1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rempedaal zit 'laag'

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wvrooy, 11 nov 2012.

  1. Beste FoFO-ers,

    Bij mijn :focus: heb ik de laatste tijd last van een rempedaal dat erg 'laag' zit. Dat wil zeggen: de eerste paar centimeters intrappen levert geen noemenswaardige vertraging op, daarna is het remgedrag gewoon in orde. Het vreemde is dat als ik stilsta en tweemaal op het rempedaal trap, dat het de tweede keer wel 'normaal' aanvoelt. Dit is begonnen nadat ik een paar weken terug de remblokken voor heb vervangen.

    Gisteren is de auto weggeweest voor een nieuwe koppeling en toen heb ik gelijk de remolie laten verversen. De achterremmen zijn ook bijgesteld. Het pedaal lijkt nu iets happiger, maar het rempunt zit nog steeds enkele centimeters diep.

    Ik heb het idee dat er in een van de remschijven een lichte kromming zit; af en toe is er bij stevig remmen een lichte trilling in het stuur voelbaar. Kan dit de reden zijn van het bovenstaande probleem? Of moet ik het gaan zoeken in de richting van de hoofdremcilinder?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
     
  2. De dikte of kromheid van de remschijven heeft niets met de hoogte van het rempedaal te maken, dit kan alleen veroorzaakt worden door lucht in het systeem of een defecte hoofdremcilinder, gezien de remvloeistof al ververst is ga ik er even vanuit dat dit goed ontlucht is en zal dus de hoofdremcilinder over blijven.

    Je zou nog kunnen proberen het remsysteem handmatig te ontluchten, dit werkt soms beter als met de drukketel op het reservoir.
     
  3. Hmm dat klinkt als slecht (duur) nieuws... Bij de kromme schijven kon ik me voorstellen dat ze, door de slag die erin zit, de remblokken wat verder dan nodig uit elkaar duwen.

    Is er nog een bepaalde manier waarop ik kan vaststellen dat de hoofdremcilinder inderdaad aan zijn einde is?
     
  4. Hoe voelt je pedaal aan?
     
  5. Eerste paar cm voel je nauwelijks tot geen weerstand, daarna is het remgedrag (volgens mij) normaal. Niet sponzig of zo in elk geval.
     
  6. Hoe oud is je remvloeistof? Bij mij is hij laatst vervangen en sindsdien grijpt hij eerder aan.
     
  7. Ik heb hetzelfde gehad, de auto wou slecht ontluchten en pedaal deed de eerste slag ook niks. Ik heb toen n andere hoofdremcilinder geplaatst.

    Zoals Nicky al aangaf; het systeem is wel goed ontlucht? Desnoods met de WDS laten ontluchten. Dit werkte bij mij ook beter.
     
  8. #8 wvrooy, 11 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2012
    Vrij nieuw ;)
     
  9. Wat is de WDS precies? Een snelle Google opdracht levert niet direct een antwoord...
     
  10. Waarschijnlijk is dit het apparaat dat je moet aansluiten op potje waar je je remvloeistof bijgiet...

    Machine aanzetten, en die perst remvloeistof erin, enkel nippels openzetten en wachten tot remvloeistof eruitkomt (1 voor 1 en zorgen dat je darmpje eropzitten hebt en potje eronder)
     
  11. Oeps, iets over het hoofd gezien:)
     
  12. #12 wvrooy, 11 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2012
    Na nog wat verder zoeken kwam ik een pagina over Worldwide Diagnostic Software tegen. Is dit wat je bedoelt met WDS?
     
  13. WDS is het diagnose systeem wat ford gebruikte, ofwel de "uitleeskast"
     
  14. met wds laat je de abs pomp draaien
    dit om de intern ook te ontluchten

    als je een remslang vervangt doe je dit met een remvloeistofapparaat
    deze zet een constante druk van vloeistof op je systeem 1 á 2 bar
    dan hoef je alleen bij het wiel de boutje open te zetten zodat alle lucht eruit kan.
    in zo'n geval hoef je namelijk niet de abs te ontluchten ivm daar geen lucht zit

    alleen als je boven de abs pomp iets moet doen
    dan moet je dus ook alle lucht door je systeem pompen
    en zal je de abs ook moeten ontluchten
    mogelijk dat je dit 3 á 4 keer moet doen
     
  15. Ah, op die manier. Bedankt voor de uitleg heren! Dan ga ik maar eens contact opnemen met de dealer volgende week, kijken of met WDS ontluchten uitkomst biedt. Of is er iemand op het forum die me hiermee kan helpen?
     
  16. Wouter, stuur Lars ( Dutchguy) eens n berichtje.
    Die heeft een WDS. Nadeel is wel dat jij jn Helmond zit, en hij in Dalfsen overijssel.
     
  17. Hey,

    begin eerst eens met te kijken of al je wiellagers wel goed zijn en vast staan, focus 1 heeft namelijk behoorlijk zielige moeren op de aandrijfassen die wel eens durven loskomen, resultaat speling op je lager waardoor je wiel schuin gaat staan, bij eerste keer rem induwen duwen de remblokken je schijf en dus ook je wiel recht, direct daarna terug remmen resulteert dus in een kortere slag van het rempedaal.
    Als je de moeren kan aandraaien en het probleem is hiermee opgelost raad ik je aan om andere moeren te monteren van een mondeo ST220, deze passen 1 op 1 en leveren geen problemen op met loskomen

    gReetS
     
  18. Hmm Dalfsen is wel echt een eind weg... Bedankt voor het meedenken, maar dan ga ik het toch eerst even bij de dealer proberen. Die zit praktisch om de hoek :)

    Bedankt voor de tip, had hier nog niet eerder van gehoord.

    Plan de campagne ziet er nu dus als volgt uit:
    1. Wiellagers + bevestiging nakijken
    2. Met WDS het remsysteem laten ontluchten
    3. Hoofdremcilinder vervangen

    Nu nog tijd zien te vinden om weer eens onder de auto te gaan liggen... Ik hou jullie op de hoogte! :)
     
  19. Een kleine update, nadat het weer veel te lang is blijven liggen:

    Gisteren heb ik de kromme remschijven vervangen; het getril is weg maar zoals verwacht is het eerder beschreven probleem blijven bestaan. Ik heb even aan de wielen gedraaid, maar de wiellagers lijken prima in orde te zijn: geen speling en alles loopt lekker soepel.

    Vooralsnog vind ik het onwaarschijnlijk dat er lucht in het systeem zou zitten. Daar is de monteur die eraan heeft gewerkt te secuur voor. (Familie ;)) Verder zou het onlogisch zijn dat er lucht in de ABS pomp komt door enkel het verversen van de vloeistof.

    Mijn verdenking ligt nu bij de hoofdremcilinder, mede omdat het probleem is ontstaan tijdens het vervangen van de remblokken. Waarschijnlijk heb ik het pedaal te ver ingetrapt en is daardoor een cupje beschadigd.

    Nu is de vraag: nieuw of gebruikt monteren? Het is nogal een prijzig onderdeel, maar je remmen zijn natuurlijk niet onbelangrijk. Hoewel ik niet verkeerd wil bezuinigen is het verschil wel erg groot tussen nieuw en gebruikt: ongeveer 210 euro tegenover 50 euro.

    Heeft er iemand ervaring met het monteren van een gebruikte hoofdremcilinder, of het reviseren daarvan? Of is het verstandiger om toch maar weer de portemonnee te trekken?
     
  20. #20 Marco Morello, 3 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2012
    Ik heb zelf ook de hoofdremcilinder vervangen. Is wel een 2e handse maar moet wel zeggen dat ik 'm van de donorauto heb gebruikt. Bij mij wou het systeem heel slecht ontluchten en was de remdruk niet altijd even fijn. Met deze hoofdremcilinder is het probleem wel verholpen.

    Ohja; wanneer je de hoofdremcilinder vervangt, dan moet je het systeem eigenlijk wel compleet (dus ook abs pomp) ontluchten. Dat ontluchten kan het best dan met de WDS gebeuren.
     

Deel Deze Pagina