1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rijgedrag Focus MK3.5

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door rsterenb, 7 jul 2023.

  1. Ik rijd een Focus MK3.5 Titanium wagon 2.0 TDCI. Ik vind 'm met bochtenwerk zo nu en dan lastig in de hand te houden: zo strak als de ST slalomt die ik bij "Sway bar/anti roll bar MK4 niet verkrijgbaar?" zag is 'ie zeker niet.

    Daarom ik ben op zoek naar een mogelijkheid om 'm stabieler te maken. Ik heb echter geen ervaring met dit soort aanpassingen, dus ik ben op zoek naar advies hierover.
    a) Van wat ik heb opgezocht lijkt de stabilisatorstang de gegadigde om naar te kijken. Klopt dat?
    b) Als ik daarnaar zoek dan staat eigenlijk overal bij dat het ding voor een ST is. Ik heb een gewone Titanium wagon: past 'ie daar ook?
    c) Zijn er andere dingen waar ik eerst naar zou moeten (laten) kijken?

    --
    Rob

    Sent from my IN2023 using Tapatalk
     
  2. Wat voor banden zitten er onder? Merk, type, maat.

    Uiteraard eerst ook zeker weten dat je schokdempers en veren in orde zijn. Hoeveel kilometer heeft die gelopen?
     
  3. Precies wat omeyoyo zegt. Laat eerst de ophanging eens controleren.

    Vaak worden auto's strakker in de wegligging door middel van verlagen, andere rubbers (powerflex bijvoorbeeld) of van die seaybars die je noemde.
     
  4. Wat al gezegd is plus je bandenspanning speelt ook een grote rol.
     
  5. Eigenlijk hetzelfde wat in de andere topic is gezegd.

    St heeft een hele ander vering en damping.
    Dus dempers,veren en stabilisatorstang is dikker.

    Als het erop past vergelijk je ook weer hatchback met wagon.

    Zoals daar ook aangegeven is. Alles dat je wint met stugger maken en dus minder rol in body krijgen.
    Verlies je aan comfort.
     
  6. Hij heeft rond de 150.000 gelopen.
    De banden maat is: 215/50 R17
    Voor: Michelin Premacy HP
    Achter: Viking ProTech NewGen
    De bandenspanning weet ik zo niet.

    Toen ik 'm eind 2021 kocht zaten er Michelins rondom. Achter waren ze eerder aan vervanging toe (eind dit jaar zal voor aan de beurt zijn), en dat werden Vikings. Dat was niet helemaal mijn keuze; iets met APK en op dat moment geen Michelin kunnen krijgen, want dat was m'n voorkeur.

    Ik lees net op de ANWB website:
    "Op droog wegdek gedraagt de Viking zich in bochten onsamenhangend. Bij insturen reageert de achteras vertraagd. Bij vrijwel alle mogelijke manouevres zit de band al heel snel aan (of over) de grens van de grip. Dankzij relatief goede prestaties op remmen droog worden de onvoldoendes op rijeigenschappen en weggedrag (veiligheid in noodsituaties) nog opgehaald tot een voldoende zodat een 3 sterren eindoordeel mogelijk wordt. Ook op nat wegdek zijn er duidelijke tekortkomingen. Het lukt de band niet om hoge krachten over te dragen. Er is snel sprake van overstuur en de band blijft lang glijden (duurt te lang voordat hij weer gaat rollen).
    Dat is ongeveer hoe ik het zelf ook zou zeggen, en dan heb ik ze zelfs alleen achter liggen.

    Maar goed, dan ga ik ook de ophanging na laten kijken, want misschien dat daar ook uit komt wat de rammel is die ik soms op ongelijk wegdek hoor.

    --
    Rob

    Sent from my IN2023 using Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Als je het rijgedrag opmerkt na de vervanging van de banden, dan zouden het zomaar de vikings kunnen zijn.
     
  8. Michelin is een band uit het premium segment, de Viking is een band uit het budget segment,
    daar zit uiteraard een verschil in, zowel in prijs als in kwaliteit.
    Wat ik dan vreemd vind, is dat er Michelin onder zat, op dat moment niet leverbaar is, en er dan
    blijkbaar vanuit de garage besloten is om er Viking onder te zetten.....terwijl er vast wel Vredestein
    of Pirelli leverbaar was.

    Maar jouw klacht herken ik in grote lijnen wel, achteraf had onze Focus wagon 2016 1.0 ecoboost Titanium
    dat verschijnsel ook ongeveer zoals jij het beschrijft, je hebt af en toe het idee dat de auto heel kort het contact
    met het wegdek verliest.
    Als voorbeeld neem ik de snelwegen in Duitsland:
    Dan rijd je 140/150 km/h in een flauwe bocht, en dan zitten er hobbels in de weg en begint de auto logischerwijs
    iets te deinen, en dan af en toe lijkt het net alsof hij even een 10 cm naar buiten toe "springt", uiteraard zal het
    misschien een cm zijn, maar je moet voor je gevoel in zo'n lange doordraaier best stevig werken om de auto
    mooi op zijn plek te houden.
    En wij hadden een combi van Michelin achter en Vredestein voor op 17" LM velgen, in de winter stond hij op
    Vredestein rondom en 16" LM vegen, hij deed het met beide sets.

    Intussen de Mazda uitgetest met volle bepakking op de snelwegen van Duitsland, en daardoor ontdekt dat de
    Focus (ondanks het zeer fijne onderstel) het toch iets minder deed tov de Mazda, hij laat zich nog makkelijker
    besturen dan de Focus
     
  9. Ik zou beginnen met een uitlijncontrole bij een goed adres beginnende met de achteras.
     
  10. Om eerlijk te zijn, de garage had niet zelf besloten om er Vikings onder te leggen, dat is niet hoe ze daar werken. Ik had zelf niet op een paar dingen gelet: de banden waren zo ver heen dat het een afkeur was, en ik moest 'm op dat moment gekeurd krijgen omdat ik voor een vakantie stond. Die garagehouder is geen bandenboer, doet voor zover ik kan beoordelen over het algemeen z'n best (ik ga nog steeds liever naar hen dan naar Van Mossel), maar kon op dat moment geen andere band in dezelfde maat leveren. Waarom, dat weet ik niet, en daarover discussiƫren maakt meestal niet dat ze op magische wijze toch leverbaar worden. Dus werden het de Vikings. En dat is een wijze les voor mij: "ik heb er nog geen klachten over gekregen" is geen argument, dus doe mij maar Michelin. (En dat ik beter m'n banden in de gaten moet houden, en de APK niet vlak voor m'n vakantie moet plannen...)

    --
    Rob

    Sent from my IN2023 using Tapatalk
     
    DexterXL, M.Blaak, OmeJoyo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Misschien een idee om de banden van de voor naar achteren te plaatsen. Misschien helpt dat voor nu ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Sowieso bij nieuwe achterbanden bij voorwielaandrijving zou ik de voorbanden naar achteren doen en de voorbanden de nieuwe laten zijn.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Het advies is andersom, maar aangezien de voorkant sneller slijt doe ik dat ook nog wel eens.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. het lastige met banden is, je kan ze niet ff testen.
    ik herken jouw problemen niet maar op het model en de motorisering na heb ik ook een totaal andere auto.
    zelf denk ik dat 1 of 2? maatjes groter in velg inch ook nog wel kan helpen bij een betere wegligging.
    of een setje verlagingsveren :shrug:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina