1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schudden bij bepaalde snelheden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door MajorGlory, 30 apr 2014.

  1. Goedenavond mannen,

    Als net lid van dit fraaie forum (pak hem beet 2 minuten :D) kan het best zijn dat dit topic verkeerd staat, of dat er al een draadje is met een vergelijkbaar probleem. Ik kon dat echter niet vinden en start daarom dit nieuwe thread. Vriendelijk verzoek aan de moderators om hem goed te zetten als ik verkeerd zit.

    Ik wilde het volgende voorleggen aan jullie Ford Focus ervaring:

    Ik ben sinds 2011 zeer tevreden Focus rijder (toen een 'tweede generatie model' zoals ik hem noem uit 2007) en sinds een week of twee een opvolger uit 2011.

    Het gaat om een 1.6 TDCI met 75000 km op de teller.

    Tijdens de proefrit viel het mij op dat de auto bij 110 km/h redelijk schudde. Niet zozeer het stuur als wel de stoelen, middenconsole etc. Ook de verkoper (van de Ford dealer) welke met mij mee reed voelde dit en gaf aan dat het verholpen zou worden vóór de koop. Aangezien het profiel op de achterbanden naar zijn smaak toch niet voldoende was heeft hij de auto afgeleverd met twee nieuwe, gebalanceerde achterbanden. Ik heb een proefrit gemaakt en inderdaad het schudden was voor 99% weg en verwaarloosbaar.

    De eerste dagen viel het mij op dat het schudden echter niet zozeer weg was, alswel verplaatst. Nu blijkt het tussen de 83 km/h en 90 km/h te zitten. Boven de 90 km/h wordt het snel minder tot het bij ongeveer 100 km/h echt verdwenen lijkt.

    Ik heb dit gemeld aan de verkoper welke gelukkig direct aangaf de auto graag retour te zien om hier verder mee aan de slag te gaan.

    Ik ben wel benieuwd naar de mening hier voordat ik mij met een kluitje het riet in laat sturen. Aangezien het plaatsen van nieuwe banden & balanceren een merkbaar effect heeft gehad lijkt het mij dat inderdaad de achterwielen de veroorzakers zijn.

    Hier wat details voor de volledigheid:

    - De trilling is soms ook merkbaar bij lage stationair toeren (geen idee of het dezelfde trilling is, maar voelt vergelijkbaar).
    - Het maakt niet uit of ik gas geef of niet, de trilling is op genoemde snelheden constant.
    - Het maakt niet uit of ik de koppeling intrap, de trilling is op genoemde snelheden constant.

    Ben benieuwd naar jullie advies en dank vast voor jullie tijd.

    Groet,

    MG een zeer tevreden :ford: rijder!
     
  2. Zijn bij het balanceren de raakvlakken ontroest? Dit was bij mijn auto de oplossing (min of meer) voor het trillen. Ik heb de zaak laten balanceren bij een bandenspecialist die een behoorlijke onbalans ontdekte op de (door de dealer) gebalanceerde wielen..

    Trillen/schudden bij stationair lijkt me wat anders..
     
  3. Dank voor de opmerking. Ik zal het meenemen wanneer de auto terug gaat.
     
  4. Ik heb hier ook "last" van (of ik ben een muggenzifter) maar het gebeurt mij altijd bij 50 in de 3e versnelling en bij 90 in zijn 5.

    Bij de bandenboer opnieuw laten balanceren en iets minder maar nog steeds niet zoals het hoort :-(

    Ik heb wel ooit een fixe deuk in de velg gehad en laten herstellen waar ik bij het balanceren niks aan kon ontdekken.
     
  5. Hoe gaat dit verder? Heb dezelfde problemen met mijn c max.
    Nieuwe pirelli banden laten monteren, 2x laten ballanceren, toen naar de dealer, maar die weet het ook niet meer. Auto schud bij 80-83 km.
     
  6. Welke motor heb je er in zitten Heza?
     
  7. Staat in de openings post:
     
  8. Ik heb een 1.6 16V en hetzelfde bij mij is het als je 60/70 rijd in zijn 4 en dan het gas flink intrapt dan gaat hij schudden om de nabij 80 - 90.

    Hoe zwaarder beladen hoe harder hij schud lijkt het wel.

    Nieuwe banden en velgen veranderden niks
     
  9. Moet ik een nieuw topic openen, of kunnen we op deze gewoon met zijn allen doorgaan.

    Mijn motor is een 1.8 type titanium uit 2010. met 40.000 KM.
     
  10. Bijna Roelard, Dat is die van MajorGlory en niet van Heza;)
     
  11. Aangezien het probleem hetzelfde lijkt kan het hier wel verder gaan denk ik.
    Ik vroeg welke motor je hebt ivm een eventueel aanwezig dubbelmassa vliegwiel. Maar als ik het goed heb heeft de 1.8 die niet.
     
  12. Het is toch te gek, dat ik eerst nieuwe aandrijfassen etc. moet laten monteren om uit te vinden of dat de boosdoener is.
    Heb al 4 nieuwe banden laten monteren wat eigenlijk nog helemaal niet nodig was.

    Maar wat nu te doen.
    Vindt het zeer hinderlijk.
     
  13. #13 Vogel, 15 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2014
    Ten eerste:
    Balanceren is een vak, dat niet iedereen die een apparaat heeft tot een goed einde weet te brengen.
    Ik heb wel eens 3x opnieuw laten balanceren voordat de trillingen van "de aandrijfassen" opeens verdwenen middels 1/4 gram lood op de velg.

    Ten tweede:
    Geen één band is perfect. Balanceren helpt om de balans te corrigeren, maar niet om aanhechtingen van staalgoldels in de band of ei-vormigheid te corrigeren.

    Alle banden hebben dit soort imperfecties en hoe goedkoper de band, hoe groter de kans dat je een band treft die hinderlijke trillingen oplevert. (Ook dure banden hebben lemons ertussen zitten)

    Een bandenspecialist heeft een apparaat om trillingen te meten bij een specifieke snelheid. Bij het balanceren wordt alleen gemeten bij 15 km/uur, terwijl de band onder invloed van de middelpunt-vliedende-kracht kan vervormen.
     
  14. Idd balancering is een vak apart. Via een Ford dealer had dit geen resultaat. Via een bandenspecialist, die ook de raakvlakken grondig ontroest heeft, dat was wel succesvol.
     
  15. Bedankt Vogel en SysICoder voor deze duidelijke uiteenzetting.
    Ga naar een ander bandenspeciaalzaak, om het nogmaals uit te laten zoeken.

    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  16. Voor en achter winterbanden laten monteren om te kijken of het aan de wielen ligt.
    Auto schud nog steeds bij 81 km.
     
  17. Idem vooral bij gas geven in zijn 4, erger als er meer gewicht in de auto zit.

    Ik denk steeds meer richting een aandrijfas of iets bij de achterwielen.

    Dacht in eerste instantie dat het lag aan de deuk in de originele velg maar na vervanging 4 velgen en 4 banden nog steeds hetzelfde.
     

  18. Martin hoeveel RPM maakt je motor bij 60/70 km/h? Bij jou vermoed ik dat het te maken heeft dat je volle bak vermogen vraagt in een te laag toeren gebied. Jij hebt immers een 1.6 16v met ("maar") 101pk, daar moet je toeren mee maken wil dit soepel acceleren. En dat is naar mijn gevoeld acceleren in zijn 4 met 60km/h op de klok niet.
     
  19. Nee dat valt mee bij 60 in zijn 4 begint hij niet met schudden het start bij 80 km/u.
     
  20. Net even naar de McD geweest met de zoon (herfstvakantie) en in zijn 4 bij 60kmh draait hij 2000 toeren als ik dan versnel gaat hij bij 2800 tpm trillen en dan rij je net geen 80kmh.
     

Deel Deze Pagina