1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Roetfilter verstopt constant

Discussie in 'Performance' gestart door kevinfocus, 23 apr 2016.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb een 1.6tdci 109pk focus uit 2007 en heb de heletijd last van mijn roetfilter (deze is bij 160000km vervangen en er staat nu ong 2ton op de klok) de filter slipt iedere keer opnieuw dicht. Mijn turbo begin je dan beter te horen (fluitje) en de gas reactie neemt af. Ik rijd ook aanzienlijk minder km's als voorheen.

    Nu sprak ik laatst een automonteur (kennis) en die had het erover om de roetfilter te laten verwijderen en uitschrijven zodat ik van het probleem af ben en geen verdere schade kan rijden aan de motor door bv teveel tegendruk.

    Heeft iemand hier ervaring mee en waar zou ik zoiets bv kunnen laten doen?
    Ik heb tunex bv al gevonden die dit kunnen uitvoeren.

    Ik hoor graag van jullie.

    M.v.gr. Kevin
     
  2. Korte ritjes zijn inderdaad funest voor een roetfilter. Om goed te kunnen functioneren moeten ze op temperatuur kunnen komen.
    Er zijn hier al een aantal mensen die het roetfilter hebben laten verwijderen, zowel softwarematig als hardwarematig.
    ATM kan ze ook softwarematig eruit schrijven. Een hoop andere tuners ook trouwens.
     
  3. is bij het vv van het roetfilter ook de regeneratievloeistof vv?
     
  4. Dat heb ik inderdaad gecontroleerd en er zit ruim voldoende in (is toen ook aangevuld) egr klep is toen ook vervangen bij 160000km.
    Ik kan niks anders bedenken dan dat het komt door de korte stukken, van het weekend weer eens wat km's gemaakt en nu klinkt en rijd hij weer een stuk beter, helaas rijd ik nu weer een heletijd korte stukken.

    Ben dus echt opzoek nar iemand met ervaring van een verwijderde roetfilter i.v.m. De apk norm.
    De tuning bedrijven geven aan dat als er verder niet geknoeit is met de wagen dat geen probleem moet zijn.
     
  5. Zolang ze de emissie niet meten is er niks aan de hand. Ik zou de EGR klep ook laten uitschakelen als je het roetfilter laat weghalen. Dat scheelt weer in de hoeveelheid roet.
     
  6. Ik heb laatst een auto gekeurd van een maat van me waar het roetfilter weggeschreven is. Helaas is de readiness test niet compleet afgerond door een storing met een temperatuur sensor van het roetfilter. Dus een roetmeting uitgevoerd, deze was binnen de APK norm van 1,5K. Oftewel goedgekeurd na roetmeting zonder roetfilter.
     
  7. Een auto met roetfilter moet om de zoveel tijd even "regenereren", dat regelt de auto (motorregeleenheid) zelf en gebeurt meestal op hogere en constante snelheid zoals op de snelweg.
    Dan wordt er even meer brandstof ingespoten om de uitlaat temperatuur omhoog te jagen en zo je roetfilter schoon"brand". Dit gebeurt op hogere constante snelheid zodat je er dan niet veel van merkt tijdens het rijden.
    Als je dus kortere stukjes rijd, of niet lang genoeg op de snelweg, dan zal uiteindelijk je roetfilter wel eerder dichtslibben.
    Wat vaker pittig rijden als je motor op temperatuur is helpt iets, maar het nu eenmaal een probleem van modernere (egr/roetfilter) motoren.
    Je zou soms even bij de garage een regeneratie kunnen laten doen...dan staat de auto gewoon stil en word ie met de computer eraan aangestuurd.. dan staat ie wel een kwartier op hogere toeren te blazen, maar t helpt... of t zo prettig voor de motor en jezelf is weet ik niet ;-) maar t helpt wel

    Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
     
  8. dan zou ik dat kwartier wel benutten door zelf de snelweg op te gaan om 'm leeg te branden, scheelt ook weer garagekosten ;)
     
  9. Met een computer kan je hem meteen aansturen om te regenereren en via rijden op de snelweg kan t veel langer duren voordat de motorregeleenheid vind dat de omstandigheden daar goed genoeg voor zijn om te starten..
    Maar ik zou ook gewoon wat vaker op de snelweg even de boel "schoonbranden" ;-))

    Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
     
  10. Hartelijk dank voor de info allemaal.
    Ik heb hem inderdaad al 2x aan de laptop gehad omdat t met t rijden niet wou lukken (zit wel een maand of 2 tussen de keren) een goede kennis van mij heeft een garage en daar kan ik gelukkig de laptop even aankoppelen ( kost een vlaai haha).
    Ik ben vooral blij te vernemen dat de apk meting goed was gegaan, dithelpt mij zeker in mijn beslissing.
    Ik last ook wat over de egr klep dicht zetten en uitschakelen, dit heb ik vaker gelezen maar ook datze hem dan afdoppen. Is dat dan echt nodig?
     

Deel Deze Pagina