1.6i 16V 100pk schakelen en verbruik

Discussie in 'Performance' gestart door Rufus, 9 jun 2015.

  1. Hallo, mijn eerste tank zit er bijna op.
    Met een gemiddelde van 6.6l/100km vind ik dit best meevallen. Hoofdzakelijk 80km/u en 70Km/u wegen naar het werk.
    Waar ik me wel vragen bij stel is hoe traag je eigenlijk in 5e versnelling mag rijden.
    Ik merk dat ik soms in 4e zit aan 50 in 5e aan 70. Sowieso ga ik aan 60km/u naar 4e.
    Dit gaat allemaal soepel zonder stotterende motor. Om te trekken schakel ik steeds een versnelling terug. Rond de 3000 toeren schakel ik meestal op.
    De vorige wagen had 6 versnellingen maar was veel kieskeuriger in welke versnelling je reed.
    Het likt me dat deze zowat in elke versnelling gewoon soepel rijd.
    Ik wil de motor en koppeling ook niet pijn doen met te traag in versnelling te rijden.
     
  2. #2 Masterijn, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Zelf kijk ik ook naar het actuele verbruik, als dat heel laag is bijv 3-4l / 100km dan ga ik ervan uit dat de motor het niet zwaar kan hebben. Als ik niet hoef te accelereren dan rijd ik op die manier zo nu en dan 50 in de 6. De motor blijft dan gewoon mooi rond lopen en is heerlijk stil.
    Op snelheid houden kost bij 50 km/u op vlakke wegen heel weinig vermogen.
     
  3. Ik heb geen zesde versnelling, denk dat we het over een andere motor hebben. Sowieso 50 in de 6 lijkt me mogelijk niet optimaal voor de rest van de onderdelen?

    0-15 1e versnelling
    15-35 2e versnelling
    35-50 3e versnelling
    50-75 4e versnelling
    75-130 5e versnelling

    Als ik zo rijd schakel ik rond 2800-3000 toeren.
    Langere stukken van 70 schakel ik wel eens door naar 5e eens op snelheid.
    Als ik dan op zo'n stuk bebouwde kom nader bol ik soms in 4e naar 50 en dan trekt hij nog redelijk op terug naar 70. Mijn vorige wagen begon te bokken als ik dit deed.
    De versnellingen liggen echt korter op elkaar dan bij mijn vorige wagen.
    Dat rijd wel prettig maar is ook een hele andere manier van rijden
     
  4. Met mijn vorige auto (1999 Toyota Corolla E11 1.6 16V G6) gebruikte ik de 6e versnelling pas bij 90/95 km/u. Wilde ik bij deze snelheid plots versnellen, dan schakelde ik toch terug naar de 5e versnelling.

    Ook ik rijd langere stukken van 70 km/u in de 5e versnelling.

    Het ligt natuurlijk ook aan de overbrengingsverhoudingen. Bij 120 km/u rijd ik met beide auto's in de hoogste versnelling hetzelfde aantal toeren per minuut.
     
  5. #5 Rufus, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Idem bij mij, 6de versnelling was enkel om aan 120 het verbruik te reduceren. Gaspedaal deed weinig tot niks bij dieper indrukken in 6e.
    Mooie kleurtje trouwens dat sea grey.
     
  6. #6 Masterijn, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Onze Focus heeft een ecoboost 1.0, waarbij -vind ik- goed te horen/merken is wanneer hij het zwaar krijgt. Ik schakel bijna altijd terug als ik moet versnellen.
    De boordcomputer geeft dan vanzelf aan wanneer weer door te schakelen en dat is eigenlijk altijd wanneer het versnellen gestopt is.
    De actuele belasting (versnelling) van de motor is wellicht net zo belangrijk als het aantal toeren in de keuze om te schakelen. Het actuele verbruik is voor dat eerste denk ik wel een goede maat.
     
  7. Ik doe gemiddeld 5.0/100km en dat met een automaat
     
  8. En diesel gok ik?
     
  9. Ja een diesel idd
     
  10. Even een korte update na een kampeertripje, autosnelweg is echt wel aanpassen met deze wagen.
    Kracht kom je niet tekort, maar een volgeladen wagen aan 120km/u brengt de motor vlot op 3500 toeren.
    Gezien het max.koppel bij 4000 toeren is (neem ik aan) dat dit geen probleem is om langdurig zo de motor te belasten?
    Het is nogal rumoerig, de stereo stond een standje of 3 hoger van volume.
    Blijft wel hernemen, dat moet ik zeggen. Vlot aan 130-140 tijdens inhalen (400rpm).
    Een zesde versnelling om op kruissnelheid over te schakelen was wel aangenaam geweest. Na 11 jaar een zesde versnelling is dit echt aanpassen.
    Verbruik vind ik trouwens echt wel meevallen, trek telkens tot 3000 toeren en kom niet boven de 7l/100km.
     
  11. Bij 6500 rpm begint toch pas het rode? ;) Ik vind het geluid bij meer dan 4000 toeren ook wat "onrustig" klinken, zelfs een beetje het idee dat de motor dan als geheel wat meer vibreert. Maar of dat klopt met wat er werkelijk gebeurt. Duno.
     
  12. [MENTION=16629]Rufus[/MENTION]: de 1.6 16v kan veel meer hebben dn de 4000rpm die jij aanhaalt.
    De begrenzer ligt op 6800 rpm. Om een beetje vlot door het verkeer te kunnen, zeker met een aanhangwagen of caravan, moet je echt toeren blijven maken. Zolang je op een vlakke weg zit en niet gaat accelereren, kan (Zelf doe ik het niet, het voelt gewoon niet fijn) je met een lage snelheid in een hoge versnelling zitten. Echter bij accelereren is terugschakelen echt wel aan te raden.

    Vergelijk het met fietsen, zet je fiets in de hoogste versnelling en ga een helling op. Wellicht haal je het, maar dat voel je in je benen en knieƫn en grote kans dat de trapas van je fiets ook wel van zich laat horen.

    Te laag in toeren in een te hoge versnelling is killing voor de smering van je krukaslagers. Bij accelereren in een hoge versnelling en lage toeren moet je motor maximaal vermogen leveren om op snelheid te komen.

    [MENTION=14930]Masterijn[/MENTION]: Jij hebt een 3 cilinder met turbo, totaal niet te vergelijken met de 1.6 16v van Rufus. Bij jouw motor moet je juist lager in toeren zitten.
     
  13. Zo dat is een duidelijke uiteenzetting, waarvoor dank!!
     
  14. Wat ik een nadeel vind van de 1.6 is dat het vermogen in een heel klein stuk van het toerenbereik zit (met de piek bij 5500 rpm). Dat betekent dat je veel meer moet schakelen om echt vlot in te kunnen halen en als je een beetje laag in de toeren zit dan komt de auto helemaal niet vooruit. Ik merk bij mezelf dat ik daardoor langer (en dus onzuiniger) in een lagere versnelling blijft rijden en pas doorschakel als ik zeker weet dat er geen 'terugschakelmoment' aankomt.
     
  15. #15 Rufus, 7 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2015
    Terugschakelen is idd. een noodzaak, wat vroeger vlotjes in de 3 ging gebeurt nu in de 2. Van een rond punt komen was vroeger meestal in 3, nu is dit meestal in 2de om vlot door te kunnen.
    Ik schakel rond 3000-3500 en vind wel dat hij behoorlijk vooruitgaat, als ik vanuit de juiste versnelling vertrek.
    Silver baron legt het eigenlijk heel mooi uit hierboven.
    Het is geen supersnelle wagen, maar met een gewone rijstijl vind ik het wel goed meevallen.
     

Deel Deze Pagina