1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen roetfilter foutcode p242f

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door meuk85, 14 feb 2016.

  1. #1 meuk85, 14 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2016
    Goede middag,

    Afgelopen woensdag heb ik mijn nieuwe (2ehandse) focus 1.6 dtci 109 pk gekocht van een handelaar. Er staat 155.000 km (NAP) op de teller en tijdens het rijden van de proefrit reed deze perfect! Tevens had mijn broer (de handige van ons 2en) een apparaatje in de auto gestopt zodat we hem tijdens het rijden konden uitlezen. Geen enkele foutcode.:) Nadat ik de kap van de auto had verwijderd, zag ik dat er nogal wat zwarte prut rond de injectors zaten en had in eerste instantie besloten hem te laten staan. Uiteindelijk heeft de handelaar van wie ik hem toch heb kocht, de rekening op zich genomen en heeft hij alles laten vernieuwen (brandplaatjes, pakkingen etc.) ook hebben ze toen gelijk de brandstoffilter vernieuwd.

    Ik heb verder nog oude rekeningen erbij gekregen dat ongeveer 10.000km terug de auto nog nieuwe olie heeft gekregen en ook de turbo zag er netjes uit.

    Nu, ongeveer 600 kilometer verder kreeg ik nadat ik een stuk had gereden tijdens het opschakelen opeens een "motor systeem storing" en even later ging hij in de noodloop.

    Ik heb met dat kastje van mijn broer het een en ander nagekeken en na het uitlezen kwamen we er achter dat hij als code aangeeft: Pending; foutcode p242f. We hebben geprobeerd de code te resetten, maar dat lukt helaas niet.

    Nu heb ik het vermoeden dat mogelijk de additieven moeten worden aangevuld en dat het systeem zich daarom niet kan verschonen. Mocht dit de situatie zijn is het natuurlijk logisch dat hij nog op pending blijft staan, het niveau van de additieven zijn natuurlijk nog niet aangevuld, maar ben ik er dan ook mee klaar? of moet ik als nog naar de Ford dealer om het systeem te laten resetten?
    Ik heb zelf geen idee of bij de 120.000 ook daadwerkelijk het roetfilter is vervangen, ik heb hier geen documenten van.
    Het is wel een oude leasebak geweest, dus het lijkt me dat hij dan wel zijn beurtjes heeft gehad. Hij is sowieso afgelopen 4 jaar zonder problemen door de apk gekomen.

    Nu heb ik vernomen dat er ook de mogelijkheid is om het roetfilter en de EGR klep in zijn geheel te laten verwijderen en eventueel te laten chippen (wil ik eigenlijk niet doen). Dit is goedkoper dan een nieuw roetfilter er in te gooien, dus wat kunnen jullie me aanraden? Enne kom je dan in de problemen met de apk?

    Alvast bedankt voor het meedenken!:thumbs:

    Groetjes,

    Stijn
     
  2. als je het additief bijvult moet die ook gereset worden door de dealer.
    ga je het roetfilter verwijderen dan krijg je problemen met APK, leeg kloppen kan wel.
    EGR wegschrijven hoeft niet i.c.m. tuning.
     
  3. Dankjewel gerardTDCI.

    Zullen ze niet moeilijk doen bij de dealer wanneer ik het zelf afvul? Hoeveel zou het mij kosten om het door de dealer te laten doen?
     
  4. geloof me, afvullen is een k*t klus, en het additief is een behoorlijk agressief goedje.
    de dealer zal zeker geld vragen om de computer te resetten.
    ik denk gauw een tientje of 3/4
    voor 100 euro doen ze afvullen en resetten.
     
  5. dan gaan we maar naar de dealer om het te laten doen. Geen behoefte om later door naar de huisartsenpost te gaan.

    Hopelijk zal dit alle problemen van mijn auto verhelpen en kan ik voorlopig lekker door sjeezen.

    Ik zal weer een update geven nadat ik bij de dealer ben geweest.:dance:
     
  6. Ben benieuwd .
     
  7. De code die je hebt is toch een verstopt filter? Dat ga je met het bijvullen van het additief niet oplossen. Eerst zeker weten of het roetfilter wel vervangen is.
     
  8. Wanneer het additief leeg is, kan het roetfilter ook niet meer worden schoon gemaakt worden lijkt me. Ik heb verder het idee dat de auto de laatste tijd voornamelijk heel veel korte stukjes heeft gereden. Heb jij nog een idee hoe ik anders kan controleren (zonder de boel te demonteren) of het roetfilter daadwerkelijk vervangen is?
     
  9. Ja, even onder de auto kijken, een monteur kan echt wel inschatten of een roetfilter er 30k of 155k kilometer onder zit.
     
  10. Dat is mooi. Ik hoop met heel mijn hart dat deze is vervangen. Ik moet nog de centen nog ontvangen van mijn vorige auto die iemand toen ik stil stond voor het stoplicht total loss wist te rijden, de spaarcentjes zijn dus wel een heel eind op.

    Nogmaals iedereen bedankt voor jullie snelle reacties, ik waardeer het enorm!
     
  11. :welcome: bij de leukste :focus2: club Van NL.:thumbs::thumbup:
     
  12. Vanmiddag toen ik vanuit het werk naar huis ging starte ik de auto en hij startte op zonder "motor systeem storing" :) Hierna het diagnose apparaat wat ik mocht lenen van mn broer er bij gepakt en de codes die er nog in stonden gewist.
    En tadaaaa, hij reed weer als een tierelier! :rock: Nu is het voor mij 100 km/ uur rijden enkele reis om naar huis te komen, dus mocht het onderweg nodig zijn geweest om wat schoon te maken in het roetfilter dan kon hij lekker aan de bak.
    Morgen om 11 uur heb ik een afspraak bij de ford dealer en dan zullen ze de additieven vernieuwen/afvullen a 119 euro. Tevens heb ik ze gevraagd of ze naar het roetfilter (buitenzijde) willen kijken om te kunnen bepalen of deze of wel of niet vervangen moet worden (30d km / 155d km gelopen). Zijn antwoord hierop nadat ik zij dat iemand op het forum mij vertelt had dat je dit aan de onderkant wel kon zien, was helaas nogal cynisch, :nocheer: dus ik heb het daar maar bij gelaten. (maar ze gingen wel kijken)

    Ik kreeg verder het antwoord dat het afvullen van de additieven ook niet zelfstandig kon gebeuren, omdat ze met een pomp eerst de oude additieven verwijderen en daarna nieuw spul er in gooien.

    Ik zal morgen vertellen wat ze allemaal te vertellen hadden daar bij de Ford dealer. Groetjes:dance:
     
  13. Vanmorgen de auto naar de dealer gebracht voor het aanvullen van de additieven. Er zat nog maar 0.7 liter in en ze hebben hem aangevuld tot dat het reservoir weer vol zat (2.4L) en de reset gedaan op de computer.
    Tevens konden zij mij met zekerheid vertellen dat het roetfilter vervangen was, want bij het vervangen van het roetfilter word er vaak een filter van een nieuwer jaar ervoor terug geplaatst. Onder de knik zit er dan echter een beugel aan de pijp waar een montagepunt is voor nieuwere auto's. Aangezien deze bij het monteren op het 2006 model dan in de weg zit, wordt deze vaak er afgeslepen, zo ook bij mijn roetfilter. Goed nieuws dus, want vervangen van het roetfilter kost blijkbaar 1.050 pleuro op dit moment en dat geld heb ik niet.

    Echter ik merk wel dat hij regelmatig nog inhoud. Wanneer je gas geeft merk je dat de computer hem even inhoud voordat je verder op het gas kunt en dus stoterig optrekt. Ik heb geen MSS meer gezien, uitlezen bied ook geen hulp met foutcodes en het oranje motorlampje is (gelukkig) ook niet meer in beeld gekomen.

    Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
     
  14. Turbodruk regelklep, zit achter op het blok geschroeft.
     
  15. Ennnn..... ik heb weer een nieuwe foutcode na 300 km. P2002 (Partikel - filter cilinderrij 1: efficiëntie onder drempelwaarde):nocheer:

    Ik heb eerder al de (siliconen) leidingen bekeken en ik denk dat dat allemaal wel in orde is, ik had niet het idee dat deze waren uitgedroogd, of gescheurd. De sensoren heb ik nog niet na (kunnen) kijken.

    Nu rest mij nog een paar dingen die ik denk ik kan doen. Laten reinigen, nog een nieuw roetfilter laten plaatsen of de hele bende eruit laten halen en software matig laten aanpassen.

    Ideeën zijn welkom.
     
  16. Kan iemand mij trouwens vertellen waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen deze 2 roetfilters? Beide zouden geschikt moeten zijn voor de 1.6 TDCI.

    http://autoparts4u.nl/roetfilter/ford/focus-type-2/1-6

    Het monteren lijkt me adhv verschillende how to's nog wel zelf te doen.
     
  17. en heb je deze tip al nagetrokken/bekeken?
     
  18. als je goed kijkt zie je dat de ene voor de fase 1 is en de andere voor de fase 2
    heeft iets met emissienormen te maken geloof ik.
     
  19. Ahhh duidelijk.

    Ik ben er nog niet achteraan gegaan Gerard, helaas nog geen tijd voor gehad. Als ik hier naar ga kijken, wat zou mij dan op moeten vallen. Ik heb geen idee hoe dat ding eruit ziet, wel een vermoeden wat ie zou moeten doen.
     
  20. je bedoelt qua uiterlijk? geen idee.
    ik denk als je zoekt op bouwjaar, motorinhoud en eventueel chassisnummer dat je altijd goed zit.
     

Deel Deze Pagina