Mijn auto begint steeds vaker te regenereren lijkt het. Nu 207000km op de klok. Vanmorgen de ford dealer gebeld en gevraagd of er iets aan moet gebeuren of dat ik er zelf iets aan kan doen. Verbruik vind ik momenteel ook aan de hoge kant, 75% snelweg 25% binnendoor en afgelopen week kwam ik op een gemiddelde van 1:16,2 Zit verderr steeds rond de 1:17,2 Op de snelweg zie ik regelmatig op de verbruiksmeter 16,6-17,4 km/ltr Terwijl de vorige eigenaar op 19,2 gemiddeld uitkwam wel met 85% snelweg. Ik vraag me af of het toch door het roetfilter komt. Heb 2 dealers gebeld en kreeg 2 antwoorden. Antwoord 1 was, het is een onderhoudsvrij filter, niks aan doen en verder rijden zo. Antwoord 2 was, iets van V-power tanken of soortgelijk en dpf cleaner er in van forté. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? En evt. Nog tips voor het verbruik. Heb geen zware rechter voet en liggen al de 205/55 R16 banden op. Verder rijd ik zoveel mogelijk op cruisecontrol.
Dan is het roetfilter gewoon versleten. Is niet raar bii deze kilometerstand. Je hebt 3 opties. Het filter lagen reinigen bij een gespecialiseerd bedrijf. Het filter vervangen door een nieuwe of gereviseerde Het filter leegmaken en wegprogrammeren.
Als er geen foutcode's instaan, en de readiness is volledig afgerond dan is de auto goedgekeurd. Dit vereist echter een goede programmering. De RDW is overigens wel bezig met een procedure om bij APK de aanwezigheid van een roetfilter te controleren.
Waarschijnlijk aan de hand van een preciezere roetmeting bij stationair toerental, of een deeltjesteller.
Nu stap ik net uit mijn auto na de terugrit van het werk en loop ik voorlangs, nu ruik ik iets van een uitlaatluchtje ofzo..is dit de geur van het roetfilter die heeft geregenereerd?
Uitlaatgas lucht die ik rook had ik vanmorgen bij koude start ook. Net ff gecheckt en zag dat er 1 verstuiver rondom vettig is. Dus dat wordt verstuiverringen vervangen... Zijn er al meer met een 1.6 tdci vanaf 2011 met dit probleem?