1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Roetfilter verwijderen

Discussie in 'Performance' gestart door spitfire77, 5 feb 2015.

  1. Beste,

    Mijn focus 1.6 tdci 100 pk uit 2008 moet volgend jaar een nieuw roetfilter hebben. Nu overweeg ik om binnenkort na service beurt het roetfilter te laten verwijderen. Dit eventueel in combinatie met dichtsturen EGR klep en een op maat gemaakte eco-tune. Betrouwbaarheid en levensduur zijn voor mij belangrijker dan zo veel mogelijk pk's, koppel winst of brandstofbesparing. Nu heb ik al het een en ander gelezen ook op dit forum maar ben nog steeds opzoek naar een goede tuner die dit voor mij kan doen. Prijs moet redelijk zijn maar hoeft zeker niet de goedkoopste te zijn. Belangrijkste is dat het goed gebeurd en de motor niet beschadigd wordt.
    Voor zover ik begrepen heb zijn er behoorlijk veel slechte tuners met allerlei mooie praatjes. Wie weet voor mij een goed adres ? Bij voorkeur in het zuidwesten ( zeeland ) van het land of eventueel over de grens in Belgiƫ. Bij voorbaat dank.
     
  2. Tot nog toe is het niet duidelijk of er tuners zijn die het netjes kunnen bij Ford's. Het lijkt er sterk op dat er een hele hoop aan foutcodes worden weggeschreven, wat dus voor problemen kan zorgen wanneer er wel iets aan de hand is.

    Waarom een eco-tuning als je betrouwbaarheid het belangrijkst vindt?
     
  3. Klink niet echt hoopgevend. Had mijn focus graag voortaan vrij willen laten uitademen.

    De eco-tuning zou ik laten uitvoeren omdat ik regelmatig een caravan van totaal 7,1 meter aan de haak heb. Verder trek ik altijd rustig op en rijd niet meer dan de maximum snelheid. Hier heb ik het dus niet voor nodig. Daarom indertijd de 100 pk gepakt. Als ik toen had geweten dat deze grote caravan zou komen had ik uiteraard de 109 pk gepakt. Had ik de caravan ook maximaal kunnen laden tot 1300 kilo.
    In principe ben ik best tevreden van de prestaties met caravan. Ben er al 3 keer mee naar Italiƫ gereden en 2 keer naar Spanje. Echter als de auto toch naar een tuner zou gaan leek me zo'n totaal pakket met eco-tuning niet verkeerd. Mits dit niet ten koste gaat van levensduur en betrouwbaarheid. Heb de auto indertijd gekocht omdat ik toen met een kleine caravan reed en ik de 1.6 benzine niet geschikt vond en de 2.0 benzine 3500 euro duurder was dan deze diesel en ik nou eenmaal graag diesel rij. Rij echter ook vaak naar mijn werk 10 kilometer en dit is natuurlijk niet zo'n succes met roetfilter. Auto begint vaak in koudere periodes het laatste stuk te regenereren. Dit is dan meestal op het een fabriek terrein waar ik niet harder dan 30 mag. Dit is natuurlijk geen succes. Nu zou ik een benzine met turbo kopen maar kan nog geen afscheid nemen van deze trouwe focus.
     
  4. Hans, wat ik begrijp van een eco tuning is dat je brandstof gaat besparen en dat ze de motor "te schraal " afstellen waardoor je veel problemen kan krijgen wanneer de motor moet gaan werken (in de bergen rijden, caravan trekken)
    dus ik zou jou geen eco tuning aanraden.
     
  5. Dan inderdaad zeker geen eco-tuning. Wacht nog wel een jaar af en als ik dan nog steeds geen goed adres heb voor het verwijderen van het roetfilter blijft alles origineel en gaat er gewoon bij 120.000 een nieuw roetfilter in.
     

Deel Deze Pagina