1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

remklauw blijft hangen?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Geert, 2 dec 2012.

  1. Mijn :focus: 1.8 uit 2000 stinkt af en toe als ik rem. De geur lijkt een beetje op die van een net uitgeblazen kaars, maar dan scherper.
    Omdat er niks aan de hand leek en ik niet een directe bron kon vinden, heb ik er eerst een tijdje mee door gereden. Echter tijdens een lange vakantierit begon de auto bij het remmen naar links te trekken en maakte een schrapend geluid. Bij terugkomst werd in de garage geconstateerd wat ik al verwachtte: De remblokken aan de linkerkant waren helemaal weg en hadden al een stukje schijf meegenomen. De blokken en schijven aan de voorkant zijn beide direct vervangen. Het probleem was dat de linker remklauw was blijven hangen. Volgens de monteur kwam dit omdat de remblokken al redelijk ver versleten waren (maar in principe wel nog goed) en dat de zuiger daardoor niet meer terug was gegaan. Met de nieuwe blokken hoefde ik me daar geen zorgen meer over te maken. Dit was 2,5 maand geleden.

    Nu heb ik echter alweer een tijdje last van het stinken als ik flink rem. De remmen werken verder wel zoals het hoort en de auto trekt ook niet naar een kant. Ik heb al eens gevoeld aan de velg na een rit, maar deze lijkt niet warmer dan de andere.
    Voordat ik weer naar de garage ga, wilde ik vragen of hier iemand ervaring heeft met stinkende remmen en hoe ik dit kan oplossen. Ik heb al wat gezocht op internet, maar niet echt dit specifieke probleem gevonden. Zou het nodig zijn om de remklauw te vervangen?

    Wie kan me helpen?
     
  2. Hoe is het niveau van de remvloeistof? Mogelijk is de cilinder misschien lek, waardoor deze niet meer goed werkt?
    Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat de boel goed gereinigd moet worden.
     
  3. Het remvloeistofniveau heb ik gecheckt en deze staat op hetzelfde niveau als normaal (net boven het streepje van max)

    Is het moeilijk om de remklauw schoon te maken en waar moet ik dan op letten?
     
  4. Waarom ge je niet gewoon terug naar degene die je remschijven en blokken heeft vervangen? Een remklauw vervangen....kan altijd maar is het allemaal wel goed ontlucht?. Is het rempedaal niet sompig?
     
  5. Ik weet enkel hoe handig je zelf bent maar als je het wiel demonteerd kun je zelf kijken of de zuiger van de remklauw vastzit door deze handmatig terug te drukken.

    Let er wel op dat je nadien een aantal keren op het rempedaal trapt om weer goed te kunnen remmen.

    Maar zoals gezegd het hangt er vanaf of je er zelf kijk op hebt.
     
  6. Als je de auto opkrikt en de wielen ronddraait, gaat dit dan makkelijk?
    Ik had een poos geleden ook een remklauw die licht bleef hangen. Grootste probleem was om dat te ontdekken, zodra ik over een hobbel of kuil reed sprong hij los. Dus ook op het moment dat hij de brug op werd gereden.
    Ik merkte niks tijdens het remmen alleen werd de bewuste velg lekker warm, niet heet of zo was gewoon een lekkere temperatuur om bij deze winterse temperaturen de handen iets op te warmen:)
    Even de auto op de krik en het wiel zelf ronddraaien. Als hij constant schraapt blijft de rem iets hangen. Zo af en toe een klein beetje schrapen is geen probleem, dat doen alle schijfremmen.
     
  7. klinkt bekent...

    mijn vorige remblokset was van een goedkoop(er) merk, met deze blokken zelfde verhaal als bij jou, stevig ritje -> remmen stinken en ook remkracht verlies, ik heb ze na een maand of 3 eruit gegooid en vervangen door een setje van BOSCH, wereld van verschil, geen stinkende remmen meer en veel meer remvermogen.
     
  8. Gister ben ik vanwege een bandenwissel bij de garage geweest (andere garage dan in mijn eerste post), Ik heb gevraagd of ze ook even naar de remblokken wilden kijken. Zelf heb ik eerder al eens gekeken, maar kon niks ontdekken.

    De slijtage was normaal, maar aan de rechter kant waren kleine haarscheurtjes in de blokken te zien. Volgens de monteur een teken van slechte blokken.
    Het was volgens hem niet direct nodig om de blokken te vervangen, maar ik moest de slijtage wel goed in de gaten houden omdat ze nu sneller zouden slijten.

    Hoogstwaarschijnlijk heb ik dus hetzelfde probleem als Wally.

    Wat zal ik nu doen? Snel de blokken vervangen door een goed merk of alles goed in de gaten houden en de blokken oprijden. Heeft het oprijden van de blokken nog gevolgen voor schijven? (inslijten oid.)
     
  9. Het kan Ijn dat ze te warm zijn geworden.hierdoor kunnen scheurtjes ontstaan.
    Ook kan de remvoering "verglazen" waardoor ze gladder worden en minder remkracht overbrengen.

    Ik zou er nieuwe blokken op zetten, ook gelijk je schijven controleren. Als hier haarscheurtje in zitten, of blauw zijn deze ook vervangen. Ook de minimale dikte even controleren.
     
  10. Buiten dat een aanlopende rem niet goed is voor je schijven en blokken (beter vervang je dan beide) is het wel op te lossen.

    Auto op de krik, wiel eraf. De klauw zit achterop met 2 inbussen vast (onder die zware dopjes). Deze eruit draaien dan kun je de klauw eraf pakken. Op de remtang zie je twee geleidegootjes (onder en boven) waar de blokken in worden gehangen. Deze gootjes moet je helemaal blank schuren en daarna in de kopervet zetten. Als je de klauw dan toch los hebt, kun je kijken of de remzuiger gangbaar is. Ik denk niet dat de remzuiger zelf een probleem geeft. Bij het terug monteren moet je de inbus bouten er met de handmatig indraaien en zeker niet direct met je ratel erin draaien. Waarom is dat? Wanneer je het schroefdraad vernuekt dan kun je een andere fusee gaan ophalen.
     

Deel Deze Pagina