1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruitensproeier lekt, zelf met terugslagklepje

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door GekkeBrabo, 8 aug 2013.

  1. Beste mensen,

    Dit is tevens mijn eerste posting op dit leuke forum. Mijn eerste auto was een Ford Escort Clipper 1.6 en nu weer terug bij Ford.

    Ik heb hier al veel ideeën opgedaan voor leuke modificaties aan mijn (voor mij) nieuwe Ford Focus 2 1.6 Stationwagon. Voorheen had ik een Golf 4, waar ik erg tevreden over was. Toen ik echter in de Ford stapte verraste de strakke en sportieve wegligging me positief! Ik vind het onderstel heerlijk en in bochten kun je (ongemerkt) toch behoorlijk doorrijden. Verder is de versnellingsbak lekker kort geschakeld en goed afgesteld. Al met al een hele fijne auto.

    Ik heb al wat modificaties aangebracht, omdat ik jullie zo goed bezig zag met jullie auto's. Ik heb o.a. een kortere antenne aangebracht, smoke knipperlichten, een volvo afdekkap op het kleppendeksel, zwarte strips in de dakrails, led achterlicht verlichting, ledjes in het interieur, xenon verlichting en tot slot ook terugslagklepjes bij de ruitensproeiers omdat ik steeds strepen op mijn (goed gepoetste) motorkap had.

    Ik wil jullie dan ook wat vragen in deze context. Hebben jullie het ook meegemaakt dat 1 van de 1 sproeiers blijft lekken, nadat je het nieuwe terugslagklepje geplaatst hebt? Ik heb dus het nieuwe type en slechts een cm of 3-4 geplaatst voor de sproeier. Het gaat om de sproeier bij de passagierskant, de tussensproeier zeg maar. Deze is bij mij helemaal afgekit, dus ik vraag me af of dit allemaal wel zo goed zit en of deze niet kapot is?

    Weet iemand van jullie experts wat het kan zijn? Ik irriteer me er behoorlijk aan.

    Alvast bedankt en fijn weekend alvast!
     
  2. Welkom! :)

    Ik heb 2 van die nieuwe terugslagklepjes geplaatst, ca. 10cm voor de sproeiers. Tot nu toe, bijna een jaar - geen enkel probleem met strepen/druppels/etc. Bij mij zijn de sproeiers wel zo goed als nieuw - 1.5jr oud.

    Wat ik zou proberen:
    - terugslagklepjes omwisselen
    - sproeiers omwisselen

    De originele Focus 2 sproeiers zijn wel prijzig (voor wat ze zijn): FINIS 1708177 = €45.58 (januari 2012!), dit is dan een set van twee met verwarming.
     
  3. Heb je het finisnummer van deze terugslagklepjes btw :P
     
  4. #4 GekkeBrabo, 9 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2013
    Stephan296; dat is 67 45 316.

    Petar; bedankt voor je input. Bedoel je met omwisselen echt vervangen? Ik heb daarnet de klepjes omgewisseld (links naar rechts en andersom), maar helaas; het probleem zit echt in het sproeiertje aan de passagierskant.

    Ik heb net Tigchelaar in Tilburg gebeld en daar kan ik ze ook per stuk kopen voor 19,95 euro verwarmd. Ze liggen op voorraad en de dealer zei dat ze weleens stuk gaan. Das dus mooi, ga ik mooi in mijn pauze er 1 halen.
     
  5. Ikzelf heb deze van de Focus3 zitten
     
  6. Heb er net 1 opgehaald van de fofo2. Dit weekend even inbouwen. Benieuwd hoe het gaat....
     
  7. [MENTION=1787]Dragunov[/MENTION] lekken die van een focus 3 bij jou of heb je er ook een terugslagklep tussen zitten.
     
  8. Ik heb ze nu verstoken, dus direct na de sproeikopjes en ja toch wel nog een paar druppeltjes, maar het is niet dat het zo van de motorkap loopt
     
  9. Nou, de nieuwe zit erin. Het was nog een heel gefrot, omdat de vorige eigenaar alles had dichtgekit.

    Helaas loopt er nog steeds een klein beetje vloeistof uit. Ik snap er niets van en het frustreert me. :schater: De onderkant is droog (aan de kant van de motor).

    Ik heb een idee, maar weet niet of ik er iets aan kan doen. De sproeier die wat lekt, is die aan de passagierskant. Die zorgt voor de doorvoer naar de bestuurderskant. Aan beide kanten zit een terugslagklep. Mijn gevoel zegt, dat het vocht dat tegen wordt gehouden bij de bestuurderskant, wat terugloopt en vervolgens bij de passagierskant eruit loopt. Wat denken jullie van deze theorie?:rock:
     
  10. Dat je er 1 tussenuit haalt bedoel je?
    Kun je altijd proberen.
     
  11. Hallo Stephan,
    Nee dat ik er nog 1 plaats net na de doorvoer sproeier zeg maar. Ik weet het ook niet. Ik probeer ook maar wat. Of de huidige terugslagklep dichter bij de sproeier plaatsen, alhoewel die er al er kortbij staat.
     
  12. Het grootste probleem bij het lekken is dat de druk in de slangen eigenlijk te hoog blijft.
     
  13. Beste mensen,

    Ik denk dat ik het opgelost heb. Ik heb een splitter gezet voor de doorvoersproeier. Nu wordt door middel van de splitter iedere sproeikop apart voorzien van vloeistof. Ik denk dat die doorvoer het euvel was.
    We zullen het zien.

    Ik kan eventueel foto's plaatsen.
     
  14. Ik zeg foto's!
     
  15. #15 GekkeBrabo, 10 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2013

    Your wish is my command. Ik denk dat het hier wel duidelijk te zien is;

    links de splitter, daarna het terugslagklepje en dan rechtstreeks aangesloten op de sproeier. Ik vind dit niet zo mooi/ideaal, dus ik ben bij 3 verschillende automaterialenzaken geweest. Ze hadden echter helaas geen plastic knietje, waarmee ik een mooie 90 graden bocht kan maken om hem mooi op de sproeier aan te sluiten. Daarvoor ga ik nog even met de Ford bellen.
    Aan de andere tak hetzelfde maar dan met een lange slang naar de sproeier aan de bestuurderskant.

    In mijn snelle test van vandaag lekte beide sproeiers niet meer na, dus ik hou mijn vingers gekruist.


    [​IMG]
     
  16. Beste luitjes,

    Ik kan bevestigen dat het met de splitter definitief over is (voor de mensen die er ook nog last van hebben ondanks terugslagklepjes: aanrader)!
     
  17. Ook zonder terugslagklep geprobeerd?
     
  18. Neen, dat helaas niet. Ik ben wel tevreden nu. Deze setup is wellicht overdone, maar wel absoluut fool proof en zonder foutmarge. Dat is mij ook wat waard.
     
  19. Waar heb je die splitter gehaald?
     
  20. Bij de APS en de slang ook. Het knietje voor de aansluiting op de oorspronkelijke doorvoer sproeier bij Ford zelf. Kost 2 euro.
     

Deel Deze Pagina