Ruitenwisser voorruit doet niets meer

Discussie in 'Exterieur' gestart door Focusmaas, 14 aug 2011.

  1. Hallo,

    Ik heb een probleem aan de voorruit-ruitenwissers van mijn Ford Focus 1.8Tdi Wagon.
    Deze bleven tijdens een regenbui enkele dagen geleden plotseling staan.

    Ik kan wel de ruitenwissermotor horen draaien.
    Ook kan ik de ruitenwissers met de hand bewegen.

    Waarschijnlijk is er een overbrengings-onderdeeltje (van de ruitenwisser naar de ruitenwisser) kapot.

    Wie heeft ervaring met dit probleem, en weet een oplossing ?
    (P.S. bij een Ford-dealer kostte het onderdeel €165 excl. Met montage en BTW zouden de kosten €315 zijn !!)

    Met vriendelijke groet,
    Focusmaas
     
  2. Ik heb dit zelf ook gehad bij mijn focus 1. De stangen van het mechanisme zitten met kogels met elkaar verbonden. Bij mij had 1 kogel door stijtage net teveel ruimte gekregen waardoor de stang was los geschoten en de ruitenwissermotor het mechanisme niet meer aandreef. Ik heb toen een gat door de stang en de kogel geboord, de stang weer op de kogel geklikt en het geheel met een bout en zelfborgende moer vastgezet. Dit is de goedkoopste oplossing.

    Je kan natuurlijk ook een compleet mechanisme van de sloop halen. Dit zal al een stuk goedkoper zijn dan bij de dealer. Je loopt hierbij wel het risico dat de kogels van het mechanisme ook de nodige slijtage hebben.

    Om bij het mechanisme te komen moet je eerst de ruitenwisserarmen verwijderen. Daarna kan je de beide farafaan paten losmaken. Als die ook verwijderd zijn kan je het complete ruitenwisser mechanisme los maken. Zorg er bij het terugplaatsen van de parafaan platen wel voor dat deze goed afdichten op de voorruit (i.v.m. lekkage).
     
  3. Hallo JW,

    Ik heb jouw raad opgevolgd, en de zaak opengehaald.
    Door een eerdere posting van jou, wist ik ook precies, hoe ik handig de ruitenwisserbladen zelf kon verwijderen.
    Gelukkig kon ik dankzij je aanwijzingen de ruitenwissers repareren en weer laten wissen !!

    Hartelijk dank !
    Focusmaas
     
  4. Mooi!
    Heb je toevallig nog foto's gemaakt?
     
  5. Mooi dat het is opgelost. Op deze manier kost het je in ieder geval een stuk minder als dat je het bij de dealer liet repareren ;).
     
  6. Vraagje, ik had vandaag dus dit zelfde probleem maar ga dus echt geen 165 euro betalen voor een stukje ijzer . Sloop weet je niet wat je koopt en zal ook nog wel eens duur kunnen zijn . Vraag hoeveel mm boor heb jij gebruikt, hoe lang is de bout en moer geweest ? De beste man van de anwb die nu een klemmetje heeft geplaatst zei me dat er doorheen boren niet zou lukken daar zeer hard staat? Wel ik meen toch dat daar boren voor zijn maar de vraag is dus hoeveel mm boor heb je gebruikt Alvast bedankt
     
  7. Het is inmiddels al zo'n 8 jaar geleden dat ik dit bij mijn focus 1 bij de hand heb gehad maar zover ik me kan herinneren heb ik er een M5 bout in gezet. Ik heb dus een gat van 5 mm geboord.

    Overigens zijn de kogels niet gehard. Je kan hier gewoon met een normale metaalboor doorheen boren.
     
  8. ik heb een 4 mm boor gebruikt en een rvs bout en moer. doet het prima.
     
  9. Ik zou wel een borgmoer gebruiken, misschien zelfs 2 borgmoeren tegen elkaar indraaien. Anders moet je dat boutje (in de regen) over een aantal maanden weer vervangen omdat het moertje losgeraakt is.
     
  10. Goede tip, je kunt het boutje natuurlijk niet echt vastzetten omdat anders de kogel niet meer kan bewegen. Dat moeten dus wel borgmoeren of 2 moeren zijn.
     

Deel Deze Pagina