Remschijven van een Mondeo onder de Focus?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Alchy, 27 mrt 2011.

  1. Hey

    Omdat mijn remschijven richting vervanging gaan, is er mij aangeraden van een iets grotere maat te nemen (zeker met de chiptuning en de greenstuff).

    Aangezien dat mijn wagen morgen binnengaat om mijn trommels, handrem en dergelijke te laten vervangen, kan ik ineens checken om mijn voorste schijven te laten vervangen. Omdat de ATE, Brembo, EBC schijven allemaal op bestelling zijn (en ik eerder kans heb dat de OEM schijven wél binnen zijn), had ik gedacht om mijn schijven te laten vervangen naar de schijven van een mondeo, ST130/ST170...

    Gaat dit passen icm 16 inch velgen?
     
  2. Beste Alchy,

    Ik raadt je aan mijn topic eens te lezen:
    Om grotere schijven te kunnen plaatsen op een focus heb je compleet andere fusee's nodig inclusief andere remklauwen.
    De focus 1 heeft namelijk de remzadels vast aan de fusee zitten (1 gegoten deel). Daardoor kan er met een standaard setup nooit en te nimmer een grotere schijf op.

    Dat het je aangeraden is om er wat groters op te zetten kan ik begrijpen, ik was namelijk ook niet echt tevreden.
    Maar met de vermogenstoename op een tddi valt het nog wel mee.
    Je zit grofweg op het vermogen van een tdci in het gunstigste geval en die doen het met dezelfde voor-remmen. Tdci's hebben alleen achter schijfremmen.

    Het komt er in het kort op neer: veel geld uitgeven aan redelijk zeldzame onderdelen (gebruikt of nieuw). Of toch maar voor de standaard maat schijven gaan, maar dan Brembo Max of ATE Powerdisc icm goede blokken.

    Als je dan (net als ik) toch voor de ST170 set gaat: ja ze passen binnen een 16" wiel. Maar mogelijk niet alle! Ik heb voor de winter een setje 16" 'Trend' wielen: daar past het net. hangt dus af van de ET waarde en hoe ver de spaken naar binnen komen.
     
  3. Velgen zijn TSW Venom, en de spaken maken een buiging naar buiten toe. De ET-Waarde ken ik niet vanbuiten, maar de velgrand staat gelijk met de wielkas.

    Blokken zijn wel ok, de EBC greenstuff. Ik dacht 2 vliegen in 1 klap te vangen, aangezien ze toch bezig zijn an de remmerij.

    Ik zal het (laten) checken, anders komen er bij het eerste onderhoud de ATE schijven onder en moet ik volgende week een beetje oppassen als ik de Deutsche Autobahn opduik.

    Je topic heb ik al eens gelezen (ben stiekeme fan van je wagen), maar ga dit zeker nog eens doen met het oog op de remmerij.
     
  4. Betse,

    een goedkoper alteratief dan wieldragers van een ST170 (redelijk zeldzaam) zijn wieldragers van een fiesta mk6, deze zouden zo op een focus 1 passen, echter zouden problemen geven ivm ABS, mocht je auto geen ABS hebben of jij het niet echt nodig vinden is ditmss een optie. Ikzelf heb het geluk gehad redelijk betaalbaar een setje nieuwe ST170 wieldragers te vinden want de originele remmerij was ook naar mijn mening aan de magere kant.

    gReetS
     
  5. Ik zie het verband ook niet tussen verhoogd vermogen van de auto en formaat van de remmen.

    Of je nu met 90pk afremt van 140km/h of met een 115pk van 140km/h, blijft toch hetzelfde.

    Los daarvan vind ik de standaard remmen prima voldoen, ondanks mijn pittige rijstijl.
     
  6. Upgraden om te upgraden doe ik zowieso niet, heb daar simpelweg het budget niet voor. Maar aangezien de voorste schijven aan vervanging toe zijn, ben ik de mogelijkheid aan het onderzoeken om te upgraden.

    Naar mijn persoonlijk gevoel, vind ik ze te licht voor (de lullige) 123pk die mijn motor nu produceert. Better safe than sorry... ;)
     

Deel Deze Pagina