1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen na vervangen distributieriem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DundeeNL, 11 aug 2016.

  1. Ik heb mijn focus uit 2011 een maand geleden naar de dealer gebracht voor het vervangen van de D-riem en een grote beurt. De 200.000 was bijna in zicht en dus werd het tijd. Na vervanging liep de motor stationair niet mooi en dus gingen we terug naar de garage. Deze gaf aan dat het een probleem met de airco was en dus is deze opnieuw gevult. Bovendien was de PCM ge-update. Het probleem zou dus verholpen moeten zijn. Al snel bleek dit niet het geval. Kort voor de vakantie dus nog maar eens gebeld met de garage die geen tijd meer had en adviseerde om de afspraak over de vakantie heen te tillen. 2 weken en 3000 km later meldden we ons bij de garage. Al snel bleek dat het toch een groter probleem was dan aanvankelijk gedacht en het zou wat langer gaan duren.

    We hebben een week later te horen gekregen dat ze de timing van de motor hebben gecontroleerd evenals de distributieriem zelf. Bovendien zijn de bougies vervangen. Daarna is geconstateerd dat er compressieverlies is op cilinder 2. Voor verder onderzoek moeten ze nu de cilinderkop demonteren om te zien wat er aan de hand is.

    Al met al beginnen de kosten behoorlijk op te lopen voor de auto die ik nog net geen jaar in bezit heb en ik vraag mij sterk af of de problemen niet veroorzaakt kunnen zijn door het verkeerd vervangen van de distributieriem. Is dat te controleren en aannemelijk of zie ik spoken? Ik ben zelf echt niet technisch aangelegd maar wel zuinig op mijn spaargeld. Hopelijk heeft iemand een duidelijk antwoord voor mij wat nu slim is om te doen.
     
  2. Misschien is het handig om te vermelden welke type blok je precies hebt? 1.0 of 1.6 ecoboost?
     
  3. Dat zeg ik, minder technisch onderlegd;) het gaat om een 1.6 ecoboost 150pk
     
  4. #4 antig01, 11 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2016
    Als hij vóór het vervangen van de riem goed liep, en daarna niet meer dan heeft de riem niet op tijd gestaan en is daardoor een klep beschadigd. In dat geval moet de garage ten alle tijden de kosten dragen van deze reparatie.

    Als ze zeggen dat de riem op tijd stond dan is er tijdens montage waarschijnlijk iets mis gegaan. Als ze jou op willen laten draaien voor de kosten zou ik een onafhankelijk expert inschakelen al dan niet via je rechtsbijstand. Nogmaals als je de auto perfect lopend bracht, sta je heel sterk.
     
  5. De garage geeft aan dat ze de ontstekingstiming en de distributieriem hebben "gecontroleerd", maar dat dat niet het probleem is. Is dat dan achteraf nog te zien/bewijzen? Kan dit probleem ook een andere oorzaak hebben, alhoewel ik voor de vervanging van de distributieriem echt geen problemen had met de auto.

    Op dit moment worden alle kosten bij mij neergelegd dus ben ik alle opties aan het bekijken.
     
  6. Hoe snel heb je naderhand je klacht gemeld. De cilinderkop zal gedemonteerd moeten worden om te kijken waarom er compressie verlies is, ik vermoed dat er een klep zeer licht krom is, dit kan alleen gebeuren door een fout van de monteur. Als er iets anders aan de hand is, bijvoorbeeld een zuigerveer kapot, dan zul je inderdaad zelf voor de kosten opdraaien.

    Ik zou voordat de garage de cilinderkop eraf haalt, je rechtsbijstand inschakelen en er een technisch expert bij laten komen.
     
  7. Ik heb vanmorgen de rechtsbijstand ingeschakeld. Reactie binnen 4 werkdagen, dus nu afwachten hoe dat verder gaat.

    Bedankt voor jullie reacties tot zover. Fijn dat jullie willen meedenken!
     
  8. Oké. goede zet denk ik. Persoonlijk zou ik op dit moment de garage inlichten dat ze niet verder sleutelen tot je bericht hebt van de rechtsbijstand. Hoe snel na het ophalen van de auto ben je terug gegaan?
    Ik zou ook even een tijdschema opstellen. Wanneer vervangen, wanneer eerst klacht gemeld. enz.
     
  9. Heb inmiddels een logboek klaarliggen, was ik al mee gestart:)

    Ik heb voordat ik belde met de rechtsbijstand telefonisch contact gehad met de garage waarin ik heb aangegeven dat ik contact ga zoeken met de rechtsbijstand en dat ik daarna, zodra er meer bekend is, weer contact met ze opneem.

    Over je vraag hoe lang ik heb gereden, toen de problemen aan het licht kwamen (motor deed niet altijd raar) heb ik vrijwel direct weer telefonisch een afspraak gemaakt. Heb in de tussentijd niet veel km's gemaakt.
     
  10. Hoe reageerde de garage op het nieuws dat je je rechtsbijstand inschakeld? Oftewel dat je hun verantwoordelijk houdt voor het probleem?
     
  11. Ze snapten mijn standpunt voor wat betreft de conclusie en op de opmerking over de rechtsbijstand reageerden ze het zouden afwachten.
     
  12. Toch even laten weten hoe het is afgelopen. Na veel gedoe wat ik jullie zal besparen heb ik toch ervoor gekozen om de kop eraf te laten halen. Het probleem heeft zeer waarschijnlijk gezeten in een lekkende injector. Deze heeft op z'n beurt ervoor gezorgd dat de verbranding niet goed ging en de cilinder zelfs lichtelijk ovaal was geworden. Hierdoor kwamen er groeven in de cilinderwand en miste er compressie in de 2e cilinder. De garage heeft vloeistof in de cilinder gezet die binnen 10 minuten er was doorgelopen naar de carterpan. Andere cilinders deden daar ruim 1,5 uur over. In goed overleg komt er nu een revisiemotor in de auto. De garage heeft ruim de tijd genomen om alles te laten zien zodat ik er ook een beter gevoel bij kon krijgen. Inmiddels door zoekwerk op internet voelde ik mij al iets minder een leek:-)

    Uiteindelijk kost het echt een enorme bak geld en bleek het gewoon pure pech dat dit probleem naar boven kwam direct na het vervangen van de d-riem. Ik heb nu opdracht gegeven de motor te vervangen en hoop binnenkort weer tevreden met mijn auto te kunnen rijden.

    Nogmaals bedankt voor jullie meedenken!
     
  13. Volgens mij krijg je van een lekkende injector een melding, in iedergeval een storingsmelding omdat je rijd met een veel te rijk mengsel.
    Wat je daar vaak bij ziet is een verhoging van het olie nivo.

    Storing na onderhoud zijn altijd tricky, en verdacht.

    beruchtt is het vervangen van dis riem bij een mondeo diesel.
    Pompassen die spontaan breken, doordat de riem te strak komt te staan als de spanrol vastgezet wordt..

    en dieselbrandstofpompen die kapot lopen na een brandstoffilterwissel. (omgeving niet zuiver en vuil in de pomp)

    En een leek gaat dat zelf betalen,......
    bewijs het maar eens
     

Deel Deze Pagina