1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Problemen met stuurbediening radio

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door mrkb, 20 jan 2018.

  1. Ik heb sinds een tijdje dat de stuurbediening aan de rechterkant de Sync3-unit vaak niet goed aanstuurt.
    Volume naar beneden = volume omhoog, enzovoorts. Even de toetsten wat harder indrukken (= toeteren) zorgt (tijdelijk) ervoor dat de bediening weer naar behoren werkt.

    Extra informatie:
    • Sync3 heb ik zelf ingebouwd
    • Ik heb een tijdje geleden de Adaptive Cruise Control-schakelaar ingebouwd
    Heeft iemand ervaring met haperende bediening? Of misschien kan iemand me helpen met een idee waar het aan ligt?
     
  2. Als je harder moet drukken kan ik me voorstellen dat de knoppen niet fris meer zijn of niet voldoende ingedrukt worden. Als ze nog steeds hetzelfde werken als bij de Focus 2 werkt het allemaal met weerstanden. Als dan het indrukken van een bepaalde knop niet voldoende contact maakt kan je de verkeerde weerstand krijgen met inderdaad een ongewenste actie tot gevolg.
     
  3. Ik had al inderdaad het vermoeden dat het aan de weerstand van de knoppen ligt. Ik weet alleen niet precies hoe deze zijn aangesloten in het stuur.

    Ik heb voor het inbouwen van Sync 2 toendertijd zelf een degelijke conversiekabel gebouwd, misschien dat daar een draadje los is geschoten bij het inbouwen van Sync 3. Met Sync 2 had ik dit probleem namelijk nooit. Het kan ook zijn dat ik bij het demonteren en monteren van de airbag (nodig voor de ACC-schakelaar) een foutje heb gemaakt, maar dan vind ik het vreemd dat ik het probleem niet meteen had.
     
  4. Ik denk niet dat het aan de Sync 3 ligt ,maar aan je stuurbediening.
     
  5. Ik heb net de APIM gereset en het probleem blijft. Om de zoveel minuten krijgen de knoppen de kolder.
    Wellicht kan ik proberen de airbagunit los te halen en te kijken of het daar aan ligt.
     
  6. Ik heb vandaag de airbag losgehaald en de schakelaar vervangen door een nieuw exemplaar. De schakelaar is nu ietsje betrouwbaarder maar niet veel.
    Mocht er iemand nog idee├źn / tips hebben, dan hoor ik ze graag.
     
  7. Kleine update om dit topic weer uit de modder te trekken. Het is niet de schakelaar, en ook niet de bedrading in het stuur.

    Inmiddels is de auto ook voor de jaarlijkse beurt geweest en de dealer stelde voor - jawel - de schakelaar te vervangen. Nadat ik een monteur te spreken had gekregen gaf hij de tip om de bedrading nog maar eens door te meten. Met behulp van schemas van @pd3jcw aan de slag gegaan en de weerstand op verschillende punten in het stuur gemeten. De schakelaar werkt met parallel geschakelde weerstandjes, de stuurhoeksensor in de clockspring zet deze vervolgens om naar signaal op de CANbus. Na een uurtje meten moet ik tot de conclusie komen dat het niet de bedrading in het stuur is, deze geeft namelijk keurig de goede weerstandwaardes door.

    De problemen doen zich niet voor als de auto diep in slaap is geweest en ook niet als ik net aan het rijden ben, maar treden na enige kilometers op. Even toeteren lost het probleem zeer tijdelijk op en meer dan geschrokken medeweggebruikers levert dat eigenlijk niet op. Ik vermoed dat het probleem wellicht te vinden is in de clockspring (de ribbon cable kan stuk zijn) of in de stuurhoeksensor.

    Weet iemand of de stuurhoeksensor / clockspring gemakkelijk zelf te vervangen zijn? Ik kan er niet heel gemakkelijk informatie over vinden, ook niet over de precieze onderdelennummers die ik nodig gaan hebben.
     
  8. misschien heb je hier iets aan ?![​IMG][​IMG][​IMG]
    en de nummers;
    [​IMG]
     
    mrkb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina