1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rare lucht bij stilstaan

Discussie in 'Performance' gestart door Njord, 19 apr 2008.

  1. Gister mijn auto voor een beurt weggebracht en het nog even gemeld. Volgens hun lag het aan de multi-belt en die hebben ze vervangen. Lijkt opzich ook wel een aannemelijk verhaal, omdat deze o.a. de pomp van de airco en van de stuurbekrachtiging aandrijft.

    Tot nu toe is de klacht niet naar boven gekomen, maar ik heb ook nog maar weinig gereden sinds gister. Volgende week weer veel file-trajecten dus we zullen zien!
     
  2. wat is een multi-belt?
     
  3. multiriem
     
  4. Toch kan het misschien je airco zijn.

    Veel mensen zetten de airco niet uit als ze bijna op bestemming zijn, maar zetten de wagen stil en klaar. Hierdoor is de verdamper nog steenkoud, je auto staat stil en de verdamper word langzaam warmer. Tijdens het opwarmen van de verdamper wordt de verdamper vochtig door ijsvorming dat smelt en doordat natuurlijk warme buitenlucht tijdens gebruik van de airco neerslaat op de verdamper. Warme lucht die je snel afkoelt condenseert.

    Als je de airco 10 minuten voor aankomst uitzet, heb je de kans om de verdamper droog te rijden, door de rijwind. Hierdoor loop je minder de kans op vervuiling van de verdamper omdat deze langer schoon en droog blijft. Bacterien krijgen veel minder kans om te groeien. De verdamper zit op een donker plekje, als de auto stilstaat haast uit de wind, dus ideaal om bacterien een kans te geven.

    Heb je een vervuilde verdamper, dan zal je dat nauwelijks ruiken zodra je airco aanstaat. Doordat je verdamper temperaturen van rond het vriespunt aanneemt, en de lucht gedroogd wordt zal je niet zo heel snel en sterk de vervuiling ruiken. Zodra je de airco uitzet, en de verdamper de lucht niet meer droogt ga je muffe luchtjes goed ruiken. Je merkt het meestal zomers, zet de airco ineens uit en je ramen kunnen beslaan. Dat komt omdat je tijdelijk het vocht uit je condensor naar binnen blaast.
    Of na lang gebruik van de airco zet je de auto even stil. Na tien minuten stap je in, zet de airco aan en bah wat een lucht. Dat duurt ffies, tot de verdamper weer steenkoud is en de vochtige muffe lucht uit de verdamper weer gedroogd word, weg muffe lucht.

    Het airco systeem van Ford draait niet continu. Dus het kan zijn op de momenten dat de compressor afslaat, de verdamper net voldoende warm word, dat je vervuild condenswater op de verdamper gaat ruiken in het interieur. Zodra je rijdt ruik je het misschien minder omdat de lucht sneller langs de verdamper wordt gevoerd door de rijwind.

    Het is theorie, maar het kan wel degelijk.
     
  5. Herkenbaar: Vieze luch uit Airco

    Dit verhaal klinkt me heel bekend in de oren.

    Heb een jaar geleden een Ford Focus uit 99 gekocht. Heb op dit moment het zelfde als de reactie hierboven. Ik zet echter wel altijd mijn Airco op tijd uit voordat ik de auto weg zet. Toch merk ik bij vochtig weer dat er een muffe / vochtige lucht naar binnen komt. Ook als ik de auto kort uit zet en weer aan ruik ik deze lucht vaak.

    Daarnaast heb ik vaak last van allergische reacties (niezen en snotteren) nadat ik de auto heb gereden.

    De airco is door een garage gereinigt maar dit heeft weinig geholpen. Weet iemand wat ik kan doen om dit probleem te verhelpen? Moet de verdamper schoon gemaakt worden of zelfs vervangen worden?
     
  6. Het pollenfilter vervangen scheelt al een hele hoop. Zit onder je paravent, maar wees wel voorzichtig met demonteren. Als je die sloopt heb je lekkage in je auto.
     
  7. Herkenbaar: Vieze luch uit Airco

    Het pollen filter is net vervangen. Wat me echter wel opviel is dat de ruimte tussen de voorruit en de zwarte plastic afdekplaat is opgevuld met kit. Waarschijnlijk inderdaad om tegen te gaan dat er vocht in het pollen filter terecht komt.
     
  8. Ik heb dit ook gehad, even stilstaan en uitlaatgassen in de auto beginnen te ruiken. Nu bleek dat bij mij het spruitstuk was gescheurd achter het hitteschild. Dit was verder niet te horen aan de uitlaat. Wel was het duidelijk te ruiken als je aan de passagierzijde achter het motorblok ging ruiken. Echte duidelijkheid kreeg ik na het verwijderen van het hitteschild, binnenkant zat een zwarte plek. Nu kon je ook pas voelen dat er uitlaatgassen ontsnapten uit het spruitstuk, precies waar de 4 buizen bij elkaar komen. Misschien een tip om dit even te bekijken.
     
  9. Ze hebben dus je paravent al een keer losgehad en vermoedelijk (gedeeltelijk) vernield.
     
  10. Ook gehad, was deel van ruitenvloeistof die naast reservoir gegoten was
     
  11. Misschien een lekke kleppendekselpakking ??? Als daar ietsie olie uit "zweet" en je staat stil, komt de lucht daarvan ook deels je auto binnen... Even met een doekje droogmaken en kijken of het ergens bij je deksel vochtig wordt. Zo ja ben je met een kleine 4 tientjes van het probleem af. Doen ze dr een nieuwe kleppendekselpakking op voor je.
     
  12. Deze willen inderdaad wel eens lekken bij de 1e Zetec blokken met stalen kleppendeksel..
     

  13. en hier krijg je dus geen nieuwe originele pakking voor!
    ik praat uit ervaring;)
     
  14. Klopt; dat wordt of een nieuwe kleppendeksel a 180 euri of iets met vloeibare pakking....
     
  15. Precies.
     
  16. Hoi Remco,

    Ik heb om dit moment precies hetzelfde met mijn focus 1.6 Tdci uit 2006. Puur wanneer de auto warm is en je staat voor een stoplicht of in de file dan komt er een penetrante lucht de auto in. Mijn auto staat nu bij de garage omdat de turbo kapot is (gelukkig garantie) en heb meteen aangegeven dat ze de oorzaak van die vieze lucht mogen opzoeken dus we wachten het af. Als ik het weet, laat ik het je weten.
     

  17. Hier had ik ook last van bij mijn 1.6 tdci en hier bleek een lekkage van de verstuivers in de kop (brandplaatje)de oorzaak
     
  18. Dacht je van je katalysator kapot of dat er een brok in zit;)?
     
  19. #40 dorre, 18 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2010
    Misschien wel een dode .......onder de kap
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina