1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen met versnellingsbak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gekko1983, 1 sep 2023.

  1. #1 Gekko1983, 1 sep 2023
    Laatst bewerkt: 1 sep 2023
    Hallo Allemaal, hopelijk kunnen jullie mij voorzien van info.
    In 2021 heb ik mijn mooie Ford Focus Wagon 1.0 125 pk (2019) geïmporteert.
    Tot oktober 2022 zonder problemen gereden en toen kreeg ik problemen met de versnellingsbak. Ik heb deze laten reviseren bij een, bij de BOVAG aangesloten revisiebedrijf. Echter zijn we nu bijna 11 maanden verder en ben ik na de eerste revisie inmiddels 4x teruggeweest met ellende met de versnellingsbak. Het bedrijf geeft aan elke keer de onderdelen gereviseerd te hebben (ga er vanuit dat dat ook zo is).
    Ik snap werkelijk niet waarom ik iedere keer problemen hiermee krijg. Ik rij gemiddeld 40.000km per jaar en tot deze auto zonder problemen.
    Volgens de garage en dit revisiebedrijf zijn er geen sporen dat het een schadeauto betreft.
    Weet iemand wat de oorzaak van dit zou kunnen zijn, want inmiddels begin ik aardig gefrustreerd te raken hiervan en wacht ik eigenlijk in spanning tot er weer problemen komen. Het gaat vooral om de 2e versnelling.

    ik hoor graag van jullie.
     
  2. Wat bedoel je met een terugroepactie die bekend is?
    En beschrijf het probleem eens duidelijker, wat doet de versnellingsbak wel en wat doet hij niet?
     
  3. Hoi Kees, ik haal 2 dingen door elkaar. De terugroepactie ging toen over de koppeling..
    Mijn excuus, ik heb het bericht aangepast.

    Wat hij deed, de eerste keer, was niet in zijn 2 willen en er ook niet uit willen tijdens het rijden en met een hoop “schurend” geluid gepaard gaand.
    Alles is toen gereviseerd en kreeg ik dezelfde problemen met de 3e versnelling.
    Teruggebracht.
    Alles opgelost. Na enkele weken wéér bij het schakelen, schurend geluid en enige moeite om hem glijdend in zijn 2 te krijgen. En dit was ook de 4e en 5e keer zo met de 2e versnelling.
    De gehele koppelingsgroep is onder garantie al vervangen in Februari 2022.
     
  4. @Kees37 niet direct. Vanuit gaande dat het om een MK4 gaat, Ford heeft voor de MK4 een TSB uitgebracht tbv de versnellingsbak wanneer de 2e of 3e versnelling niet meer in te schakelen. Voor de duidelijkheid (@Kees37 jij kent het verschil, maar anderen wellicht niet) een TSB is geen terugroepactie. Iig de problemen die ik had waren van andere aard:
    Bij 37.000km is de synchromesh van de 2e versnelling kapot gegaan, wat dus inhield dat ie uit de 2e versnelling schoot. Het inschakelen gaat dan ook met geknars omdat de snelheid vd versnellingen niet meer gesychroniseerd worden (daarom de naam synchromesh ring) om vervolgens er weer uit te schieten. De bak is toen losgeweest en de synchromeshring is toen vervangen (dit was helaas voor de uitgave van de betreffende TSB). Bij 107.000 km gebeurde hetzelfde maar dan bij de derde versnelling. Nu kwamen ze tijdens de reparatie erachter dat niet 1 synchromesh kapot was, maar 4. Een synchromesh heeft een aantal tanden (3-4) die aangrijpen, zolang er nog 1 op zit, doet ie het gewoon. Dit laatste was dus het geval bij de andere 3 versnellingen. Ik heb nu voor de 1e 4 versnellingen nieuwe synchromesh ringen en nieuwe bakrubbers tegen de speling.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  5. Hoi @Marco Morello,

    bedankt voor je antwoord. Wat stond er dan in de TSB en wat kan ik nu laten doen om deze problemen te voorkomen. En, kan ik hiervoor terug naar de Ford dealer?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Terug naar de ford dealer kan, maar verwacht er niet teveel van aangezien je al eens een reparatie door een ander hebt laten doen. zoals ik lees en begrijp bestaat er een grote kans dat de synchromesh weer problemen geeft. Probeer eens de schakelen zonder koppeling als je dat kunt of met wat tussengas.
     
  7. In die TSB wordt beschreven wat er meer vervangen moet worden dan alleen de synchromesh. Iig de koppeling en nog wat zaken. Tuurlijk kun je terug gaan naar de Ford dealer, maar verwacht geen coulance.

    A) de auto is geïmporteerd
    B) garantie is al verlopen
    C) een ander heeft eraan geknutseld
    D) een TSB is geen verplichte terugroepactie.


    Waarom zonder koppeling schakelen? Dat is precies het recept om je bak te slopen.
     
  8. Ach al je kunt schakelen zonder koppeling heb je geen synchromesh ringen nodig, maar ja er zijn niet zoveel personen meer die dat goed machtig zijn.

    ts zou terug kunnen gaan en aan te kaarten als dat de reparatie niet goed gedaan is en dan proberen alle delen te vervangen. Dus niet alleen de synchromesh ringen maar ook de schakelmoffen en tandwielen
     
  9. @paul vingerhoets
    Schakelen zonder koppeling en synchromeshringen kan niet.
    Zonder koppeling kan. Je trekt hem uit versnelling en legt hem tegen de volgende versnelling en als toerental goed is floept hij in de versnelling

    Zonder synchromesh. Koppeling in uit versnelling. Koppeling omhoog om juiste toerental te krijgen van ingaande as, bak staat in zijn vrij.
    Dan koppeling in en in de juisye versnelling trekken. Als je genoeg ervaring hebt doe je dit nagenoeg op juiste moment.

    Als beide ontbreken. Dan is het eigenlijk motor uit in 2 zetten en dan motor starten. Bij stoplicht motor afzetten door te remmen en contact uit te zetten.
    Dit is tuurlijk ook niet goed, best kun je gewoon de berger bellen.


    @Gekko1983
    Op werk ook paar keer onderdelen in bak vervangen, maar dat werkte ook nooit zo geweldig. Voorkeur ging uit naar nieuwe bak. Dan was alles nieuw.

    Denk in jouw geval dat dit het beste is. Kost technisch is dat nie makkelijk. 2de hands bak kan je ook proberen, zonder garantie dat je weet of het terug komt.

    Zijn bij jouw de schakelkabels wel goed afgesteld en vooral rij je niet met hand op de pook heel de tijd. Zo is bij kennis van mij de bak ook kapot gegaan ivm hij dat dus tijdens rijden onbewust heel de tijd deed
     
  10. Vroeger, ja ik begin me ook oud te voelen, was het gewoon schakelen zonder koppelen hoor toen hadden ze de synchromesh ringen nog niet eens uit gevonden. Koppelen kon maar zonder koppeling ging het gewoon veel vlugger en slijten de knieën niet zo.
    Maar daar heeft ts niet meer zoveel aan
     
  11. @trucker0werner met mijn hand op de pook doe ik niet, dan had ik het én bij mijn andere auto’s moeten hebben, maar ik heb er ook bewust op gelet of ik dat niet stiekem deed.

    of alles goed afgesteld is etc weet ik niet. Ik heb er geen verstand van en ga er vanuit dat een revisiebedrijf dat weet en ook goed doet.

    @Marco Morello De koppeling was al even daarvoor vervangen. Mag hopen dat dat nu niet weet moet.

    iemand enig idee wat een nieuwe bak kost incl. montage?
    En hoe kom ik achter mijn bakcode mocht ik kijken voor een 2e hands?

    alvast bedankt voor jullie info en hulp tot dusver.
     
  12. Helaas schering en inslag bij deze versnellingsbakken. Zou zeker geen gebruikte kopen want dan loop je kans op hetzelfde euvel.

    Echter als jouw garage aangeeft de bak telkens compleet te reviseren zijn ze het het reviseren van een bak niet machtig of ze lullen uit hun nek.

    Desalniettemin heb je een jaar garantie op een reparatie bij een bovag garage en zou ik dus lekker terug blijven gaan tot het opgelost is.

    Nieuw of gereviseerd via Ford is overigens redelijk betaalbaar, vermoedelijk omdat ze zoveel stuk gaan. (Ford houd de prijs dan laat want dan is de marge van de dealer bij garantie ook klein)

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  13. Ok, even puur theoretisch, ik weet niet of het technisch mogelijk en haalbaar is (kenners laat je vooral horen), maar ik denk even hardop mee:

    Als de 6MX65 / 6MTT215 van de mk4 1.0 (fox) echt zo brak is, zou het dan niet lonen om bij defect en hoge reparatiekosten/ hoge kans op recidive van het gebrek eens uit te vogelen of die bak niet eventueel redelijk 1 op 1 te vervangen is door een gebruikte B6 / 6MTT250 van een mk4 1.5 (dragon) ... of eentje die voorheen aan de mk3 1.0, de 1.6 en 1.5 viercilinder hing?

    Zou die 1 op 1 passen en zo ja, wat dan verder nog vervangen (schakelkabels- / unit en pookknop bijvoorbeeld)...?

    Of kan dat helemaal niet ivm dubbelmassa vliegwiel... die ze in ieder geval in de mk3 nog hadden. Of is dat dmv sinds de mk4 1.5 (dragon) ook weggelaten, net als bij de 1.0 (fox)?

    Wie o wie!
     
  14. Of natuurlijk gewoon meteen inruilen voor een 1.5 of iets anders wat minder brak is :weird:
    Is wat minder 'gedoe'.
     
  15. Hallo beste mensen ik ben marcel en heb problemen met terug schakelen met mijn 1.0 eco buust liggend in een ford courier,
    Het terug schakelen naar zijn 2 is het moeilijkst . beetje roeren gaat t wel maar ineens gaat niet echt .
    Het opschakelen geen probleem
    Iemand een idee??
     
  16. Hallo iedereen, wat heeft de reparatie van de synchromeshproblemen jullie gekost?
     

Deel Deze Pagina