Is het nodig om een roetfilter reiniger additief in de brandstoftank te doen? Ik heb 315.000km en ik geraak door de keuring maar ik heb de indruk dat mijn verbruik omhoog gegaan is. Was eerst 6.0l en nu zit ik op 7.0l/100km. Ik gebruik ook vaker de airco dus dat kan ook een verklaring zijn. Om de zoveel km hoor ik de ventilator op volle toeren draaien en naar het schijnt is de roetfilter zich aan het reinigen. Auto rijdt een beetje schokkerig op dat moment en weet niet of dat normaal is.
Ken de motor als zijnde 2.0hdi, want is een psa blok dat in de focus ligt. Om eerlijk te zijn heb bij deze blokken nog nooit een roetfilter echt vervangen, bij de 1.6hdi zat. Enige dat keer voorkwam bij hogere km-standen was dat hogedruksensor, en/of hogedrukpomp problemen gaven. hogedruksensor vervangen en pull test doen op de terminals van de stekker. Heb deze terminals ook keer vervangen. Hogedrukpomp want soms wouden de 2kleppen die erop zitten niet goed werken. Ivm er geen opvoerpompje op zit, is het ook voorgekomen dat er lucht werd aangezogen. roetfilter wordt eigenlijk elk 500km ongeveer een keer gereinigd, op dat moment kan idd je verbruik omhoog lopen. Heb je gekeken of je storing hebt? Ivm hoge km-stand kan je kijken of je keer de verstuivers kan laten nakijken, kijken of deze nog goed werken. Het zijn allemaal ideeen die eigenlijk zo ff te binnen schiet. Ivm auto door de keuring komt en eigenlijk verder niks aan de hand is. als de wagen de roetfilter niet schoon krijgt dan zal er ook een storing kunnen optreden.
Toen ik mijn TDCI MK3.5 nog had deed ik er om de 5 tanks Wynn's injector cleaner in met merkbaar verschil. Te koop bij de bouwmarkt en Makro maar het goedkoopste bij Winparts https://www.winparts.nl/filters-vlo...51/wynn-s-injector-cleaner-325ml/p108838.html
Daar zijn zoveel van die additieven dat ik geen keuze kan maken. Wat denken jullie van dit hier, Lindemann Total Care Diesel ?