1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ratel gevolgd door rook.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Erik1989, 2 jun 2012.

  1. Hallo,

    Ik heb nou sinds een weekje mijn focus, rijd lekker en ben er natuurlijk erg blij mee.
    Nou heb ik wel een klein vraagje, als ik optrek dan heb ik in de eerste tot de derde versnelling een rateltje. Mijn broer heeft ook een focus en die zei dat hij dat ook wel heeft. Maar dat dat al zo is sinds hij hem kocht.
    Eerst dacht ik... Prima, dan kijk ik er wel even tegenaan. Maar zo nu en dan krijg ik er ook een rookpluim uit, wel witte rook hoor.

    Maar toch irriteert mij dit, als het een klein beetje was.. Ok. Maar soms dan gaat hij maar door.
    Het is trouwens een ford focus uit 2000 1.4 16v
    Heeft iemand hier ook enige ervaringen mee gehad?


    Bij voorbaat dank voor het reageren.
     
  2. Verdwijnt er ook koelvloeistof?
     
  3. Nee hoor. Ik check alles eigenlijk elke dag, tot nu toe is alles op pijl gebleven.
     
  4. hmm oke ik zou ook bijna denken koelvloeistof.
    Ik zelf heb zo iets gelijks (alleen eregere vrom ) gehad met een opel vectra.
    bij mij was een cilinderwand gescheurd waardoor en koelvloeistof binnen kwam en deze veroorzakten een wite rook.
    alleen bij mij trok hij niet meer en ondstond er op zijn zachts gezegt een plaatselijke mist bank achter de auto.

    om witte rook te veroorzaken is maar een heel klein beetje koelvloeistof nodig wat je mogelijk niet eens opmerkt omdat je dagelijks controleerd.

    aan de andere kant zeg je dat je het niet de heletijd hebt en bij een eventuele lekkage lijkt het me dat het of lekt of niet.

    meschien ook een bepaalde geur als hij rookt?
    of andere eigenschapen zoals niet trekken of stotteren of zo?
     
  5. Hmm ja, dan zou ik inderdaad het over langere termijn wat in de gaten moeten houden, hij heeft niet andere "symptonen" zoals niet trekken of stotteren, soms ruik ik wel wat, ik kan niet echt mijn vinger erop leggen wat precies de geur. En ook dit ruik ik niet echt vaak, tot nu toe nog maar 1 of 2 keer.
    Mijn vriendin zei dat het een beetje een gasachtig geurtje was ofzo.


    Maar dat brengt me wel op het rateltje. Ik stond er vanavond even naast en hij doet het eigenlijk elke keer na het schakelen / onder het lage snelheid optrekken.
    De koelvloeistof zou inderdaad de rook kunnen verklaren, maar hoe komt dit dan?
     
  6. het zou dan tog in de cilinders moeten komen.
    als er een slang zou lekken en de vloeistof zou op hete dele komen zou hij voor dampen/roken.
    ben geen monteur maar volgens mij kan het al met een lekkende koppakking.
    Ik weet niet zo hoe dit te controleren is (meschien het systeem onder druk zetten).
    waneer heb je de damp/rook? tijdens het vragen van vermogen of juist niet.

    dat rateltje kan ik helaas niet verklaren.
     
  7. Aha, ja ok. Nou dan neus ik wel even over hoe ik daarachter kan komen.
    Hij moet sowieso voor een beurtje voordat we ermee op vakantie gaan, misschien kan ik dat dan mooi meepakken.
    De rook komt alleen met het vragen voor vermogen, stationair doet hij het wel maar dat is niet zichtbaar vanaf achter het stuur. Als ik soms gas geef dan zie ik inderdaad " een plaatselijke mistbui ".
     
  8. denk dan tog dat of een van de pakkingen lek zijn of in het ergste geval een een cilinderwand in gescheurd.
     
  9. Meh,

    Dan mijn laatste vraag, aangezien ik niet echt de monteur ben.
    Is het nodig om hier zo snel mogelijk naar te laten kijken?
    In ieder geval bedankt voor de reacties.
     
  10. toen ik het had kon ik er een nieuw blok in lepelen.
    ik hoop dat het bij jou alleen een pakking is.
    ik zou er zeker naar laten kijken.
    gezond is het niet natuurlijk.(ook niet als het een andere oorzaak heeft.
     

Deel Deze Pagina