap? Of is dit normaal?

    Ik heb een 1.8TDDI blokje.
     
  2. Lijkt mij vrij normaal,
    bij elke auto die in zijn vrij staat, en gas intrapt, schud of schommelt
    het blok enzo ook de auto.
     
  3. Heb meerdere mensen in mijn omgeving gevraagd. Verschillende auto's. Zowel benzine als diesel. Allemaal geven ze aan dat de auto niet schudt wanneer ze gas geven in de vrij. Dus ik dacht misschien hoort het bij een 1.8 TDDI blokje.
     
  4. Diesel schudt meer al merk ik er niks van bij de tdci. Ik merk wel dat bij het contact afzetten de auto schudt.

    Misschien even je motorophanging nakijken (rubbers). Maar als het tijdens het rijden niet hevig is zou ik me er niet druk om maken.
     
  5. die van mij heeft hetzelfde (altijd al gehad) dus ik mag aannemen dat het zo hoort.
     
  6. Nog nooit in een auto gezeten waar het blok in lijn ligt? :dance:
     
  7. Ik neem aan dat TS een meer dan gebruikelijk schudden bedoeld?

    Motorsteunen (laten) controleren zou mijn eerste gedachte zijn.
     
  8. Jah, het schudden is wel meer dan wat ik normaal vind. Binnenkort even langs de dealer.
     
  9. Dit is het kantelen van de motor en dit is heel simpel uit te leggen. Als je gasgeeft gaat er het een en ander in je motor een stuk sneller draaien (gelukkig). Volgens de derde wet van Newton (actie = min reactie) wil de rest van die motor de andere kant opdraaien. Uiteraard minder snel, omdat dat net ff wat zwaarder is.

    Dit tegengesteld draaien van de motor wordt uiteraard tegengehouden door de motorsteunen waarin deze vast zit. Doe je dit niet, dan blijf je gewoon stilstaan (met een enorme puinhoop onder de motorkap :D ). Je zal de motor altijd iets voelen kantelen, dit kan zelfs ook onder het rijden voorkomen en is vaak zelfs te voelen in de versnellingspook.

    Hoe slapper (ouder) je ophangrubbers, hoe makkelijker de motor kan kantelen. Kan op zich vrij weinig kwaad, totdat de rubbers zo rot zijn dat je metaal op metaal hoort klappen, dan kunnen er uiteraard dingen kapot gaan, maar dan zal je waarschijnlijk ook niet meer door de APK komen.

    Irritant kan het wel zijn, ik weet (nog) niet hoe dit bij de Focus zit, maar vaak is het niet veel werk om deze dingen te vervangen.
     

Deel Deze Pagina