1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk Schokkende motor

Discussie in 'Performance' gestart door schumie_nr1, 15 mrt 2011.

  1. #1 schumie_nr1, 15 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2011
    Ik heb al ruim een half jaar last van een schokkende motor.

    Als ik met koude motor weg rij met een constante toerental van ongeveer 2000 toeren dan schokt de auto regelmatig en dat gaat pas weg door meer toeren te maken, of zodra de motor warm geworden is dan verdwijnt het "bijna" helemaal.

    Als ik met een koude motor linksaf ga dan houd de motor af en toe in (alsof er een vuiltje in de brandstof zit), maar dan rij ik meestal met ong. 3000 toeren.

    Wat ik ook sinds vandaag gemerkt heb is dat de auto twee keer ligt schokte terwijl ik met een constante snelheid van ong. 100km/h op de snelweg reed.

    Ik weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar de laatste paar maanden hoor ik regelmatig een paar seconde nadat ik mijn motor uit heb gezet een hoop getik onder de motorkap. Het lijkt dan net alsof ik een relais hoor klapperen.

    Wat ik ook 1 keer gehad heb is dat ik een hoop gerammel onder de motorkap hoor gelijk na het starten van de auto ook weer bij koude motor.

    Ik ben al bij meerdere dealers geweest, maar die hebben geen idee wat het kan zijn. Dus moeten ze de auto een hele dag gaan onderzoeken wat dan weer heel veel geld gaat kosten (meer dan 1000 euro zeiden ze).

    Ik heb die auto nu bijna 1 jaar (geen garantie meer) maar ik ben er bijna toe in staat om 'm te verkopen dus ik hoop echt dat iemand een oplossing heeft.
     
  2. Wat is de km-stand?
    Schokken en inhouden zouden de bobine kunnen zijn. Maar wat dat geratel en gerammel kan zijn.... geen idee
     
  3. Variabele nokkenassen he... al naar een goede dealer geweest?
     
  4. De variabele nokkenassen maken deze motor wel iets zenuwachtiger als de gewone 1600, maar schokken en ratelen hoort niet.
    Dit zou veroorzaakt kunnen worden door defecte nokkenasverstellers.
     
  5. Mijn auto heeft nu pas 60.000km gelopen.
    Ik ben in de garantie periode meerdere keren naar een officiele Ford dealer in Alblasserdam geweest en de laatste keer ben ik bij Ardea geweest en die zeiden dat het van alles kan zijn.

    Het enige probleem wat echt naar voren is gekomen was een kapotte sensor voor de variabele kleptiming. Daarvoor ging er toen ook een lampje op mijn dashboard branden maar toen hield mijn auto echt in, want ik kon amper harder dan 100km/h rijden.
    Ik neem aan dat ze toen alles goed gecontroleerd hebben en dus ook de nokkenasverstellers.
     
  6. #6 B.A.S., 18 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2011
    Dat probleem had ik dus ook. Er zit nu een nieuwe bobine in.
     
  7. #7 B.A.S., 20 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2011
    nog steeds goed.
     
  8. #8 B.A.S., 27 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2011
    Het probleem is nu weg.
     
  9. Die van mij schokt ook wel rond de 2000rpm, heb navraag gedaan bij de dealer en het kan heel goed zijn dat het verstellen van de nokkenassen rond die toerentallen begint.
    Er vanuit gaande dat de nokkenasverstellingen goed werken is het misschien met een software-update (als die er is) te verhelpen dus vraag daar es naar.
    Een bobine kan ook zeker problemen geven, dat is wel een bekend probleem bij ford.

    Als je verder door gaat denken in de werking van het motormanegment zou het ook nog een motor-temperatuur-sensor kunnen zijn, als die niet helemaal juist werkt kun je ook vreemde gedragingen krijgen omdat er een niet juist signaal bij de ECU komt.





    [​IMG][​IMG][​IMG]

    :ford::focus2::thumbs:



     
  10. Nokkenassenverstelling begint bij 2000rpm.
     

Deel Deze Pagina