Om een héél lang verhaal kort te houden: 2 achterwiellagers met pasgarantie gekocht, erop laten zetten, auto wilde niet meer van stuurslot en niet starten dus naar Ford garage dan maar. Bleek ABS sensoren van de lagers niet te kloppen, dus vervangen en auto doet het weer. Vóórdat de auto naar Ford ging hebben ze alle zekeringen e.d. nagekeken in motorruimte, onder dashboard en achterin. Opeens deden de ramen het niet meer, achterklep kan niet meer open, de ruitewisser sproeiers werken niet, de spiegels kunnen niet meer ingesteld worden (en mischien nog wat meer). De radio doet het, hij rijd prima, airco doet het, ruitewissers zelf doen het etc. Nu weet ik niet waar het aan kan liggen. Ik heb wel een onderhoudsboekje erbij maar daar staat niet precies(!) in welke zekering waar hoort of welke resistor waar hoort in MIJN auto. Dus het is moeilijk zoeken voor mij. Uiteraard heb ik de zekeringen voor bovenstaande wat niet werkt bekeken maar die lijken goed. Vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Vraag: weet iemand een oplossing? Vraag: heeft iemand foto's voor mij van excact hetzelfde type auto, van de 3 zekeringsboxen? De auto is een Ford Focus MK3 1.6TDCI Econetic Station Titanium uit 2013 (meer info nodig, vraag mij gerust!)
Verdachte nummer 1 is je accu. Kijk of de polen goed vast zitten en laat hem doormeten. Bij een slechte accu kun je de vreemdste storingen krijgen. Sowieso de accu loskoopelen en minimaal 10 minuten losalten en dan pas weer aankoppelen, dan reset alles zichzelf.
Dat denken heel veel mensen die storingen hebben, en blijkt het toch de boosdoener te zijn. Hoeft in dit geval niet, maar je weet nooit.
Hoe weet je dat de accu goed is? Als hij is doorgemeten geloof ik je meteen, maar als het is omdat de auto wel start, dat zegt niet genoeg, dan zou ik hem alsnog laten doormeten puur om er achter te komen of hij echt goed is.
De accu is doorgemeten, tevens dikke kabels van een grote dieselbus erbij aangesloten en een professioneel startpakket. Dit is bij de garage gebeurd. (nog net geen zonnepanelen erop aangesloten )
Ah ja dan is hij nog goed inderdaad maar dat maakt het verhaal wel meteen weer een stuk ingewikkelder helaas . Hopelijk helpt de reset (accu loskoppelen) dan want anders is het wel een vreemd verhaal. Zou eerder denk aan ergens een losgeraakte kabel ofzo. Je zou de zekeringen dan een voor moeten doormeten maar ook moeten weten wat er op welke zekering moet staan aan Ampere en voltage.
Ik zit zelf ook te denken aan een kabel of zelfs zo'n grote resistor. Ik heb in de kofferbak bijv. maar 1 grote grijze resistor zitten, moeten dit geen 2 zijn? Vandaar ook mij vraag of iemand met eenzelfde type auto (en Titanium vanwege opties) mij een foto van alle 3 zekeringsboxen kan sturen. Dan kan ik ze vergelijken. Dus 1 onder motorkap, 1 onder passagierskant dashboard en 1 linksachter in de auto bij de achterklep.
Terug gaan naar dealer. Daar hebben ze de zekeringen eruit getrokken. En mogelijk op verkeerde plek terug gezet. Hun fout dus hun oplossen. Pasgarantie van wiellager kan. Maar er zijn twee type abs sensoren idd. Eentje simpele abs sensor de andere die meet of wiel voorruit draait of achteruit draait. Die heb je nodig bij automatisch inparkeren. Heb je de functie niet heb je de andere sensoren. Hier kijkt systeem niet naar wat juist is. Dit ivm systeem niet weet of je de functie hebt of niet. Geen idee wat je met resistor bedoeld want kan niet geloven dat systeem weerstanden heeft zitten. Alleen ev accu heeft dst een zogenaamde precharge resistor. Die nog geen seconden echt wordt gebruikt
Het maakt op zich niet uit of er een verkeerde zekering in zit het werkt of de zekering klapt eruit. Ik verwacht dat je bij een dealer wel een boekje kunt krijgen of kijk eens op de ford site of je een digitale kunt vinden. verder is het misschien van belang om eens goed naar de diverse massapunten te kijken, bij de accu, motor en ook andere massa punten in de auto eventueel lekkage van water misschien op en rond de zekering kast binnen de dingen die je noemt hebben niets met de abs sensoren te maken
Accu los gehad 30 minuten, maar dit helpt niet. Ik moet zo een lange rit doen, daarna nogmaals en laat het weten.
Zou alle zekeringen gewoon een keer extra duwen, misschien zitten ze niet goed. Soms zijn het echt de meest simpele dingen.
Ja, ben bezig. Het start-stop systeem werkt trouwens wel (dus accu is goed en vol). Het vreemde is dat als ik de ramen aan de achterkant en passagierskant op de betreffende deur bedien, ze het wel doen, maar niet van de bestuurderskant. En ruitensproeiers werken niet, achterklep kan niet open (is daar een truukje/handmatig iets voor?).
Ruitensproeiers kun je even check met de motorkap open en dan via open raam sproeien en luisteren of de pomp reageert of dat er ergens een koppeling of slangetje loszit, dan zie dat ook meteen. Achterklep weet ik niet of er een truck je voor is maar zou de schakelaar kunnen zijn. Maar om die te vervangen zal hij ook open moeten