1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

rammelen en ratelen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door papahkilo, 23 mei 2009.

  1. Sinds twee dagen rammelt en ratelt mijn 1.8 TDci tijdens het stationair lopen van de motor. Als ik de koppeling intrap voel ik trillingen in het pedaal.
    Bij hogere toerentallen hoor en voel ik het fenomeen niet.
    Het verdwijnt ook als ik de eerste versnelling inschakel en de koppeling laat opkomen.
    De auto start probleemloos. Bij het uitzetten volgen er nog een paar rammels als de motor al uit is.

    Met de zoekfunctie heb ik drie mogelijke oorzaken kunnen vinden; het dubbelmassavliegwiel, de verstuivers of de startmotor.

    Voordat ik deze postings heb doorgenomen ben ik al even bij de onafhankeljke garage geweest. Hij dacht in eeste instantie aan het genoemde vliegwiel. Hij zal nog informeren bij de lokale Ford-garage. Enige tijd doorrijden zou geen probleem zijn. Op 2 juni gaat de auto toch weg voor een grote beurt.

    Wie doet een gok naar de oorzaak?
     
  2. Klint als .. ik denk een Dubbelmassavliegwiel.

    Startmotor kan het niet zijn want dan had je het enkelt met starten.

    Verstuivers zal je ook met het laten rijden op de motor zonder extra gas geven ook moeten voelen.

    Vandaar dat ik denk dat het het Dubbelmassavliegwiel is want dit zal met een verhoogt toerental meer druk te verduren krijgen waardoor hij ''speling/trillingen'' kan opheven.

    Werking Dubbelmassavliegwiel

    Groetjes Sylvester
     
  3. Kan kloppen van het vliegwiel,heb zelf de ervaring mee gehad.
    heb hier een link waar ze de massavlieg wielen vervangen,door een andermerk.
    kan alleen niet speciefiek het juiste vinden,maar ze hebben voor de ford focus tdci 1.8 het zelfde vlieg wiel.
    http://www.rhenoy.nl/news.asp?id=197264&pid=3996&mid=4003
     
  4. br0ns en Dzl,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er mijn voordeel mee proberen te doen.

    Een logische vervolgvraag van mij is dan natuurlijk of er hier iemand is die ervaringen heeft met de Valeo Kit 4P.
    Is er verschil merkbaar tussen het rijden met de Valeo Kit of het originele dubbelmassavliegwiel?
    Is er een ander gevoel in de koppeling?
    Trilt de auto meer?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  5. Franse versnellingsbakken/koppelingen hebben niet echt een goede naam. Maar dat zegt natuurlijk niks over dit specifieke product. Valt wel op dat het vaak voorkomt bij de 1.8 tdci in de focus 1:(
     
  6. Site zegt dit geen ford:
    Momenteel omvat het Valeo assortiment van 4-delige sets vier artikelreferenties voor toepassing op VAG – 1.9 TDi motoren – Volkswagen Polo 1.9 D, Transit (2000>) en PSA –2.0 HDi motoren.
     
  7. Ik ben bij twee onafhankelijke garages geweest.

    Garage 1 geeft een prijs van € 1300 á 1500 voor een nieuw dubbelmassa-vliegwiel. Dit na te hebben geïnformeerd bij de plaatselijke Ford-dealer.
    Garage 2 geeft voor een originele kit ongeveer € 1150. met een Valeo Kit 4P ligt de prijs een kleine 100 euro lager.

    Best wel veel (vakantie)geld.

    Heeft er niemand ervaring met het vaste vliegwiel (Valeo levert deze wel voor de Focus) in vergelijking met het dubbelmassa-vliegwiel?
     
  8. Ik heb de beslissing genomen.
    Het gaat een Valeo kit 4p worden. Het duurt nog even voordat deze binnen is bij de eerder genoemde garage 2, Autobedrijf Oosterhuis in Heiligerlee.
    Op 23 juni zal de operatie plaatsvinden.
     
  9. Ik heb vanmorgen de auto weggebracht. Aan het einde van de middag zal, volgens verwachting, de operatie zijn afgerond.
    Ik ben zeer benieuwd.
     
  10. Ik ben benieuwd!

    Dat Valeo ding is dus een vast vliegwiel?? Geen dubbel vliegwiel zoals origineel?

    Dan zal de koppeling wel wat abrupter aangrijpen denk ik...
     
  11. Dat "valeo-ding" zit er nu in.
    Inderdaad een vast vliegwiel. De koppelingsplaat die Valeo in de kit stopt is een geavanceerd ding met veren. Deze vangt dus de trillingen etc op. Als je het technische verhaal wilt moet je even op http://www.rhenoy.nl/Upload/Bestanden/416824_LeafletK4P2008NL.pdf kijken

    Ik merk eigenlijk geen verschil. De koppeling gaat iets zwaarder maar dat komt natuurlijk omdat alles nieuw is.

    De rekening heb ik nog niet. De verrassing komt dus nog. De monteur gaf aan waarschijnlijk wel binnen het aangegeven bedrag te blijven.
     

Deel Deze Pagina