Beste mede focus rijders, Ik ben op zoek naar een universele scantool die foutcodes van autos leest, nu zijn er zo veel verschillden dat ik helemaal gek van wordt. bijvoorbeeld: <LI class=STYLE3>DTC includes generic (P0, P2, P3, B0, U0 and C0) & manufacturer specific (P1, P3, B1,B2 ,U1 and C1,C2,) codes. Er zijn ook apparaten die andere bijv U4 en U5 of V1, V2, V3, V4 lezen is er hier iemand die verstand van heeft en mij kan vertellen wat deze letters en cijfers betekenen?
O jawel hoor.....ik heb alleen sinds gister avond pas internet op deze locatie.. Maar ik heb dus een setje van smeets solution besteld, de ELM 5 scan, deze werkt ook met PCM scan, en dat is een grappige programma tov de standaard mee geleverde. Mijn pa heeft dus een Mondeo mkIII 2.5 V6, en die staat nu naast mij op locatie incl. motormanegement storing, deze dus gelijk uitgelezen...P0171 & P0174, dus de luchtmassameter sensor storing, gereset, weer gereden, weer storing, sensor gereinigd, weer gereset...en niet meer terug (tot nu toe). Dus zoals je begrijpt heeft de mijne zijn geld al lang opgebracht, ook bij de storing van de Kalos, en bij aanschaf van onze huidige Focus II fa II, deze is gelijk thuis uitgelezen...altijd handig voor de garantie, en scheeld je een ritje naar de garage en de koste die daar bij komen kijken Ohja, neem niet zo'n goedkope van MP voor €15,-, ofzo, die heb ik ook liggen maar de originele werkt echt beter en scheelt niet zo veel in de extra kosten
Bedankt voor je reply Dennis, ik zat uiteraard ook op een van smeet solutions te kijken of een van ebay was rond de 200$. 15€ dingen van mp gaat het zeker niet worden maar heb jij ook verstand van de genoemde codes?
ik gebruikt een ELM324 ofzo, gekocht op Ebay met bluetooth, 50$ ofzo.. werkt prima, zelfs met de app op mijn aindrooid toestel
Ik zat aan deze te denken : LINK wat denken jullie alleen DEZE module en deze aan sluiten op laptop of gewoon dat ding.
Die van ebay voor je usb is dezelfde als die je hier op MP kan vinden, aleen dan een ander kleurtje en/of andere sticker. Zo'n komplete is toch wel beperkt, en dan met name de software, meestal moet je die toch met enige regelmaat legaal updaten, daar houd je dan ook vaste kosten aan. Een ELM 324 is volgens mij de voorloper van de ELM 5, dus beide werken prima op de meeste gangbare modellen, houd wel de advertentie goed in de gaten, daar staat meestal wel bij tot welke bouwjaren hij de OBD ondersteund. De foutcodes kan je gewoon via bv google opzoeken, maar ze zwerven hier op dit forum ook ergens rond Zo heb ik hiervandaan ook de codes van de Mondeo opgezocht incl. foto's van het betreffende onderdeel, dat sleuteld zeer makkelijk....al moet je dan wel hier in dit gehucht onderdelen zien te vinden....dan maar doorrijden
Dennis jewas grote hulp, BEDANKT dus volgens jou heb ik meer aan een losse module die je aan de pc aansluit. zover ik kon zoeken is de ELM327 V1.5 nieuwste model, EOBDII dit is de juiste toch?
Het is maar net hoeveel je ermee wilt doen??? Ik vond het handig dat ik niet aleen de DTC codes kon uitlezen, maar ook een aantal real-time uitlezingen van sensoren. Dus heb ik gekozen voor een pc-interface module, en daar een extra uitlees programma bij "gezocht". Maar wil je alleen uitlezen, dan is bv de U02 á € 59,- een leuke aanwinst, die gaat van 1996 tot 2010, dan heb je ook geen laptop nodig. Voor een laptop via usb heb ik toen de U001 gekocht, dat is dus de opvolger van de ELM 327, alleen lees ik net dat er ook al weer daar een opvolger voor is, dat is dan de U001-1, wat daar de meerwaarde van is weet ik niet...... De ELM 327 die ze daar aanbieden kan wel meer (softwarematig) dan de ELM 5 en geeft gelijk een omschrijving van de storing, dus niet alleen de code. Kortom, het is maar net wat je wilt en hoeveel je wilt uitgeven, ik ben toen voor kwaliteit en zo goedkoop mogenlijk gegaan....tot op heden nog geen spijt
Ik wil hem alleen voor me zelf gebruiken, is niet dat ik een garage wil beginnen, wat denk je van deze Dennis ? En welke software gebruik jij of kun je aanbevelen?
Ik heb zelf vorige week de U001 - ELM 5 Compact gekocht. http://www.diagnoseapparatuur.nl/ELM-interface/241/elm-5-compact Dit is een nieuwer model dan de elm 327. Na wat gegoogled te hebben las ik dat het niet alleen full elm 327 compatible is, maar dat de chipset een flink stuk goedkoper te produceren is waardoor dit apparaat best goedkoop is. De chipset hoort stabieler en sneller te zijn en meer features ondersteunen dan de oude chipsets. Verkooppraatjes van de fabrikant? Geen idee, dat is voor mij moeilijk na te gaan. Dit is het eerste apparaat waar ik mee werk en het werkt zoals ik had gehoopt. Het apparaat sluit je aan via usb op je laptop (software krijg je meegeleverd) en klaar ben je. Het apparaat geeft niet alleen de foutcode maar ook een duidelijke omschrijving van de fout.
Ik gebruik nu EasyobdII (versie 2.3.2) om snel je auto te scannen op fouten. Het is een klein programmatje van ong. 3mb en zat oa. bij de software cd van de elm5 compact. Dit is een free version, een paar onderdelen ervan werken niet. Dan moet je betalen. Wat werkt: Scannen op fouten Fouten bekijken (foutcode + wat het precies inhoud) Fouten resetten Live dashboard (oa. snelheid,temp,gaspedaalstand,rpm,accu) Live data Datalogging Verder worden er nog wat andere waarden getoond. Hier volgt een link van de 3.0 versie (nagenoeg hetzelfde): http://www.google.nl/imgres?q=easyo...0&ndsp=12&ved=1t:429,r:0,s:0&biw=1024&bih=605 Het is een simpel, maar leuk programmatje.
Dragunov, ik zeg, doen! Lambdasonde was defect --> 260,00 euro bij dealer. Ik als complete autonoob (nog wel!)wou toch altijd al wat basic dingen zelf kunnen doen aan de auto. Dus ging ik er maar voor. Het apparaat + verz. kosten was 79,00 euro Brug huren 11,00 lambdasonde 45 euro Ik heb zo toch zo'n 125,00 euro "bespaard"
Heren bedankt voor jullie advies, heb de ELM 327 V1.5a vnadaag binnen gekregen, zal hem weekend testen. Zal het jullie laten weten
Vandaag even ermee bezig geweesd, maar krijg er geen verbinding met de auto. heb het mete sleutel op stand II geprobeerd (lampjes aan) en met de auto aan. maar krijg het volgende: Kan iemand mij vertellen wat ik er verkeerd doe? Alvast bedankt
ik heb in mijn oude focus ('99 fase 1) een scangauge tripcomputer gehangen deze verloor de verbinding regelmatig en met mijn nieuwe auto fofo 2 heb ik hier juist geen last van wat ik denk dat in de eerdere focus de protocol voor eobd wel aanwezig is maar niet perfect werkt met de nieuwe hardware dit is eigenlijk hetzelfde wat we hebben op het werk soms moeten we de oude kast op wieltjes pakken om sleutel in te leren in plaats van de laptop dit komt omdat deze kennelijk te nieuw is bij mij dacht ik namelijk dit ook waarschijnlijk ligt het aan de bitrate die over de lijn gaat denk dat nieuw hardware teveel vraagt en de eenheid van de auto dit niet aankan tevens zou de protocol dat gebruikt wordt ook gewijzigd kunnen zijn waardoor hij nu wel goed werkt bij mij echter zou de verbinding wel een keer tot stand moeten komen heb je al gekeken of je massa en plus op je stekker op de juiste pinnen hebt uit mijn hoofd pin 1 en pin 16 maar dat zou ik na moeten kijken of het de juiste zijn