1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetfilter verstopt door losse slang of andersom

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nlrhee01, 25 jun 2012.

  1. Wij hebben sinds 2 weken een 1.6 tdci uit 2009 (auto voor de vrouw). Nu 1e tank leeg gereden dus 800 km verder.

    Nu was ik van de week bij Ardea Delft om de voorbanden te laten balanceren om een irritante trilling uit het stuur te halen die bij 120 er was (garantie). Dit hebben ze perfect opgelost, meteen ook de nieuwe nav kaart van 2012 erin laten zetten.

    Op de terug weg op de snelweg gaat ineens het motorstoringslampje branden. Nu was het mij al opgevallen dat de auto weinig vermogen had op de heenreis, maar ik dacht dat het gewoon aan de 109 pk ligt. Ik rij zelf een mini cooper S met 170 pk en 150 kg lichter. De motor ging ook in de noodloop, niet meer dan 3000 tpm mogelijk.

    Rustig doorgereden naar mijn werk (was nog maar een paar km). Tijdens het rijden hoorde je de hoge fluit toon van de turbo. Op het werk de kap open en bleek een dikke zwarte slang los te zetten (volgens mij de verbinding tussen de turbo en het blok??). De slangenklem kon ik er zo overheen halen, dus deze heeft niet vast gezeten. Slang weer vast gezet met de klem, maar de storing bleef.

    Tel contact gehad met Ardea en gelukkig mocht ik bij van Kalmthout in Lisse de storing laten resetten. Daar bleek dat het roetfilter verstopt zat. Dat hebben ze schoongemaakt of vervangen en de rekening is naar Ardea gestuurd. Dus allemaal super service. Auto rijdt weer als een zonnetje, dit nu wetend en ik zo terug kijk dan heeft hij al langer minder vermogen gehad.

    Nu vraag ik met alleen het volgende af, is de slang eraf gesprongen omdat het roetfilter verstopt zat of zat het roetfilter verstopt omdat de slang eraf was gesprongen??
     
  2. Wat was er eerder: de kip of het ei? ;)
     
  3. Van het weekend weg geweest en 500 km getoerd. Op de afrit van de snelweg (2 km van huis) een harde knal vanonder de motorkap en weg vermogen. Is dus weer dezelfde slang van de turbo afgesprongen.

    Donderdag gaat de auto maar weer naar de garage om te kijken wat nu echt het probleem is. Het is beide keren gebeurd na een rit van ongeveer 200 km met alleen maar snelweg met 120 - 150 km/h. Zou het kunnen zijn dat het roetfilter niet regenereerd?

    Iemand suggesties waar we aan kunnen denken?
     
  4. Ik denk dat je zo weinig reacties krijgt omdat dit probleem vrijwel nooit voorkomt bij de 1.6 tdci. Door een lekke of losse intercoolerslang gaat de motor veel roet uitstoten hierdoor kan het filter verstopt raken. Waarom de slang losschiet weet ik niet bij een te hoge turbodruk zou de motor in de noodloop moeten gaan. Waar schiet de slang los? Maak anders een foto.
     

Deel Deze Pagina