1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Raam motor defect -nw. update

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door blackbird_mike, 22 aug 2011.

  1. #1 blackbird_mike, 22 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2012
    Na een kapotte brandstofpomp en een kachelweerstand begin ik de fofo een beetje zat te worden.
    Afgelopen week bleek m'n raam aan de passagierszijde ineens niet meer te werken. De elektrische bediening ervan wel te verstaan.

    Wat ik al heb gedaan: alle zekeringen gecheckt, reset proberen uit te voeren op de werking van de bediening aan passagierszijde en veel research gedaan via dit forum en Google.
    Aan bestuurderszijde beide knoppen ingedrukt, hiervan gaat het raam ook niet naar beneden. Dus relais in deur kan ik waarschijnlijk uitsluiten?

    Ik ben helaas niet thuis in de wereld van elektronica, ook al zou ik kunnen meten met een multimeter, dan zou ik geen idee hebben wat ik met de waardes aan zou moeten. Dus dat wordt hem niet voor mij.

    De vraag is nu: welke stappen kan ik nog nemen om de oorzaak op te sporen. Als ik de schakelaar van de betreffende deur ingedrukt hou, hoor ik een zachte tik. Volgens een aantal berichten die ik gelezen heb, zou dit betekenen einde raammotor.
    Maar, is dit ook zo of zit er ergens nog een relais die ik nog kan controleren.

    Toen het raam nog normaal functioneerde heb ik niet iets gemerkt wat wees op een defect mechaniek.

    Tot slot: het de- en monteren van een raam motor, heeft iemand een idee hoe lang je hiermee bezig bent?

    Alvast dank voor alle reacties.
     
  2. klinkt idd als de raammotor..

    demonteren en nieuwe monteren zal als je het vaker gedaan hebt ca 1 uur zijn, 1e keer 2 uur denk ik ;)
     
  3. raam bediening

    ik heb hetzelfde probleem gehad, gelukkig was het slechts het motortje uit elkaar halen. draaien, soms is het namelijk slechts een beetje vuil waardoor de spanning niet voldoende is om het te laten draaien.
    schoonmaken en weer in elkaar zetten, was bij mij voldoende om weer volledig gebruik te kunnen maken van de raambediening.

    blijkt namelijk een vaker voorkomend probleem te zijn bij de ford focus
     
  4. Dank voor de reactie's voor zover. Ik zal volgende week de deur eens gaan demonteren en hopelijk kom ik achter de oorzaak. Hou jullie op de hoogte.
     
  5. Ik sluit me aan bij bintang. Het blijkt bij vele motors zo te zijn als je ze schoonmaakt en wat met WD40 inspuit je nog een hele tijd (vele jaren) vooruit kan. Kijk wel even naar de koolborsteltjes...als die op zijn dan helpt alleen die vervangen nog.

    Maar beide oplossingen zijn altijd goedkoper dan een paar andere op de sloop halen.
     
  6. Als je inderdaad alleen de motor gaat vervangen dan moet je wel opletten bij het loshalen van de motor van het mechanisme, als namelijk de tandwiel (waar het draad over loopt) los komt krijg je deze bijna niet meer vast.

    Je kan ook nog proberen alleen de inhoud van de motor te vervangen, wisselen.
    Deze kan je bijvoorbeeld wisselen met de nog werkende motor.

    Dmv. van 4 schroefjes aan de achterzijde kan je de behuizing loshalen en het "schroef gedeelte" loshalen.

    Kan wellicht ook nog daar aan liggen namelijk.
     
  7. Vandaag eindelijk tijd gezien om een en ander te demonteren en te bekijken. Aan de verschillende openingen in het foam :) hebben de vorige eigenaren ook problemen gehad met de deur passagierszijde.

    Ik heb alles zoveel mogelijk systematisch proberen na te gaan, wat mij opviel was dat het betreffende motortje loeiheet werd na het indrukken van de beide bedieningsknoppen.

    Wat is nu wijsheid en vooral wat kan het zijn: kabels zijn in orde, niet gebroken. Kan ik er beter een nieuwe motor inzetten of toch een kwestie van demonteren en gangbaar maken.

    Als ik de raammotor wil demonteren, moet dan het hele mechanisme eruit? Heeft iemand hier een how-to van? Tot slot, heeft iemand een idee van de kosten van een nieuwe foamplaat. En welk soort kit wordt hiervoor gebruikt.

    Alvast dank.
     
  8. iemand die antwoord heeft op blackbird_mike zijn request ?

    is hier eventueel een how-to van want ik zou ook wel eens beide raam motors willen schoonmaken.

    Alvast bedankt. :D
     
  9. IPV, het gehele mechanisme eruit halen kan je ook dit systematisch oppakken.

    Je ziet de motor zitten, deze zit vast met 4 schroeven (niet handig bij te komen).
    [​IMG]
    Als deze los zijn kan de behuizing/metalen kap eraf halen.

    Hierin zit de motor (asje) deze kan je tegen de klok in rond draaien en zo zal het raam naar beneden gaan.

    Zo doe je het dus handmatig (let op het is wel 100 keer draaien voor 1cm verschil op en neer).

    Als je het raam vast houd dan kan je de motor ook losschroeven. Zo kan je de motor eruit halen.

    Stel dat de motor vast zit tja, dan moet je de hele motor vervangen, dat gaat (volgens mij) alleen door het gehele mechanisme eruit te halen.
     
  10. thanks blackeagle :D
     
  11. op 22 aug. schrijft Blackburt Mike, o.a." Dus relais in deur kan ik waarschijnlijk uitsluiten?"
    Ik heb al verschillend keren mijn hele mech.links gedemonteerd. Als ik hem dan op de werkbank leg, spanning erop, dan doet hij het een tijdje. Soms een week soms 2mnd. Als er een relais zit ( dat moet haast wel, vanwege het comfort systeem) waar zit die dan? Ook meld Jahoo.NL dat eventueel de koolborsteltjes moeten worden vervangen! Waar kan ik die kopen?? Ik weet dat alleen een nieuw motortje dus zonder het mechaniek al ruim € 300.- kost bij de dealer. ( alleen bij de dealer te koop).
     
  12. ga langs de sloop.. als je een beetje doorzet krijg je er eentje voor 50 euro.. als je geluk hebt gaat een tweedehandsje lang mee als je pech hebt 2 maand.. maar ik gok liever 50 euro.. als er toch ergens een elektrisch probleem zit heb je niet zoveel geld weggegooid.
     
  13. Nu het weer wat warmer wordt en de APK aanstaande is vandaag bezig gegaan met het raammechanisme aan de passagierskant.
    Na eigenlijk teveel ge(sloopt)demonteerd te hebben kwam ik erachter dat het waarschijnlijk de koolborstels waren van de raammotor die op zijn.

    Heeft iemand wellicht nog een raammechanisme ter overname voor een :focus: fase 2 bouwjaar 2002, passagierszijde?
     
  14. Kan zowel via onderdelenlijn.nl een raammotor krijgen danwel een ander mechaniek. Wat is wijsheid?
    Kan iemand mij vertellen hoe de motor geborgd zit op de spoel? Ik heb de drie torx-boutjes los en de motor een kwart slag gedraaid, maar hoe nu verder?
     
  15. Bij mij was de bestuurderskant een aantal weken kapoet en heb toen op youtube gezocht naar de mogelijkheden. Advies was om het hele mechanisme maar te vervangen want het motortje demonteren is een flinke k*t klus. Ik ben op de sloop geweest voor een ander.....scheeld idd en berg geld.
     
  16. Aanvulling: Eerst moet de bekabeling nog van de motor af. Achterop de stekker zit een heel klein palletje. Deze moet je stevig indrukken, zo kan de stekker van de motor af.

    Je houdt nu een zwart contactblokje over, waar de stekker aan zat. Ook deze kan eraf. Hij zit aan beide kanten op het witte motorgedeelte geklemd.

    Vervolgens haal je de 4 schroeven los en verwijder je de metalen behuizing. Nu kun je het anker van de motor (draaiend deel) met de koolborstels eruit halen en schoonmaken.
     
  17. Vandaag de elektrische raambediening van de beide voorramen gemaakt. Dank zij bovenstaande stukjes werken ze weer. Ik zal hieronder proberen systematisch op te sommen wat ik gedaan heb:

    Probleem: rechter voorportierraam haperde al ongeveer 3 jaar. Dan deed hij het niet en dan weer een paar maand wel. Nu kwam er deze winter ook het linker voorportierraam bij. Onze auto heeft alleen 2 elektrische voorramen, waarbij de bestuurderszijde de functie 'in 1 keer volledig naar beneden'.

    Als eerste heb ik de zekeringen gecontroleerd. Deze waren goed. Het viel mij op dat als je de ramen bedient je wel een klik hoort. De bediening lijkt dus wel te werken: waarschijnlijk zit het in de motor. Je kunt dit controleren door de ramen te bedienen met de auto op contact en van contact af. Het lijkt dat er een relais meeklikt als je de auto op contact hebt staan, maar volgens mij is dit gewoon de motor, die te weinig spanning krijgt door vervuiling van de contacten.

    Hieronder een soort stappenplan:
    1 achter de deurhendel zit een dopje. Verwijder deze en draai de schoef eruit.
    2 verwijder de deurbekleding rond de deurhendel. Aan de bestuurderszijde kan de raamschakelaar naar achter uitgebouwd worden, aan de passagierszijde moet de stekker eruit en moet de schakelaar er aan de voorzijde van het paneeltje uit.
    3 verwijder de voorzijde van de handgreep door er een schoevendraaiertje tussen te steken
    4 draai de 2 M8?? bouten uit de handgreep.
    5 verwijder aan de kopse kanten van de deurpaneel 2 schoeven rechts, 2 links en 2 onder
    6 verwijder het deurpaneel. Je moet het oplichten en onder de console van de spiegelbediening wegscheppen
    7 verwijder luidspreker uit de deur
    8 met een plamuurmes moet je nu de onderste helft van de foam lossteken. Klap de foam naar boven en zet deze vast met een wasknijper aan het gat van de luidspreker.
    9 Haal de stekker van de deurmotor af. Achterop de stekker zit een heel klein palletje. Deze moet je stevig indrukken
    10 Je houdt nu een zwart contactblokje over, waar de stekker aan zat. Ook deze kan eraf. Hij zit aan beide kanten op het witte motorgedeelte geklemd.
    11 Vervolgens haal je de 4 schroeven van de metalen behuizing van de deur motor los. Dit is even priegelwerk, vooral de twee achterste. Verwijder de motorbehuizing. Er zit een magneet in, dus je moet even wat kracht gebruiken.
    12 Draai nu het anker van de motor linksom. Je draait hem nu uit de motor en een wit kunststof deel met de koolborstels komen mee.
    13 Als hij er een halve cm uit is druk je hem weer op z'n plaats. Hierdoor zakt het raam iets. Herhaal dit enkele malen. Het raam in nu weer gangbaar
    14 Draai nu door, zodat je het hele anker en de koolborstels eruit kunt halen.
    15 Haal eventuele roest weg en spuit alle connectors en motordelen in met WD40 spray
    16 Bouw de motor weer in elkaar, de stekkers erop en test de werking.
    17 Bouw de rest weer in elkaar. Zelf heb ik nog wel een paar gieters water in de deur gegooid en hem vanbinnen schoongemaakt en op roest gecontroleerd. Als hij droog is wil ik er met een soort tektiel nog een beschermlaag in spuiten. Ik hoop dat hij dan nooit doorroest.
     

Deel Deze Pagina