1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Project Fiesta 4x4 Cosworth by Mebu.nl

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door kvanheijningen, 14 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 kvanheijningen, 14 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2015
    Op de forum van Fiestaclub.nl en XR/RS Club was dit topic al te zien, zou het ook graag hier delen;

    Project Fiesta 4x4 Cosworth
    Bekijk het gehele project inclusief alle foto's op www.autosportmebu.nl.

    Na het bouwen van de Fiesta ST200+ was het voor ons duidelijke dat de limieten nog niet bereikt waren. Een nieuwe uitdaging bracht ons de combinatie van een Ford Fiesta 1.6 TDCI en een Ford Sierra 4×4 Cosworth. De (inmiddels ouderwetse) techniek in een modern jasje.

    Na het idee was het begin van een nieuw project binnen 1 week een feit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om een lang verhaal korter te maken; Na heel veel uren meet, zaag en paswerk is dit het resultaat:

    [​IMG]

    (bekijk alle foto's op www.AutosportMebu.nl)

    We weten nog niet wat we allemaal van plan zijn met dit project. Ten eerste natuurlijk actief zijn op de clubdagen van de XR/RS Club en deelnemen aan trackdays, maar met oog op de toekomst hebben de direct een FIA-goedgekeurde rolkooi erin laten lassen door Rolbeugels.nl van Biesheuvel Autosport.

    [​IMG]

    Ondertussen blijf het pas en meet werk. Al ziet het er naar uit dat alles eigenlijk wel verdomt goed past :D

    [​IMG]

    Op dit moment is het grote werk van de body gedaan en is het dus tijd om langzaam te denken aan de details, zoals een volledig instelbare stoel en stuurkolom. (Helaas is het lengte verschil tussen mij, Wesley & Jaap wat te groot om alles vast te kunnen zetten)

    [​IMG]

    En de indeling onder de motorkap levert ook maatwerk op:

    [​IMG]

    In de tussentijd past de motor op z'n plaats en zijn we druk bezig voor met het creëren van (lichtgewicht)bevestigingspunten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Mooi project! Ben benieuwd naar het resultaat!!
     
  3. Sprakeloos..........:dance:
     
  4. Dit zijn gave projecten. Deze blijf ik volgen.
     
  5. Gaaf!!!
    Word een kanon!
     
  6. #6 dutchguy, 14 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2015
    Erg mooi project!
    Wat ik wel jammer vindt is dat er erg veel oude techniek gebruikt wordt.
    Uiteraard is het veel werk om alles pas te krijgen en is dat in veel gevallen juist eenvoudiger met deze oude techniek....

    Maar waarom nou niet gewoon eens wat moderners? Een 2.0 ecoboost met volvo v50awd aandrijflijn of een kuga2.5 4x4 setup? Dat allemaal werkend icm de originele tellers en zoveel mogelijk originele componenten.

    Begrijp me niet verkeerd; het is een erg mooie klus , maar ik vraag het me wel eens af waarom je zo weinig projecten ziet met nieuwere onderdelen...
    Zelfs een gehomologeerde rally uitvoering heeft zo op het eerste gezicht meer originele fiesta onderdelen.
     
  7. #7 Marco Morello, 14 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2015
    2.5T is toch veel te zwaar voor een Fiesta body?
    En wat klinkt lekkerder en meer tot de verbeelding sprekend?

    Cosworth? Ah Cosworth....

    Ecoboost? Was da?
    Kuga? Is dat niet zo`n terreintrekker van Ford?
    V50Awd? Ouwe lulluh merk... :mrgreen::schater:

    Oftewel als ik de tijd, geld etc. zou hebben dan koos ik voor een Cosworth conversie. Te tunen tot enorme vermogens, proven technology en veel parts en know how voor te krijgen. En de 4wd is bombproof.

    En in mijn beleving vind ik het geluid van een dikke Cosworth incl. het schetteren van de turbo en de herkenbare klappen uit de uitlaat mooier dan die van de Ecoboost of zelfs van een opgefokte 2.5T.

    Noem het maar nostalgie. :grin:
     
  8. Leuke job! Dat gaat straks als de brandweerrrr...
     
  9. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION], Is inderdaad een keuze die gemaakt is. Jaap heeft gigantisch veel kennis van en over de Cosworth, dus leek hem een leuke uitdaging daarnaast heeft de cosworth minder electronica wat het rijden ook leuk maakt...

    En qua toekomst.... Tjaa ook met nieuwe techniek hebben we ideeën zat, maar helaas ontbreekt de tijd en blijft het 'gewone' werk ook door gaan (gelukkig).

    Dus het blijft een project wat niet binnen een maar maandjes klaar is.

    Enkele opties die leuk blijven:
    Fiesta MK7 ST300++ zoals eerder gebouwd alleen dan voor circuit.
    Fiesta MK6 widebody met 1.6T Ecoboost (ook met PKTje of 300)
    Focus ST225 of ST250 met achterwiel aandrijving (voor de driftsessies)

    Nouja go on....

    Alles is te overwegen en te bouwen, wie weet wat de toekomst nog brengt!
     
  10. Nostalgie ja :schater:
    Feit is dat er maar bar weinig projecten zijn met de nieuwere motoren, dus een goede vergelijking qua geluid valt er al niet te maken.
    En dan heb ik het niet over de 400pk rs'sen want die horen we vaak zat.
     
  11. Ik ben zelf bang dat de kosten met nieuwe techniek een beetje te hoog worden. Al kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Een 'project' staat toch bij de meeste niet op de 1e plaats. Helaas....
     
  12. ik moet toch echt een keer ff in Nootdorp komen kijken Kevin :rock:
     
  13. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] mag altijd hoor, ben er zelf alleen op de meeste zaterdagen
    Anders mag je altijd even vragen naar Jaap om ons project te bewonderen. Die is er 6 dagen in de week. ;-)
     
  14. Leuk project. ben benieuwd hoe dit verder gaat.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina