Rem en koppeling olie verversen

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by 2 Fast 4 U, Jun 28, 2023.

  1. Ik wil een dezer dagen de rem en koppeling olie verversen, en heb twee vragen :

    1 kan ik de ontluchtingsnippels bereiken als ik de wielen demonteer?

    2 ik heb een apparaatje gekocht om met wat luchtdruk de remolie te verwisselen, wat is het beste methode het rem en koppeling systeem eerst geheel leeg drukken en dan weer vullen of leiding voor leiding met nieuwe olie vervangen?
     
  2. Zou het laten doen kost ongeveer €50 dus zoveel voordeel haal je er niet mee.
     
  3. Ik vraag of de methode die wil gebruiken om de rem en koppeling olie te vervangen goed is en niet het advies om het te laten doen, ik heb tijd zat.
     
    Ecobeast likes this.
  4. Volgens mij eerst leeg drukken en daarna alles dicht en vullen en ontluchten. Of je bij de nippels komt als je de wielen er af hebt lijkt me wel maar weet ik niet zeker. Weet niet of koppeling ook nog apart ontlucht moet worden.
     
    2 Fast 4 U likes this.
  5. als je het zelf wilt doen zou je het al moeten weten hoe,maar dat je niet weet of bij de nippel kan als het wiel er af is.
     
  6. Ik zou het reservoir eerst leeg zuigen en alvast vullen met nieuwe olie.
    De nippels zijn bereikbaar met de wielen eraf, zitten op de remklauw.

    Open draaien en wachten totdat er in dit geval olie uit komt die meer helder is. Ondertussen ook zorgen dat het reservoir niet leeg komt te staan.
    Met deze methode spoel je het gehele remsysteem door met verse olie.
     
    TWA, 2 Fast 4 U and paul vingerhoets like this.
  7. @Edgar Focus & @Fredhead bedankt dat is wat ik wilde weten. De koppeling heeft een aparte ontluchting onder het luchtfilterhuis.

    @Bertus 7 Ik doe al jaren zelf het onderhoud aan mijn voertuigen en het ontluchten van een remsysteem heb ik al jaren onder de knie, normaal doe ik dit met twee personen op een put waar ik zeker weet dat ik bij de ontluchtingsnippel kan. Maar nu ik het alleen moet doen met een apparaatje wil ik niet iedere keer de put in en uit klimmen, waar ik trouwens nu niet op kan. Ik wil gewoon elke wiel afzonderlijk eraf halen en zo ontluchten. Just my two cents, ben wat voorzichtiger met advies geven en reacties op situaties die jij niet ken.
     
    PhoenixNLx likes this.
  8. @2 Fast 4 U
    Erick,
    Wel eerst de remmen doen, dan de koppeling.
    En inderdaad wat Fredhead zegt, eerst leegzuigen en nieuwe olie erin. Bijvullen wanneer nodig.
    Maar niet pompen want dan kun je lucht in het systeem krijgen.

    Succes
     
  9. Dank je wel, wat het leeg zuigen betreft daar zal ik iets op moeten vinden.
     
  10. Ik weet niet welke pomp je hebt, ik heb ze gezien met een reservoir waar je remolie in gooit waarmee de pomp zelf zorgt dat je nooit zonder komt te zitten.
     
    2 Fast 4 U and Edgar Focus like this.
  11. Ik heb ze inderdaad ook gezien die je op je reservewiel aansluit voor druk en een resevoir voor de vloeistof om te zorgen dat er geen lucht bij komt..Maar ik moet eerlijk zeggen dat is wel heel lang geleden
     
  12. Moet bij auto's met een abs de abs pomp niet aangestuurd worden zodat ook dat gedeelte vervangen wordt?
    Vaak zie je die optie in de uitlees software bij de service akties.
     
  13. Er zijn losse tankjes die je met een conus vast kunt zetten op het reservoir. Door het ontstaan van onderdruk zal de nieuwe remvloeistof aangezogen worden uit het losse tankje waardoor het vloeistof pijl in het reservoir automatisch bijgevuld wordt en dus op pijl blijft hier hoeft dus geen druk op gezet te worden puur een goede afdichting is noodzakelijk.

    nu kun je met de vacuümpomp alle remmen langs en overal de oude remvloeistof eruit trekken, beginnend rechts achter, links achter, rechts voor en linksvoor. Om de abspomp te voorzien van verse vloeistof zul je een diagnose apparaat eraan moeten hangen en de juiste handelingen te verrichten
     
  14. Screenshot_20230629_081748_Chrome.jpg
     
    Edgar Focus likes this.
  15. Ja die inderdaad
     
  16. Die doet het redelijk, ik heb hem ook. Maar eigenlijk gebruik ik meestal mijn home made vacuum zuiger. Gemaakt met een hak bruine bonen pot, een wijnfles vacuüm trek setje, een vacuüm slang aansluiting, een tube kit en een stuk vacuüm slang.
     
  17. Met remvloeistof mag je gerust voorzichtig zijn vreet graan aan de lak
    Daarom heb ik geen voorkeur om dan potjes op druk te zetten met alle risico’s van dien. meen vacuüm systeem is dan een stuk veiliger
     
  18. Ik heb deze gekocht deze week, dus het wordt even opletten hoe het gaat, daar ga ik volgende week mee aan de slag. Er mag maar 1.4 B / 20 psi druk gebruikt worden kijken hoe ik dat oplos, band van de kruiwagen gebruiken denk ik

    Remontluchter.jpg

    Gisteren de bougies vervangen en dit is wat ik aantrof nadat ik de afdekplaat verwijderd had, resten van een muizen diner

    Nootjes.jpg
     
    Edgar Focus and Bertus 7 like this.
  19. Gelukkig geen marter denk ik dan maar
     
    2 Fast 4 U likes this.
  20. Een marter eet aan bougiekabels
     
    Edgar Focus likes this.

Share This Page